7-åringen som värvades av Real Madrid

Leonel Angel Coira är inte vilken 7-åring som helst. Han betraktas som nästa Messi och han är värvad av Real Madrid. Leonel har mycket gemensamt med Leo Messi som också är hans idol.

I Sverige skulle han som vilken 7-åring som helst se fram emot sitt första skolår.

En kommande stjärna...

Men nu betraktas han som en jättetalang i fotboll. Real Madrid ser honom som en potentiell mångmiljonspelare med stort värde och en väg till att spara pengar i stället för att köpa internationella storstjärnor.

Leonel Angel Coira spelar med äldre killar, i Moraleja de Enmedio söder om Madrid, men öser ändå in mål. Han lär snitta på fem mål per match.

- Han är väldigt bra, han briljerar, säger pappa Miguel Coira.

I Messis fotspår

- Men det viktigaste är att han har kul, säger Leonels far som är tränare i pojklaget och medveten om att omgivningen har åsikter om värvningen.

Coiras föräldrar emigrerade till Spanien för fyra år sedan på jakt efter en bättre framtid. 

Ni vet hur Messi flyttade från Argentina till Barcelona som 13-åring.

Leonel börjar i Real Madrids akademi i september som 7-åring.

- Min idol är Leo Messi och mitt mål är att spela i Real Madrids lag och i Argentinas landslag, har Leonel sagt.

"Jag är en framspelare"

Han beskriver sig själv mer som "en framspelare" än en målskytt.

I samband med övergången betonas att Leonel inte får någon lön och det är helt beroende på hans ålder.

Kontraktet är på ett år och enligt överenskommelsen ska 7-åringen träna vid Real Madrids ungdomsakademi och sedan ska villkoren synas. Då kan avtalet förnyas eller avslutas, som det heter.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Staffan Dahl har i flera år burit på idén. Plötsligt sprang han på några andra entreprenörer och tillika finansiärer och nu växer sajten Sportway, ungdomarnas egen sportkanal.

De kommer från Afrika, Indien, Indonesien, Jordanien, Armenien och Tajikistan och de är minst av allt bortskämda. Det de 25 ungdomarna också har gemensamt är intresset för idrott och utbildning. Därför är de på Bosön.

De är vana vid att vara omskrivna. Nu byter de sida, nu blir de själva krönikörer. På det viset kommer Idrottens Affärers läsare att få ta del av deras kunskap och erfarenhet. 

Den 18 september tar hästar och ryttare över i legendariska Central Park i New York. På plats finns bl a Antonia Ax:son Johnson som är en av de främsta sponsorerna till evenemanget.

Josep Mara Bortomeu, Barcelonas president, kan tänka sig en att avstå miljarder. Hans klubb och Real Madrid tjänade bara i fjol vardera nära 1,4 miljarder kronor på att själva sälja TV-rättigheter. Nu ska alla lagen dela på jätteintäkterna.