Blåvitt tjänar miljoner

När tv direktsänder allsvensk fotboll får arrangörsklubben 250 000 kr. IFK Göteborg har den här säsongen funnits med vid tolv tillfällen och kan alltså kvittera ut 3 miljoner i tv-pengar medan Ljungskile inte får en krona.

Så stor är skillnaden i fotbollsallsvenskan när tv-pengarna ska fördelas.

Varje klubb garanteras en grundsumma som är den samma för alla klubbar som också får en bonuspeng efter placering. Sedan tillkommer ersättning i förhållande till antalet tv-matcher och där ingår i bedömningen att en sändning innebär ett visst publikbortfall.

IFK Göteborg har framträtt vid tolv tillfällen, antingen som huvudmatch i TV4 eller Canal+. Tv-bolagens val baseras på mästartiteln från i fjol och Blåvitts förankring bland fotbollsfans. Ljungskile, då? Ja, nykomling och inte direkt folkets lag.

- Om de nu ändå ska visa IFK Göteborg tolv gånger under en säsong skulle väl en match kunna vara mot Ljungskile? Man hade ju kunnat hoppas på lite mer rättvisa. Jag har förståelse för att de inte vill visa Ljungskile mot Gefle, men jag tycker att det finns ett ansvar för att visa en bild av hur allsvenskan ser ut, tycker Ljungskiles tränare David Wilson i GP.

- Det bästa hade nog varit att varje klubb förhandlade om sina egna matcher, så är det i många andra länder. Men verkligheten är en annan i Sverige.

Fakta

Så här fördelas tv-framträdanden i antal tv-matcher:

IFK Göteborg 12 matcher

AIK 10

Djurgården 10

Kalmar FF 9

Elfsborg 8

Hammarby 6

Helsingborg 6

Malmö FF 6

Halmstad 5

IFK Norrköping 3

Örebro 3

Gais 2

Trelleborgs FF 2

Gefle 1

Sundsvall 1

Ljungskile 1

Källa: GP

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sportunder de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.