Så blir Viasats jätteutbud med motor

800 timmar direktsändning från 25 olika serier i en egen motorkanal. Det är Viasats nya stora satsning som presenteras på en presskonferens i morgon, torsdag.

För den som gillar motorsport blir Viasat Motor ett eldorado med Formel 1, MotoGP, STCC, SM i rally och motocross, tävlingar i Powerboat P1 och dessutom följer kanalen en mängd svenska motorsportstjärnor på tävlingar världen över.

- Jag kan väl bäst sammanfatta det med att det kommer att bli en helt sjuk säsong, säger Thomas Ogander, kanalchef för Viasat Motor. En man som har bråda dagar men gott humör.
Formel 1 är kanalens flaggskepp och nytt från i år är att Viasat Motor sänder alla träningar, kval och tävlingar direkt. Med kommentatorer och experter på plats. Janne Blomqvist och Eje Elgh får sällskap av Stefan Lill-Lövis Johansson.

Unikt med HD-tv

- Det betyder 7-8 timmar F1 varje helg, dessutom tillkommer alla supportserier förstås”, säger Thomas Ogander.
Motorcyklarnas Formel 1, MotoGP kommer att sändas live och där har kanalen plockat över kommentatorer från Eurosport. STCC (Swedish Touring Car Championship) produceras av Viasat Motor och sänds i HD.

- Lite kul att vi producerar och sänder i HD-tv. Vad jag vet är Nascar (amerikanska sportbilsmästerskapet) den enda motorsportserien som sänds i HD, enligt Ogander.

En riktig prövning blir det både för motorkanalen och tittarna den 26 april. Ett eget 24-timmars race om ni så vill. Då sänder Viasat Motor live oavbrutet i 24 timmar. Först MotoGP i Japan, så F1 i Bahrain och avslutningsvis Nascar från USA.

Snabba båtar i sommar

I sommar blir det snabba båtar i en tävling för P1 i Sverige som produceras och sänds av kanalen självt.
Motorsporten drabbas förstås som andra av det ekonomiska läget och oro finns i alla motorsportserier. Alla skär i sina budgetar och försöker vara kostnadseffektiva. I Formel 1 minskar antalet testtillfällen, vilket gör fredagsträningarna inför varje tävling extra viktiga – och intressanta för tv-tittarna i år.

Satsningen på motorsport kommer av vad vi kan kalla tv-kriget. Basutbudet i digital-tv-nätet är likartat och kampen sker bland betalkanalerna. Viasats strategi är att stärka just det varumärket och ha nischade sportkanaler.

Förutom motor, även fotboll och golf. Intäkterna kommer i huvudsak från abonnemang och gör kanalerna mindre beroende av den nu sviktande annonsmarknaden.

Önskar mera rally

Satsningen kostar förstås pengar, mycket pengar. Hur mycket eller hur många tittare kanalen har, vill inte Thomas Ogander uppge. När Viasat lade all golf i en egen kanal tog man en avgift på 99 kronor i månaden utöver det ordinarie sportpaketet, vilket väckte ont blod bland golfarna. För att kunna se all motorsport live krävs ett sportpaket som kostar 3 145 kronor per år om man är ny kund. Tidigare fanns möjligheten att se Formel 1 i TV6.

- Det går fortfarande bra. Kvalen sänds där liksom ett 60 minuters sammandrag av alla Formel 1-tävlingar, konstaterar Thomas Ogander som har ett önskemål:

- Mera grus! Vi har många tävlingar på asfalt i kanalen, men skulle vilja ha mer rally och speedway som exempel.

En representant för den utländska sponsor som ska rädda ÖFK:s existens med en gåva om 15 miljoner kronor förnekar i lördagens Expressen all kännedom om en sådan transaktion. Senare på lördagen presenterades ett uttalande på klubbens hemsida under rubriken ”ÖFK ochPuls8 gör ett gemensamt uttalande".

66-årige Lasse Diding, välkänd i Varberg som mångmiljonär, kommunist , fastighetsägare och tidigare hotelldirektör får rubriker eftersom han vill köpa namnet på stans bästa fotbollsarena, gamla traditionella Folkbergsvallen  och  döpa om den till Leninstadion

Diding  har redan en Leninstaty som han vill ställa vid fotbollsarenan i Varberg – lagom till den allsvenska arenan.

Det var som en saga. Lilla Åby-Tjureda gjorde på tre år en blixtresa till elitserien i bandy. Byggde rekordsnabbt och rekordbilligt en hall för 43 miljoner kronor som stod klar till premiären. Allt var glädje, hurrarop och applåder. Men alla sagor slutar inte lyckligt. Laget kom toksist i elitserien.

Så frågan är vad som händer? Blir det en snabbresa nedåt nu?

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Han kunde inte ens drömma om vad som skulle hända. Men det är han själv som med idéer, målmedvetenhet och mycket arbete ligger bakom allt.

Andreas Ottermark är ett bevis på vad målmedvetenhet och entusiasm kan åstadkomma.

Han äger nu ett företag som 2020 beräknas omsätta 200 miljoner. Och som har en tillväxt om minst 50 miljoner per år. Jo, faktiskt, sådan framgång har ISP Sport & Marketing.

Han lever ensam i dag och på existensminimum med en skuld hos Kronofogden på 20 miljoner kronor. Hustru och barn har flyttat och han tvingades lämna hus och jobb, men har nu varit spelfri i 20 månader och ser, trots all bedrövelse, en fortsättning på livet.

På ett år omsatte han 200 miljoner hos spelbolagen, han som knappt hade köpt en trisslott tidigare… Nu berättar han allt i boken Lukas Betting. Inte minst hur lätt det är att bli spelmissbrukare.

EBU, Europeiska radio- och TV-unionen, har säkrat både en förlängning och ett nytt avtal med  Internationella skidskytteförbundet. Ett kontrakt som gäller fram till 2026, med en möjlighet för IBU och EBU att förlänga ytterligare fyra år. Det innebär att det blir fortsatt mycket skidskytte i SVT.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.