Över 2 miljoner såg Bolts magiska lopp

När TV4 visade finalen på 100 meter under söndagskvällen sågs den av drygt två miljoner tittare. Det var loppet hela friidrottsvärlden hade väntat på och den jamaicanska sprinterfantomen Usain Bolt slog nytt världsrekord.

TV4 sände den omtalade 100-metersfinalen. Enligt preliminära tittarsiffror såg 2,2 miljoner det nya världsrekordloppet, där Usain Bolt sprang på den nya världsrekordtiden 9,58 sekunder. Tittarandelen på friidrottssändningarna i TV4 under söndagskvällens sista timme var enligt de preliminära siffrorna 49 procent.

- Det känns fantastiskt för TV4 att få förmedla den största idrottshistoriska händelsen alla kategorier. Vi fortsätter vara Bolt-kanalen under hela friidrotts-VM och hoppas förstås få visa nya klassiska ögonblick, säger Hans Pekkari, sportchef TV4-Gruppen.

På tisdag visar TV4 försöksloppen och kvartfinalerna på 200 meter för herrar och på torsdag sänder TV4 finalen. TV4 sänder också lördagens korta herrstafett, som också kan bjuda på världsrekord för Bolt och Jamaica.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Lagardére Unlimited Events förstärker och avslöjar samtidigt att företaget har planer på att köpa fler svenska och nordiska idrottsevenemang. Lagardére driver redan Swedish Open och Nordea Masters.

För tredje året i rad kommer racingen till publiken när STCC intar Solvalla den 5-6 september – omvandlingen från travbana till racerbana är i full gång.

De är vana vid att vara omskrivna. Nu byter de sida, nu blir de själva krönikörer. På det viset kommer Idrottens Affärers läsare att få ta del av deras kunskap och erfarenhet. 

Här sitter han, snabbköpsexpediten Petter Northug. Och han ser ut att trivas rätt bra. Pratar och skojar med oförberedda kunder som tycker det är charmigt med en megakändis vid kassaapparaten.

Tittarna får nya alternativ då det gäller att välja sportkanal. SBS Discoverys äger numera både Kanal 5 och Eurosport och nu presenteras en gemensam satsning med en rad kända namn.