Premier League satsar på tv i Asien

Asien blir en allt viktigare marknad för Premier League, den engelska fotbollen. Nyligen skrevs tv-rättighetsavtal för 300 miljoner dollar och nu satsar storklubbarna på olika marknadsföringsknep.

Ett treårigt avtal för Singapore och Malaysia värt 235 miljoner dollar och ett kontrakt för 16 olika områden, däribland, Nepal, Nordkorea, Pakistan, Maldiverna, Indien och Mongoliet, värderat till 65 miljoner dollar, skrev nyligen, vilket gör de engelska klubbarna lite gladare och mer stadda i kassa.

De internationella tv-rättigheterna är en mycket stor intäktskälla för toppklubbarna. Manchester United och Liverpool har tjänat mest, i alla fall i fjol, men totalt handlar det om intäkter för 790 miljoner pund, motsvarande drygt 8,7 miljarder kronor fördelat på 20 klubbar.

United fick 51,5 miljoner pund, Liverpool 50,1 miljoner pund och de klubbar som degraderades fick dela på 70 miljoner pund som "fallskärm".

Målsättningen för Premier League är att nå 1 miljard pund från internationella tv-rättigheter. För United och Liverpool är de asiatiska tv-kontrakten en del i sin kraftfulla marknadsföring i regionen. United öppnade tidigare i år sin första Man United Restaurant&Bar i Indien, Liverpools nya sponsor Standard Chartered kommer att sälja klubbsouvenirer i sitt nätverk.

Flera av toppklubbarna, inte minst United, har ju också insett värdet av att ha spelare från Asien i sin trupp för att öka intresset både för tv-sändningar, souvenirförsäljning och matchbiljetter till turister.

Nu satsar också Arsenal på den här växande marknaden. Klubben skrev nyligen avtal om sina internationella tv-rättigheter för Arsenal TV med MP&Silva, det företag som nu också fått rättigheten att sälja in Premier League i Japan. (SportsPro/Sportbusiness)
   


SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Nu börjar det bli trångt på läktarna runt centercourten vid Båstad tennisstadion. Räkna med nytt publikrekortd i sommar. Den ene världsstjärnan efter den andre har gett klartecken till att komma i sommar. Senast  sa världstvåan Jannik Sinner ja till Nordea Open.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.