Premier League satsar på tv i Asien

Asien blir en allt viktigare marknad för Premier League, den engelska fotbollen. Nyligen skrevs tv-rättighetsavtal för 300 miljoner dollar och nu satsar storklubbarna på olika marknadsföringsknep.

Ett treårigt avtal för Singapore och Malaysia värt 235 miljoner dollar och ett kontrakt för 16 olika områden, däribland, Nepal, Nordkorea, Pakistan, Maldiverna, Indien och Mongoliet, värderat till 65 miljoner dollar, skrev nyligen, vilket gör de engelska klubbarna lite gladare och mer stadda i kassa.

De internationella tv-rättigheterna är en mycket stor intäktskälla för toppklubbarna. Manchester United och Liverpool har tjänat mest, i alla fall i fjol, men totalt handlar det om intäkter för 790 miljoner pund, motsvarande drygt 8,7 miljarder kronor fördelat på 20 klubbar.

United fick 51,5 miljoner pund, Liverpool 50,1 miljoner pund och de klubbar som degraderades fick dela på 70 miljoner pund som "fallskärm".

Målsättningen för Premier League är att nå 1 miljard pund från internationella tv-rättigheter. För United och Liverpool är de asiatiska tv-kontrakten en del i sin kraftfulla marknadsföring i regionen. United öppnade tidigare i år sin första Man United Restaurant&Bar i Indien, Liverpools nya sponsor Standard Chartered kommer att sälja klubbsouvenirer i sitt nätverk.

Flera av toppklubbarna, inte minst United, har ju också insett värdet av att ha spelare från Asien i sin trupp för att öka intresset både för tv-sändningar, souvenirförsäljning och matchbiljetter till turister.

Nu satsar också Arsenal på den här växande marknaden. Klubben skrev nyligen avtal om sina internationella tv-rättigheter för Arsenal TV med MP&Silva, det företag som nu också fått rättigheten att sälja in Premier League i Japan. (SportsPro/Sportbusiness)
   


Skuldtyngda Östersunds FK:s desperata handling att skriva upp värdet på spelartruppen till 64,9 miljoner kronor för att rädda elitlicensen får bakläxa av Svenska fotbollförbundets ekonomichef Kjell Sahlström.  ÖFK gick med drygt 50 miljoner i förlust 2019 och det egna kapitalet visade på minus 19,7 miljoner vid årets slut.

- Nej, man kan inte göra på det här sättet och det vet alla klubbar, säger Sahlström, som också är sekreterare i licensnämnden, till SVT Sport. 

Svenska bandyförbundets avtal med Uppsala kommun går ut i år. Bli inte ett dugg förvånade om nästa års final spelas i Västerås. Jag ställde frågan till Bandyförbundets ordförande Per Anders ”Nöne” Gustafsson. Hans svar: ”Rocklunda är vår största inomhusarena”. Det är svar nog. Cirka 7 000 åskådare ryms i arenan.

Nu finns svart på vitt. 22 personer i Fifas exekutivkommitté fick mutor för att rösta så att Ryssland och/eller Qatar tilldelades fotbolls-VM 2018 och 2022 menar amerikanska åklagare enligt The New York Times.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

I tider av stor ekonomisk oro har SHL-laget Malmö Redhawks skrivit ett tre-årigt samarbetsavtal, värt 5 miljoner, med RSA-gruppen, el och data. Företaget, med sin bas i syd-Sverige, är först på den nya nivån ”Stjärnpartner” och blir Redhawks största partner.

ATG delar ut vinster i efterhand efter att ha avslöjat en spelkupp.

Nu har ATG tagit beslut.. Spelaren på Malta som vann 15,5 miljoner får ingapengar utan de går i stället till 95 000 kunder.

Nent Group med Viasat förlorar rättigheterna till Champions League efter 29 år. En ny aktör tar över efter säsongen 2021?  Dagens Media skriver att Telia, som äger TV4, har köpt rättigheterna för 1 miljard kronor per år. Telia uppges ha köpt rättigheten till 2024.

Det uppges vara samma summa som Nent Group betalade för rättigheten i Sverige, Danmark och Norge för att få sända Champions League. 

För mindre än en månad sedan avbröts den hockeyallsvenskan finalen mellan Björklöven och Modo – ställningen var 1-1 i matcher och båda lagen tvingades ställa in resten av säsongen med anledning av corona-utbrottet.

I dag är Modo:s trupp slagen i spillror och ledarduon Björn Hellqvist, tränare och Fredrik Glader, sportchef, har den svåra uppgiften att bygga ett helt nytt lag inför säsongen 2020-2021.