OS-reporterns succé som imitatör

Vinter-OS har fått rekordmånga att följa tv-bilderna oavsett om de befinner sig vid tv-apparaten, datorn eller mobiltelefonen. SVT travar tittarrekord och inte minst gör sportens egen imitatör succé.

Faktum är att varje svensk titttar på OS-tv närmare fyra timmar per dag. SVT formligen massakrerar reklamkanalerna.

Mätningarna från OS i Turin 2006 står sig dock. Då noterades 221 minuter tittande per dag, nu gäller 218,5 minuter, enligt analysbolaget Mediamätning i Skandinavien, MMS.

Högsta siffran någonsin

Förra veckan hade svt.se 2,7 miljoner unika besökare, vilket är den högsta siffran någonsin och gör SVT till näst största mediesajt i Sverige*. Även SVT Play slår rekord och förra veckan startade 1,6 miljoner unika besökare 16 miljoner program och klipp. Därmed var SVT Play största svenska webb-tv-tjänst den gångna veckan**.

En stor anledning till de fina siffrorna är vinter-OS i Vancouver, som blivit en riktig nätsuccé för SVT. Sammanlagt åtta sändningar går att se parallellt varav två är de ordinarie huvudsändningarna som även visas i tv, de övriga sex är exklusiva webbsändningar där tittarna kan följa just sin favoritsport.

Under OS har SVT även sänt det webbexklusiva OS-magasinet ”Uppvärmningen” varje dag kl 18.00, där tittarna har kunnat följa förberedelserna inför dagens tv-sändningar i Olympiska vinterstudion.

Ejeborgs succé som imitiatör

Bland annat har reportern Johan Ejeborgs imitationer av Ingemar Stenmark, Björn Borg och Stefan Edberg blivit riktiga tittarfavoriter. Men när någon kopierade filmerna och la ut dem på You Tube stoppades det av SVT med hänvisning till att bolaget har ensamrätten.

Även SVT:s satsning på Vinterstudiobloggen och sociala medier har blivit en succé, och till exempel har SVT Sport nu över 36 000 fans på Facebook.

- Publikens stora gensvar visar att vår satsning ligger helt rätt i tiden. Webbexklusiva program, stark närvaro i sociala medier och flera direktsändningar än någonsin på webben är något som publiken uppskattar, säger Kjell Andersson, tf chef för SVT Sport.

Fotnot: * SVT är näst största mediesajt vecka 7 av de som redovisas i KIA-index. ** Räknat på antalet starter av videoklipp och program på SVT Play.

Faktaruta

2,7 miljoner unika besökare på svt.se under v 7
1,6 miljoner unika besökare som sett sammanlagt 16 miljoner program på SVT Play under v 7
200.000 unika besökare per dag på svt.se/os (under perioden 12/-22/2)
890 000 unika besökare på svt.se/os som sett sammanlagt 6,1 miljoner videoklipp
755.000 videoklipp har setts per dag (under perioden 12/-22/2)
68 000 tittare har som mest sett direktsändningen av webb-tv programmet ”Uppvärmningen”  36 000 fans på SVT Sports Facebooksida

I NHL talas om en ”sweep”, en svepning, fyra raka segrar i en serie om sju matcher och allvarligt förödmjukade motståndare. Att bli ”swept” är varje hockeyspelares mardröm –  spelarna i Färjestad och Luleå sveptets på onsdagskvällen av Rögle och Växjö efter 4-0 i respektive matchserie. 
Förudmjukade värmlänningar

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy. 

I  Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet   ”folket älskar Villa, inte bandy”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.