Fotbollens ofattbara tv-intäkter

Premier League omsätter totalt 3,5 miljard euro i tv-rättigheter. 1 556 miljoner euro kommer från bolag i andra länder. Försäljningen för de närmaste tre åren slår alla som helst rekord.

Sammanställningen visar hur bl a Real Madrid, Barcelona, Inter, Milan och Juventus kan generera intäkter från TV-rättigheterna på mer än 90 miljoner euro per år, enligt Fotboll Finance.

Premier League toppar listan över fotbollens tv-rättigheter, som väntat. Italienska Serie A är tvåa framför franska ligan och Bundesligan. Först på femte plats kommer spanska La Liga.

Så här tv-fotbollens penninglista ut:

1. Premier League – kontrakt för de tre kommande åren, 2009/10-2012/13 är sålda till ett sammanlagt värde av 3 538 miljoner euro, varav 1556 miljoner euro internationellt. De engelska klubbarna förfogar över 1 179 miljoner euro att fördela bland 20 Premier League-klubbar.

2. Italienska Serie A – avtal för två säsonger, från 2010/11 till 2011/12. Värdet är 1 822 miljoner euro, dvs 911 miljoner euro per år.

3. Franska ligan - avtal över fyra säsonger, från 2008/09 till 2011/12. Värt 2 672 miljoner euro, cirka 668 miljoner euro per år.

4. Bundesligan – även här avtal för fyra år, 2009/10 till 2012/13. Värdet är 1 648 miljoner euro, cirka 412 miljoner euro per år.

5. La Liga - Barcelona och Real Madrid är inte så intresserade av en kollektiv försäljning av sändningsrättigheter, eftersom de själva får in ca 240 miljoner euro i årliga tv-rättigheter. Totalt ger tv-intäkter cirka 500 miljoner euro i ligan.

6. Turkiska ligan – fyra år även här , från 2010/2011 till 2013/2014. Totalt värde är 1 041 miljoner euro, cirka 260 3 miljoner euro varje år.

7. Holländska ligan – nytt avtal på tre år, från 2008-9 till 2010-11. Värdet är 300 miljoner euro, 100 miljoner euro per år.

8. Grekiska ligan - kontrakt över tre säsonger, från 2009/10 till 2011/12. Värt 162 miljoner euro, cirka 54 miljoner euro varje år. Här kan belopp stiga om Olympiakos och Xhanti ingår i en kollektiv försäljning.

9. Portugisiska ligan – samma som i Spanien, Portugal säljer inte sina TV-rättigheter kollektivt. Benfica, Sporting och Porto såldes i en kombinerad affär för 24 miljoner euro per år, ungefär hälften av det totala värdet som betalas till ligan.

10. Polska ligan - kontraktet för tre säsonger, från 2008/09 till 2010/11. Värt 101.5 miljoner euro, cirka 33,8 miljoner euro per år.

11. Rumänska ligan - kontrakt med en löptid på tre säsonger, från 2008/2009 till 2010/11. Totalt värde av 85 miljoner euro, cirka 28,3 miljoner euro per år.

12. Skotska ligan - avtal över fem fem år, från 2009/10 till 2014/15. Värdet är 75 miljoner euro, cirka 15 miljoner euro varje år. Avtalet 2009 med Setanta (som handlar med tv-rättigheter) före dess konkurs var värt 157 miljoner euro.

13. Belgiska ligan – en uppgörelse som gäller tre år framåt, från 2008/09 till 2010/11. Totalt värde på 44,7 miljoner euro, cirka 14,9 miljoner euro per år.

Källa: Fotboll Finance

Det finns ett gammalt småländskt talesätt som lyder ”dä gaur allri”. Men när det gäller bandy och klubben Åby/Tjureda är kanske den rätta tillämpningen ”dä gaur allti”.

När förstudiegruppen inledde sitt arbete dagen efter den var tillsatt kännetecknades arbetet av ”finns inte en dag att förlora, bara tid att vinna”. Hallen står klar till seriestarten oktober 2019.

Norske skidlegendaren Vegard Ulvang vill ändra avslutningen på Tour de ski. Den som kommer först i mål efter klättringen uppför monsterbacken Alpe Cermis har vunnit. Så har det alltid varit. Nu vill Ulvang ändra på det.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns ingen kartläggning över landets mest framträdande sponsorföretag. Men en sak är klar. Bauhaus är om inte etta så i alla fall bland de absolut främsta sponsorerna utöver spelbolag.

Byggvaruföretaget med marknadschefen Johan Saxne i spetsen  samlar på idrottsförbund. Senaste tillskottet  är Svenska Fotbollförbundet

Idrottens Affärer har gjort en kartläggning av vilka förbud och utövare som Bauhaus har skrivit sponsoravtal med. Listan blir lång och omfattar åtskilliga namn och förbund.

Denna ständiga följetong om för mycket spelreklam.  Nu tydliggör Spelinspektionen och Konsumentverket samarbetet i tillsynen av spelbolagens marknadsföring.

Samtidigt urskiljer sig idrottsstjärnor som förmådde sig att säga nej till spelbolag och de som inte kunde motstå pengarna från bolagen.

Nu straffas också de första bolagen.

SVT gör sig nu gällande i kampen om rättigheter till olika idrotter och tävlingar. Armand Duplantis, Sarah Sjöström och Daniel Ståhl är trion som blir mer synliga framöver.De tre och Europas övriga stjärnor i friidrott och simning kommer att tävla om EM-medaljer i SVT från 2020 till 2024.

Allmänt talas det om att klubbarna i bandy-Sverige har problem med ekonomin. Men Edsbyn klarar att lösa Simon Jansson. Men så sker det med hjälp av supportrarna som har gjort en insamling och fått ihop en kvarts miljon kronor!