Fotbollens ofattbara tv-intäkter

Premier League omsätter totalt 3,5 miljard euro i tv-rättigheter. 1 556 miljoner euro kommer från bolag i andra länder. Försäljningen för de närmaste tre åren slår alla som helst rekord.

Sammanställningen visar hur bl a Real Madrid, Barcelona, Inter, Milan och Juventus kan generera intäkter från TV-rättigheterna på mer än 90 miljoner euro per år, enligt Fotboll Finance.

Premier League toppar listan över fotbollens tv-rättigheter, som väntat. Italienska Serie A är tvåa framför franska ligan och Bundesligan. Först på femte plats kommer spanska La Liga.

Så här tv-fotbollens penninglista ut:

1. Premier League – kontrakt för de tre kommande åren, 2009/10-2012/13 är sålda till ett sammanlagt värde av 3 538 miljoner euro, varav 1556 miljoner euro internationellt. De engelska klubbarna förfogar över 1 179 miljoner euro att fördela bland 20 Premier League-klubbar.

2. Italienska Serie A – avtal för två säsonger, från 2010/11 till 2011/12. Värdet är 1 822 miljoner euro, dvs 911 miljoner euro per år.

3. Franska ligan - avtal över fyra säsonger, från 2008/09 till 2011/12. Värt 2 672 miljoner euro, cirka 668 miljoner euro per år.

4. Bundesligan – även här avtal för fyra år, 2009/10 till 2012/13. Värdet är 1 648 miljoner euro, cirka 412 miljoner euro per år.

5. La Liga - Barcelona och Real Madrid är inte så intresserade av en kollektiv försäljning av sändningsrättigheter, eftersom de själva får in ca 240 miljoner euro i årliga tv-rättigheter. Totalt ger tv-intäkter cirka 500 miljoner euro i ligan.

6. Turkiska ligan – fyra år även här , från 2010/2011 till 2013/2014. Totalt värde är 1 041 miljoner euro, cirka 260 3 miljoner euro varje år.

7. Holländska ligan – nytt avtal på tre år, från 2008-9 till 2010-11. Värdet är 300 miljoner euro, 100 miljoner euro per år.

8. Grekiska ligan - kontrakt över tre säsonger, från 2009/10 till 2011/12. Värt 162 miljoner euro, cirka 54 miljoner euro varje år. Här kan belopp stiga om Olympiakos och Xhanti ingår i en kollektiv försäljning.

9. Portugisiska ligan – samma som i Spanien, Portugal säljer inte sina TV-rättigheter kollektivt. Benfica, Sporting och Porto såldes i en kombinerad affär för 24 miljoner euro per år, ungefär hälften av det totala värdet som betalas till ligan.

10. Polska ligan - kontraktet för tre säsonger, från 2008/09 till 2010/11. Värt 101.5 miljoner euro, cirka 33,8 miljoner euro per år.

11. Rumänska ligan - kontrakt med en löptid på tre säsonger, från 2008/2009 till 2010/11. Totalt värde av 85 miljoner euro, cirka 28,3 miljoner euro per år.

12. Skotska ligan - avtal över fem fem år, från 2009/10 till 2014/15. Värdet är 75 miljoner euro, cirka 15 miljoner euro varje år. Avtalet 2009 med Setanta (som handlar med tv-rättigheter) före dess konkurs var värt 157 miljoner euro.

13. Belgiska ligan – en uppgörelse som gäller tre år framåt, från 2008/09 till 2010/11. Totalt värde på 44,7 miljoner euro, cirka 14,9 miljoner euro per år.

Källa: Fotboll Finance

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Staffan Dahl har i flera år burit på idén. Plötsligt sprang han på några andra entreprenörer och tillika finansiärer och nu växer sajten Sportway, ungdomarnas egen sportkanal.

De kommer från Afrika, Indien, Indonesien, Jordanien, Armenien och Tajikistan och de är minst av allt bortskämda. Det de 25 ungdomarna också har gemensamt är intresset för idrott och utbildning. Därför är de på Bosön.

De är vana vid att vara omskrivna. Nu byter de sida, nu blir de själva krönikörer. På det viset kommer Idrottens Affärers läsare att få ta del av deras kunskap och erfarenhet. 

Här sitter han, snabbköpsexpediten Petter Northug. Och han ser ut att trivas rätt bra. Pratar och skojar med oförberedda kunder som tycker det är charmigt med en megakändis vid kassaapparaten.

Josep Mara Bortomeu, Barcelonas president, kan tänka sig en att avstå miljarder. Hans klubb och Real Madrid tjänade bara i fjol vardera nära 1,4 miljarder kronor på att själva sälja TV-rättigheter. Nu ska alla lagen dela på jätteintäkterna.