Fotbollens ofattbara tv-intäkter

Premier League omsätter totalt 3,5 miljard euro i tv-rättigheter. 1 556 miljoner euro kommer från bolag i andra länder. Försäljningen för de närmaste tre åren slår alla som helst rekord.

Sammanställningen visar hur bl a Real Madrid, Barcelona, Inter, Milan och Juventus kan generera intäkter från TV-rättigheterna på mer än 90 miljoner euro per år, enligt Fotboll Finance.

Premier League toppar listan över fotbollens tv-rättigheter, som väntat. Italienska Serie A är tvåa framför franska ligan och Bundesligan. Först på femte plats kommer spanska La Liga.

Så här tv-fotbollens penninglista ut:

1. Premier League – kontrakt för de tre kommande åren, 2009/10-2012/13 är sålda till ett sammanlagt värde av 3 538 miljoner euro, varav 1556 miljoner euro internationellt. De engelska klubbarna förfogar över 1 179 miljoner euro att fördela bland 20 Premier League-klubbar.

2. Italienska Serie A – avtal för två säsonger, från 2010/11 till 2011/12. Värdet är 1 822 miljoner euro, dvs 911 miljoner euro per år.

3. Franska ligan - avtal över fyra säsonger, från 2008/09 till 2011/12. Värt 2 672 miljoner euro, cirka 668 miljoner euro per år.

4. Bundesligan – även här avtal för fyra år, 2009/10 till 2012/13. Värdet är 1 648 miljoner euro, cirka 412 miljoner euro per år.

5. La Liga - Barcelona och Real Madrid är inte så intresserade av en kollektiv försäljning av sändningsrättigheter, eftersom de själva får in ca 240 miljoner euro i årliga tv-rättigheter. Totalt ger tv-intäkter cirka 500 miljoner euro i ligan.

6. Turkiska ligan – fyra år även här , från 2010/2011 till 2013/2014. Totalt värde är 1 041 miljoner euro, cirka 260 3 miljoner euro varje år.

7. Holländska ligan – nytt avtal på tre år, från 2008-9 till 2010-11. Värdet är 300 miljoner euro, 100 miljoner euro per år.

8. Grekiska ligan - kontrakt över tre säsonger, från 2009/10 till 2011/12. Värt 162 miljoner euro, cirka 54 miljoner euro varje år. Här kan belopp stiga om Olympiakos och Xhanti ingår i en kollektiv försäljning.

9. Portugisiska ligan – samma som i Spanien, Portugal säljer inte sina TV-rättigheter kollektivt. Benfica, Sporting och Porto såldes i en kombinerad affär för 24 miljoner euro per år, ungefär hälften av det totala värdet som betalas till ligan.

10. Polska ligan - kontraktet för tre säsonger, från 2008/09 till 2010/11. Värt 101.5 miljoner euro, cirka 33,8 miljoner euro per år.

11. Rumänska ligan - kontrakt med en löptid på tre säsonger, från 2008/2009 till 2010/11. Totalt värde av 85 miljoner euro, cirka 28,3 miljoner euro per år.

12. Skotska ligan - avtal över fem fem år, från 2009/10 till 2014/15. Värdet är 75 miljoner euro, cirka 15 miljoner euro varje år. Avtalet 2009 med Setanta (som handlar med tv-rättigheter) före dess konkurs var värt 157 miljoner euro.

13. Belgiska ligan – en uppgörelse som gäller tre år framåt, från 2008/09 till 2010/11. Totalt värde på 44,7 miljoner euro, cirka 14,9 miljoner euro per år.

Källa: Fotboll Finance

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.