Vad ligger bakom affären?

TV4 köper först rättigheterna till Sveriges fotbollslandskamper. Sedan börjar man sälja den ena efter den andra matchen. Uppenbarligen för att det är mera lönsamt. ”TV4 – fotbollskanalen” räckte inte som argument längre.
Lars-Åke Lagrell gjorde upp affären med TV4 om alla A-landskamper innan han slutade. Nu när kanalen säljerr bort både den ena och andra landskampen står Lagrell frågande. I fotbollens intresse låg att antingen SVT eller TV4 skulle täcka landskamperna. Foto: Bertil Ericson, Scanpix

 

Det började med den oförglömliga 4-4-matchen mot Tyskland. Då blev det reaktion utan att TV4 tog notis. Nu kommer avslöjandet om att Kanal 5 och TV4 är överens igen. Och det gäller inte mindre än fem landskamper.

Färre kan se Kanal 5

Ett tryck till på fjärrkontrollen och man hamnar på femman. För alla tittare som har just Kanal 5. Men de är ju färre och det retar förstås många som nu missar inte mindre än fem matcher.

TV4 släpper en stor del av sitt fotbollspaket och lanseringen som ”TV4 – Fotbollskanalen” upphör.

En fotbollslandskamp genererar upp runt 1,5 miljoner tittare och reklamförsäljningen är omfattande.

Ändå säljer TV4 och Kanal 5 köper.

Utan förklaring

Vad ska vi tro? Vad är de bakomvarande förklaringarna?

Mycket klokare blir man inte av svaren:

- 2013 är ett stort sportår i TV4 med ett tiotal mästerskap, till exempel hockey-VM, friidrotts-VM, damernas fotbolls-EM. Därför har vi sålt vissa rättigheter för att fokusera på dem, säger TV4:s sportchef Hans Pekkari till Resumé.

- Vi är stolta och glada att få visa de här matcherna för svenska folket i Kanal 5. Oavsett hur det går i VM-kvalet vet vi att det blir storartad underhållning, och i förlängningen roligare tv, säger SBS kanaldirektör Calle Jansson i ett pressmeddelande.

Många förvånas och saknar svar

Men förklaringen till affären döljer båda parter.

Tittare reagerar, likaså TV4:s egna sportreportrar som påstår att de inte känner till skälen och Lars-Åke Lagrell, förre fotbollsbasen som var med och gjorde upp affären med TV4, tycker att överenskommelsen är märklg.

Han reagerade också när Tysklandsmatchen såldes.

- Med facit hand tycker jag att det var korkat att sälja i väg den landskampen., säger Lagrell som finner det lika märkligt med en försäljning om fyra matcher.

Gick inte att säga nej till 25 miljoner

Det kanske är och borde väl inte vara svårare än att TV4 inte kunde säga nej till Kanal 5:s bud, helt enkelt. Det talas om en affär runt 25 miljoner.

TV4 kunde inte säga nej till de pengarna.

Frågan är vad som händer med övriga landskamper till och med 2015 som ingår i TV4:e paket.

Fakta

Kvalmatcherna som Kanal 5 sänder:

Sverige-Irland, 22 mars

Irland-Sverige, 6 september

Kazakstan-Sverige, 10 september

Sverige-Österrike, 11 oktober

Kanalen ska också sända en träningslandskamp.

Styrelsen i Helsingborgs IF tar ett annorlunda initiativ och deklarerar öppet  till alla anhängare och partners att en kris växer allt större. Klubben tappar intäkter i format och redogör i ett öppet brev för situation och att det bara kommer bli värre.

”Våra beräkningar pekar mot att vi skulle gå med 17,6 miljoner back 2020 om allsvenskan startar i juni”, säger klubbens ordförande Krister Azelius.

Svenska bandyförbundets avtal med Uppsala kommun går ut i år. Bli inte ett dugg förvånade om nästa års final spelas i Västerås. Jag ställde frågan till Bandyförbundets ordförande Per Anders ”Nöne” Gustafsson. Hans svar: ”Rocklunda är vår största inomhusarena”. Det är svar nog. Cirka 7 000 åskådare ryms i arenan.

Lidingöloppet MTB och Vårmilen integreras i TCS Lidingöloppshelgen på grund av den rådande coronaepidemin. Loppen skulle ursprungligen ha genomförts under valborgshelgen. Nu kommer de istället att köras under delvis nya former under TCS Lidingöloppshelgen i september

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Mitt i allt,positiva idrottsnyheter! Vi i Brynäs har klart med förlängt huvudpartneravtal med Länsförsäkringar Gävleborg, utropar Johan Cahling, direktör för varumärke och hållbarhet i klubben.

På bara ett par veckor omkullkastades spelvärlden.  Så mycket spel som bara gäller fotboll… Och plötsligt spelades inga matcher. Spelkupongerna blev tomma. Men hästarna springer!

ATG är vinnaren på spelmarknaden och noterar höga nivåer. Medan Svenska spel för första gången i bolagets historia tvingades ställa in Stryktipset.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.