Konkurrensverket vill stoppa SVT-sport

Konkurrensverket tycker inte att SVT ska som public service-företag konkurrera om sponsrings- eller andra reklamintäkter. Måste det ändå sker vid exempelvis sportevenemang ska avtalen uppvisas via särskilda redovisningskrav.
SVT i en ledande roll vid ett stort internationellt evenemang. Det kan fortfarande ske i vissa fall och det är möjligt bl a via företag som blir programpresentatörer. Men nu är den sponsorverksamheten hotad. Foto: Janerik Henriksson, Scanpix


I synnerhet vid sportsändningar har sponsorer fått utrymme och då som programpresentatörer. Det har varit och är ofta enda sättet för SVT att komma över stora internationella evenemang.

Om sponsring ändå måste ske

Men Konkurrensverket visar i ett utlåtande på måndagen att det resonemnaget inte borde få pågå.

Konkurrensverket konstaterar: ”Public service-företagen har regeringens uppdrag att sända program i allmänhetens tjänst och de har en särställning gentemot andra programföretag då deras finansiering inte bygger på något kommersiellt risktagande och är oberoende av andra företags ageranden. Det är därför viktigt att verksamheten är reglerad på sådant sätt att utvecklingen på radio- och tv-området främjas utan konkurrens-snedvridningar.”

Konkurrensverket har även tidigare varit tveksamt till det här sättet att finansiera framför allt sportsändningar. I ett utlåtande heter det nu att ”När de ändå gör det vill Konkurrensverket ha ökad transparens och särskilda redovisningskrav”.

SVT har en särställning

Det är i ett remissvar till Kulturdepartementet som Konkurrensverket kommenterat Public service-kommitténs betänkande inför tillståndsperioden från 2014.

Konkurrensverket ser en fara i en snedvriden konkurrens och önskar transparenta och tidsenliga regler för public service i en helhetsanaly:

”Om public service-företagen, utöver avgiftsintäkter, också ges möjlighet att åtnjuta andra intäkter (i konkurrens) uppstår en risk för att konkurrensnedvridningen på sikt leder till en försämrad konsumentnytta i form av ett minskat utbud av programtjänster i radio- och tv.”
 

Kommuner runt om i landet börjar allt mera upptäcka vinsterna med Idrottsturism och det leder till ett uppvaknande och skilda  uttryck. I spåren på det uppstår nya idéer. Som i Närke där stans marknadsbolag,Örebrokompaniet,med ansvar för platsvarumärket Örebrohar inlett en kampanj benämnd Ambassadörerna.  Fem vanliga örebroare är utsedda till att representera Örebro i ett annorlunda initiativ.

Nu attackerar Svenska Fotbollförbundet och Svensk Elitfotboll polisens strategi på arenorna.” Den nuvarande situationen är inte hållbar”, skriver Förbundets ordförande Karl-Erik Nilsson i ett pressmeddelande.

Vad visar egentligen evenemangsforskningen om effekten av stora idrottsevenemang? Under Almedalsveckan presenteras och debatteras färska resultat från studier av alpina-VM och skidskytte-VM i Åre och Östersund.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En reklamkampanj,signerad Asics, innebar  en ordentlig utmaning för en grupp löpare från världens alla hörn som genomförde deras mest fysiskt och psykiskt krävande utmaning när de sprang från London till Paris genom att, enligt ett upplägg med tio maraton på tio dagar. Den 450 kilometer långa färden ingick i en ,som inleddes på Londons Regent Street och avslutades med Paris Marathon, har dokumenterats i en film som finns ute nu.

500 mil på öppet hav. Utlämnade till vädrets makter – och till varandra. Det är delar av innehållet till den senaste TV-satsningen. Då är idrottskändisar bra att anlita till besättningen tycker Discovery och lanserar programmet Öppet hav. En av de ombordvarande är Thomas Wassberg!

Benjamin Nygren, 17 har tackat ja till belgiska Genk. Han kan inte motstå locktonerna – och pengarna. Hans beslut innebär också att IFK Göteborg får 50 miljoner i övergångspengar och säkrar klubbens ekonomi.