Konkurrensverket vill stoppa SVT-sport

Konkurrensverket tycker inte att SVT ska som public service-företag konkurrera om sponsrings- eller andra reklamintäkter. Måste det ändå sker vid exempelvis sportevenemang ska avtalen uppvisas via särskilda redovisningskrav.
SVT i en ledande roll vid ett stort internationellt evenemang. Det kan fortfarande ske i vissa fall och det är möjligt bl a via företag som blir programpresentatörer. Men nu är den sponsorverksamheten hotad. Foto: Janerik Henriksson, Scanpix


I synnerhet vid sportsändningar har sponsorer fått utrymme och då som programpresentatörer. Det har varit och är ofta enda sättet för SVT att komma över stora internationella evenemang.

Om sponsring ändå måste ske

Men Konkurrensverket visar i ett utlåtande på måndagen att det resonemnaget inte borde få pågå.

Konkurrensverket konstaterar: ”Public service-företagen har regeringens uppdrag att sända program i allmänhetens tjänst och de har en särställning gentemot andra programföretag då deras finansiering inte bygger på något kommersiellt risktagande och är oberoende av andra företags ageranden. Det är därför viktigt att verksamheten är reglerad på sådant sätt att utvecklingen på radio- och tv-området främjas utan konkurrens-snedvridningar.”

Konkurrensverket har även tidigare varit tveksamt till det här sättet att finansiera framför allt sportsändningar. I ett utlåtande heter det nu att ”När de ändå gör det vill Konkurrensverket ha ökad transparens och särskilda redovisningskrav”.

SVT har en särställning

Det är i ett remissvar till Kulturdepartementet som Konkurrensverket kommenterat Public service-kommitténs betänkande inför tillståndsperioden från 2014.

Konkurrensverket ser en fara i en snedvriden konkurrens och önskar transparenta och tidsenliga regler för public service i en helhetsanaly:

”Om public service-företagen, utöver avgiftsintäkter, också ges möjlighet att åtnjuta andra intäkter (i konkurrens) uppstår en risk för att konkurrensnedvridningen på sikt leder till en försämrad konsumentnytta i form av ett minskat utbud av programtjänster i radio- och tv.”
 

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.