OS blir MTG:s största satsning

Erik Westberg kommer att vara mer i fokus än någonsin. Han står i spetsen för MTG:s satsning på OS i ryska Sotji. Ett jättelikt projekt som kostar runt 250 miljoner kronor plus omkostnaderna för 90 medarbetare på plats.
Carolina Klüft blir programvärd i studion under vinter-OS och har gått en internutbildning hos MTG sedan en tid tillbaka.

 
Torsdag förmiddag, MTG-huset på Söder i Stockholm, då ska de ansvariga berätta mera utförligt om satsningen på OS. Ingen av dem kan obemärkt ha tagit del av alla frågor, all kritik och för all del ett stort fördömande de senaste dagarna.

MTG:s största satsning någonsin

Fram till bara för någon vecka sedan trodde 80 procent av svenskarna att OS ska sändas som alltid i SVT. Så har det varit i 60 år, och så borde det bli i minst 60 år till, anser många.

Men MTG såg sin chans när Sportfive erbjöd OS-paketet och parterna kom slutligen till en uppgörelse. MTG har inte och kommer aldrig att bekräfta köpesumman, men uppgifter gör gällande att prislappen är så stor som 250 miljoner kronor.

Lägg därtill utgifterna för förberedelser, alla kostnader för 90 personer i nära tre veckor i Sotji, tekniken och lite annat.

Då missar man reklamen...

Då gäller det att några tittare köper betalkort...

För med ett sådant kort får vederbörande se allt från Sotji. Exakt 1300 timmar. Man är ständigt uppkopplad och går inte miste om något, jo, en sak, reklamen, faktiskt. Den tvingas övriga tittare acceptera vare sig de vill eller inte.

Det är alltså skillnaden.

"Så mycket alla kan se"

Erik Westberg är sportchefen på MTG och den som har frontat sedan uppgörelsen med IOK blev känd.

Han tar ett djupt andetag och vill sedan förklara:

- Alla svenskar kan se öppningsceremonin, avslutningen, hockeyfinalen och svenskarna i kanaler som TV3, 6, 8 och 10. 

- Så vi utestänger inte någon, egentligen.

TV4 och SVT vill in

Erik Westberg tillägger:

- Men tävlar tre svenskar samtidigt, då kan vi inte bjuda på bilder från alla tre platserna i samma stund i våra öppna kanaler.

MTG har betalat för att få en ensamrätt.

Spelreglerna är sådana, det vet TV4 och SVT väl, men de försöker komma in på arenorna i alla fall. Än så länge har MTG uppträtt styvnackat, men här kan det kan bli en ändring, det tror många insiders i TV-branschen. Att MTG skulle tjäna på att svenska folket visa lite välvilja.

Förutfattade åsikter

Erik Westberg gillar inte den bild som framkommer emellanåt:

- De där förutfattade åsikterna om stora stygga MTG är jag trött på. Och att vi roffar åt oss.

Men han förstår också reaktionerna:

- 60 år är en lång tid och jag själv är ju uppfödd med att OS alltid har sänts i SVT. Det var ju självklart att det skulle bli en reaktion den dagen förändringen uppstod.

- Det var som när TV3 tog över ishockey-VM 1989.

Han påpekar:

- Visst, det kostar att titta på några av våra kanaler. Men även i SVT betalar du, det är ju grejen med TV-licensen. Det glömmer många bort.

IOK granskade MTG

Inför det slutliga avgörandet och innan avtalet med IOK var säkrat i juni 2011 ville de olympiska beslutsfattarna syna MTG.

- De granskade oss noga, hur vi producerar sport, vilka rättigheter vi har och hur vi allmänt har skött oss.

- Där var jag aldrig bekymrad. Vi har stor erfarenhet och mycket duktiga medarbetare. Det visar ju sändningarna från Premier League och Champions League. Vi kan det här och jag är inte det minsta orolig inför Sotji, säger Erik Westberg tvärsäkert.

- Fast jag inser att det blir tufft när det väl drar igång. Det är ett gigantiskt schema med totalt 1300 timmar, som vi ska hålla reda på.

Notera, 1300 timmar är mer än dubbelt så mycket som någonsin visats i SVT från ett OS...

Nu trappas jobbet upp

Marknadsföringen är inledd och i MTG-huset trappas arbetet upp.

- Nu är vi på tå. Vi är runt tio man som jobbar dagligen med förberedelserna och lägger schema för all teknik och alla reportrar. Vi är ödmjuka inför uppgiften och vi har respekt för att SVT har gjort det bra i många år.

Erik Westberg betonar:

- Men det finns ingenting som går att utveckla och vi är bra på sport. Och vi vet att tittarna gillar vårt sätt att göra tv.

Han kan inte låta bli att påpeka:

- Och trots allt, Vinterstudion i all ära, men SVT får samma skidbilder som alla andra. Det är likadant här, avgörande är vad man gör av det.

Han har gått den långa vägen

Erik Westberg har en genuin bakgrund.

- Jag började på golvet och är absolut ingen businesskille, skrattar han.

Ursprungligen redigerade han mycket musikvideos och frilansade som producent. Han har bland annat upplevt inspelningarna från Robinson med allt vad det innebar i teknik flexibla lösningar.

- Jag ser mig egentligen som en TV-producent. Att jag har gått den långa vägen innebär att jag känner till alla moment i produktionen. 

2011 blev han utnämnd till sportchef. Då inleddes den mest expansiva perioden, med Premier Leage, Champions Leagu och nu kulmen, vinter-OS i Sotji och därpå sommar-OS i Rio de Janeiro två år senare.

Bygger studio mitt i stan

Storleken på produktionen visar om inte annat antalet MTG-medarbetare som flyger till södra Ryssland och ska bo vid Svarta havet invid västra Kaukasus i runt tre veckor.

- Det krävs en stab om 90 personer och de kommer att få jobba hårt, men med stor entusiasm. Vi bygger studio mitt inne i staden där en stor OS-park ska skapas. Dit ville alla TV-bolag komma, men vi lyckades förhandla oss till en plats.

- Fast det är ingenting mot NBC som kommer till Sotji med 3 500 personer.

- Vår studio blir som en kommandocentral plus att vi ska ta dit gäster hela tiden. Sedan har vi alla inslag från reportrarna som rör sig ute på olika tävlingsplatser.

Före detta stjärnor

I temat ingår några mycket välkända personer, de före detta idrottsstjärnorna Carolina Klüft, Anja Pärson, Anette Norberg och Per Elofsson.

- Jag säger det, bara att höra Carro och Anja, de har en sådan känsla och kunskap. De utstrålar verkligen säkerhet. Det blir jättespännande att jobba med dem.

Alla har genomgått internutbildning, Carro som programledare i studion medan Anja ska röra sig ute på fältet.

- Hon besökte nyligen sina gamla kompisar i alpina landslaget på ett träningsläger och spelade in ett antal reportage.

Erik Westberg gillar den här delen med gamla stjärnor.

- Via BBC har vi tagit intryck, de har lyckats fantastiskt bra med före detta elitidrottare som reportrar. De vågar också använda dem till andra sporter än deras egna. Det tänker vi också göra.

50 miljoner kronor i sponsring

MTG sålde slut på sponsorskapen snabbt. Samsung, Procter & Gamble, McDonalds och Arla har skrivit avtal om vardera 5,5 miljoner kronor och i utbyte får de en kraftfull exponering.

Totalt tar MTG in uppemot 50 miljoner på sponsring.

Slutligen, Erik Westberg jämför OS med Melodifestivalen, det tittar alla på. Vid vinter-OS i Vancouver 2010 såg 7,8 miljoner svenskar minst fem minuter av OS-sändningarna.

Så många kommer hålla ögonen på MTG.

Thomas Ejderhov

Svenska Ishockeyförbundets licensnämnd underkänner SHL-laget Malmö Redhawks årsredovisning för säsongen 2018-2019 och tvingar ut laget i ett så kallat kontrollår säsongen 2019-2020.

Det innebär att Redhawks bokslut våren 2020 måste visa ett eget kapital på  minst 6 miljoner kronor, annars hotar omedelbar nedflyttning. Det har aldrig hänt tidigare att SHL-lag degraderats på grund av ekonomisk obalans.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Det var förre fotbollsstjärnan och affärsmannen Kay Wiestål, 78, som initierade Victoriadagen i Borgholm på Öland. Ifjol tackade han för sig efter 40 år som ansvarig. Wiestål träffade kung Carl Gustaf XVI 1976 på dåvarande kändiskrogen Alexandra i Stockholm och lade fram sin idé att kronprinsessans födelsedag borde firas på Öland. Kungen nappade på förslaget.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Spelsajterna Betsson och Kindred ville ha tillgång till ATG:s spelpooler. Nu har Konkurrensverket sagt nej. ”Ett oerhört viktigt beslut i rätt riktning”, säger Hasse Lord Skarplöth, Chief Executive Officer på ATG.

Ola Wenström leder studiomagasinet Klubbhuset efter varje speldag och sändningar delas mella  betalkanalerna Visat Golf och Viaplay men det blir också bilder i TV6 och TV10. TV NENT Group direktsänder 47 timmar från världens äldsta golftävling The Open (18-21 juli), på Viasat Golf och Viaplay samt slutrundan även på TV6. 

Gränser existerar inte i denna orimliga värld, men fansen, då… Deras säsongsbiljetter, deras TV-abonnemang blir bara dyrare. 

Fotbollens silly season är som mest intensiv och varje dag rapporteras om både transfers och anbud, möjliga eller omöjliga.

Summorna och siffrorna fullkomligt galopperar i en sanslös oordning. Det är så mycket pengar att människor får svårt att räkna.