225 miljoner kronor till världsmästarna

Världsmästarna i Spanien får var och en 6 miljoner kronor. Totalt belönas det spanska fotbollsförbundet med 30 miljoner dollar, drygt 225 miljoner kronor. Att guld leder till guld, bevisas än gång.

Ursprungligen hade spanjorerna en lönetrappa som inleddes om och när laget nådde kvartsfinal.  Då väntade 60 000 euro per spelare, vid semifinal 90 000 euro och bara att ta sig till final skulle ge 120 000 euro.Och vid VM-guld skulle full bonus falla ut, 600 000 euro. Iniesta och co gick ju hela vägen och deras redan välfyllda bankkontoto får ett extra tillskott.

Miljonersättning till klubbarna

FIFA belönar de deltagande länderna rejält och tanken är att miljonerna ska användas till att också ersätta de klubbar som har bidragit med spelare.

Holland får 180 miljoner kronor, Tyskland och Uruguay 150 miljoner, Argentina, Brasilien, Ghana och Paraguay 135 miljoner och sedan följer 67 miljoner till lag som försvann in åttondelsfinalerna och slutligen 60 miljoner till lag som bara fick spela sina gruppspelsmatcher.

För FIFA är World Cup en gigantisk penningmaskin, främst tack vare TV-rättigheterna. Alla försäljningar av TV-bilder under 2011-2014 ger cirka 17 miljarder kronor.

Mer än 700 miljoner TV-tittare

Enligt FIFA sågs finalen av mer än 700 miljoner människor världen över.

- Jag tror att den slutliga tittarsiffran kommer att bli större än 2006, då just 700 miljoner människor tittade, menade den Niclas Ericsson, FIFA:s TV-regissör.

TV-rekordet för antal tittare noterades i Spanien och i Holland följdes matchen av 90 procent av befolkningen. Dessutom har också rekord noterats i Tyskland och Niclas Ericson uppger att sportprogramföretag ESPN i USA har en 50-procentig ökning av de totala siffrorna jämfört med 2006.

FIFA har också betydande intäker från sponsorer. De främsta företagen under VM, Adidas, Sony, Hyundai-Kia Motors och Coca-Cola har betalat 1 miljard dollar, cirka 7,5 miljarder kronor, för att få exponering.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.