Sponsorjättens genombrott i Sverige

AIK blev första klubb att skriva avtal med sponsorjätten Sportfive. Nu följer Helsingborg efter och Norrköping står på tur. Lagardéres dotterbolag har avsikten att få marknadsavtal med samtliga svenska klubbar.
På nya Olympia ska sponsorjätten Sportfive bli en partner till Helsingborgs IF.

 

Modellen är den att Sportfive helst tar över marknadsarbetet eller jobbar vid sidan av säljavdelningen i respektive klubb. Med flera föreningar är affärsidén den att större bolag och större pengar ska bli möjliga.

Kommer inte längre regionalt

- Vi har resonerat så att utifrån vårt regionala perspektiv så kommer vi inte så mycket längre. Därför måste vi bli bättre på att servera ett mervärde till våra kunder men även hitta nya konsumenter, kanske till och med utanför regionen, säger Helsingborgs ordförande Claes Ohlsson till Fotbollskanalen.

Internationellt är Sportfive etablerat i flera länder. I Tyskland har företaget haft framgång och jobbar i dag tätt med 15 föreningar. I Sverige har det varit trögare. Företaget vill helt enkelt bli ansvarigt för marknadsarbetet och det sker via så långa avtal som tio år. 

Ytterst ansvarig för verksamheten i Sverige är Fredrik Hellqvist, tidigare journalist och senast vd vid Nordea Masters i golf. Vad han och Sportfive betonar är företagets erfarenhet och stora nätverk, både nationellt men även internationellt. 

En större marknad

Sportfive får via ett avtal med klubben tillgång till de kommersiella rättigheterna och kan därmed erbjuda dem på en större marknad. Ju flera klubbar ju mer intressant för stora företag, är affärsidén.  Men det gäller att Sportfive verkligen utvecklar säljverksamheten och når de nivåer som parterna har enats om. Sker inte det då blir det inga pengar varken till Sportfive eller klubben.

- Vi tror på potentialen som finns i Sverige och vi vill etablera oss på den svenska marknaden. På andra marknader har vi spelat en viktig roll i utvecklingen av de kommersiella intäkterna. I Tyskland har vi varit verksamma i 25 år och är heltäckande marknadsföringspartners för 15 olika klubbar, skrev företagets vice presidenten Nicolas Gaede till Fotbollskanalen.se i december.

I Sverige har klubbarna uppvaktats i ett år, men många har avvaktat. Att AIK blev först har sin förklaring i att klubben är hyresgäst på Friends där moderbolaget Lagardére sköter driften.

T.S (inte verifierad)

tors, 2015-04-02 11:46

1. Då vill det ju till att det lönar sig också - MINST SAGT!!!!!

Vill ju verkligen också till att detta ger det resultat som förväntas/ krävs i sammanhanget - annars är det ju i slutändan bortkastat/ värdelöst. Ja, hoppas innerligt att klubbarna som inleder detta samarbete VERKLIGEN vet vad de gör som sagt!
”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat.

Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Svensk Gymnastik växer - som inget annat förbund. Efter ett stort tapp under pandemin vände kurvan över antalet medlemmar i fjol och trenden håller i sig i år. Siffrorna för 2023 visar en total ökning om sex procent, eller 13 763 aktiva. inte mindre än 237 201 individer är aktiva i 924 föreningar, över hela landet. I 259 av Sveriges 290 kommuner finns minst en gymnastikförening.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Pengar i en folkrörelse, är det förenligt, i synnerhet vid behovet av miljoner. Och, räcker de kommersiella krafterna till i vårt land?
Ledande frågor när Center for Sport and Business på Handelshögskolan hade sin partnerdag.   Framtidsfrågor utmanade de närvarande som skulle försöka ta ställning. Ämnet är gränslöst, åsikterna och svaren likaså.
Det här är helgen då trav gäller för 100 000-tals svenskar. Solvalla invaderas av entusiaster och det uppstår en mycket speciell atmosfär med spel och, tävling och den spänning som det leder till.
Närmare 1,5 miljoner svenskar samlas årligen kring travet, en sport som förknippas med gemenskap och tradition som förts vidare över generationer. Inför årets stora travhelg, Elitloppet, vill ATG dessutom rikta nytt ljus åt travets betydelse i svensk historia. 

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.