Med mikrofonen som affärsidé

Vid matchen Burnley-Manchester City i Premier League den 11 augusti gör en ny, något annorlunda medieaktör entré i etern via datorn. Sportscom begår premiär och sportjournalisten och kommentatorn Jesper Hussfelt harklar sig lite extra innan han tar ton.

Det är inte var dag som en ny medieaktör introduceras. Du som vill lyssna  får lov att vara beredd på att betala  69 kronor i månaden eller 499 kronor för ett helt år och kan då lyssna på över 1 000 referat.

Den 11 augusti blir det premiär för Sportscom - den nya mediekanalen där lyssnarna kan prenumerera på idrottsreferat via betalning och därmed får de tillgång till en app. Det är inte var dag som en ny medieaktör introduceras. Du som vill lyssna får lov att vara beredd på att betala 69 kronor i månaden eller 499 kronor för ett helt år och kan då lyssna på över 1 000 referat. Foto: TT

Sportscom erbjuder en tjänst där du som prenumerant via en app kan lyssna på referat från matcher iPremier League, SHL och Allsvenskan enligt ett utbud som ska bestå av fler än 1000 matcher per år.

Jesper och Robert i spetsen

En entusiastisk Jesper Hussfelt är en av Sportscoms kommentatorer.

– Det här ska bli fantastiskt roligt. Jag kommenterade mitt första VM i fotboll 1998 i Frankrike. Att få referera med endast ljud är kanske det bästa du kan få göra. Du måste kunna allt om spelare, skadeläget, klubbarnas unika kultur och statistik för att med hålla uppe intresset från första sekund. Du ska guida lyssnaren och förmedla känslan på arenan, betonar Hussfelt.

– Med tanke på att ljudtrenden växer med poddar, musik och ljudböcker är det dags att erbjuda sportintresserade svenskar livekommenterad idrott. 

Sportradion är inte hotad, då betoningen ligger mycket på fotboll och hockey.

I Pressreleasen framhålls enbart de idrotterna, men oavsett är det ett starkt bakomvarande gäng som vill bygga något nytt.

- Vi har med oss duktiga  och kända kommentatorer som Jesper Hussfelt och Robert Perlskog och mycket erfarenhet över huvud taget, säger Katarina Koritz, Head of Content på Sportscom.

Hon utvecklade fotbollskanalen.se för TV4 tillsammans med Olof Lundh och har också arbetat med strategi och utveckling på Sportbladet och byggt upp Viasat Sport. 

Majoritetsägare av bolaget är grundarna Ola Heffler (CEO), Katarina Koritz (Head of Content) och Peder Rotkirch (Head of Product). Bland övriga ägare återfinns Jonas Tellander (Storytel), Karl Andersson (Matsmart) och Ann Grevelius (Opti) – och Loop Capital. 

"En gåta att det inte funnits"

Investerare i Sportscom är Jonas Tellander, grundare av ljudtjänsten Storytel, Ola Heffler är CEO på Sportscom med erfarenhet som Director Business Development Sales på TV4.

– Sportscom bryter helt ny mark. Beteendet och behovet av att lyssna till det man älskar och är intresserad av blir bara starkare och viktigare i medielandskapet. Att tjänsten inte har funnits förut är en gåta med tanke på att idrott är en av våra stora lägereldar som samlar många människor kring ett gemensamt intresse, säger Jonas Tellander. 

Svensk Elitfotboll och SHL gynnas och  där är man är väldigt positiva till Sportscoms tjänst.

- SEF jobbar alltid för att tillgängliggöra den svenska elitfotbollen för så många som möjligt. För de som inte kan vara på plats live är ljudupplevelsen, vid sidan av den klassiska radiosändningen, en av de rättigheter vi vill utveckla, säger Johan Lindvall, Generalsekreterare för Svensk Elitfotboll.

– Det här är ytterligare ett sätt att följa SHL, i en app och i sin helhet, där vi tillsammans med Sportscom möjliggör för våra supportrar att följa våra matcher på det sättet som passar dem bäst, säger Jenny Silfverstrand, VD på SHL.

Thomas Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.