Från Övik till genombrott i USA

Företaget WatchItGolf från Örnsköldsvikhar utvecklat en app som hjälper golfare att vässa svingen till en bråkdel av kostnaden för traditionella lösningar. Nu ger ett unikt samarbete bolaget potential att nå 44 miljoner tv-tittare i USA och Kanada.

Appen från svenska WatchItGolf har laddats ned av 10 000-tals spelare över hela världen. Nu lanseras de nya apparna W PRO Player och W PROx i USA.

Med hjälp av bildanalys används mobiltelefonen som en så kallad launch monitor som ger data om boll och klubba för träning och spel i simulator.

– Sedan kan din tränare analysera filmen med din sving oavsett var i världen han eller hon befinner sig. Det enda du behöver är en Iphone, säger vd Nicklas Boström.

Varannan golfspelare i världen beräknas bo i USA. Nu får WatchItGolf en mycket stark exponering i nordamerikansk tv tack vare ett samarbete med producentbolaget Viewpoint.

– Vi fick kontakt när vi ställde ut på världens största golfmässa i januari. Ett sådant här samarbete är avsevärt mycket billigare än att köpa vanlig reklamtid, säger Nicklas Boström.

Sändningarna, som leds av välkända skådespelaren Dennis Quaid, väntas nå 44 miljoner tittare i USA och Kanada under ett år.

Programmet om den svenska appen spelades in i somras och sänds med start i december.

Medverkar gör WatchItGolfs grundare Patric Hörnsten Nilsson och delägare Anders Forsbrand. Dessutom Eric Eshleman, som utsågs till årets PGA-tränare i USA 2019.

– Förutom exponeringen i tv når vi också 1 miljon personer via Viewpoints mejlutskick. säger Nicklas Boström.

WatchItGolfs app finns i olika versioner. Den enklaste, för amatörer är gratis. Den mer avancerade, som vänder sig till proffs och tränare, har en månadskostnad på upp till 100 dollar.

Sedan starten 2018 har WatchItGolf tagit in omkring 12 miljoner kronor i riskkapital.

– För att kunna växla upp marknadsföringen och anställda säljare för vi nu diskussioner med investerare om att ta in ytterligare 10 miljoner kronor, säger Nicklas Boström.

WachItGolf är en startup som ingår i BizMakers inkubatorprogram.

– BizMaker har hjälpt oss mycket med värdefulla kontakter och är ett viktigt bollplank, säger Nicklas Boström.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

Det ideella engagemanget är ännu närvarande i svensk idrott. 
-Ja, i varje fall vad gäller orientering, utan alla frivilliga krafter vore den här tävlingen dödsdömd.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.