Bandyn antar kommersiellt fokus

Organisationen runt Elitserien växer. På Föreningen Svensk Elitbandys årsmöte i somras fattade medlemsföreningarna beslut om att ge styrelsen uppdraget att rekrytera en resurs för att på heltid arbeta med affärsutveckling. Nu blir det verkligt.
Efter en sex månader lång rekryteringsprocess står det nu klart att Thomas Mårtens, 43, tillträder tjänsten som affärsutvecklare för Svensk Elitbandy.
Bandyn lockar publik från söder till norr, men tvånget att öka intäkterna är starkt. Nu inleds ansträngningar såväl i Bandyförbundet som Ligaföreningen.
Thomas Mårtens är inget okänt namn inom bandyn då han tidigare var marknadschef i Edsbyns IF, men närmast kommer han från en tjänst som konsultchef på Clockwork Bemanning & Rekrytering.
– Det här är något som vi har pratat om i många år och det har funnits många olika scenarier. Vi vill givetvis se en tillväxt inom Svensk Elitbandy och för att kunna skapa det behöver vi ha någon som kan lägga tid och fokus på att jobba med framtiden, säger Christian Ehn, ordförande i FSE.
LigachefenPer Selin har slitit med många frågor. Det är tävlingsuplägg, Bandyfinalen, marknad, administration, kontakten med klubbarna, m m
– För att vi ska kunna ta nästa steg som organisation måste vi vara beredda att satsa dedikerat. Det handlar inte bara om att sälja Svensk Elitbandy, utan också om att marknadsföra ligorna och sporten på ett bra sätt. 
–  Vi behöver stärka våra intäktsflöden via fler intressenter och partners som vill satsa på ligorna samtidigt som vi växer i klubbarna.  Och vi måste lära oss hur vi umgås med både befintliga som nya partners. Thomas har stor erfarenhet, vilket är en bra grund när vi ska ta oss in i framtiden, betonar Christian Ehn.
– Vi har jobbat även tidigare jobbat med de här frågorna, men förra våren landade vi i en slutsats att den stora utvecklingspotentialen finns i klubbarna. 
Mårtens själv ser fram emot en återkomst till bandyn och anser sig redan från start ha en relativt bra bild över både nuläge och vad som behöver ske framöver.
– För det första så känns det väldigt roligt och inspirerande att komma tillbaka till bandyn efter att ha varit borta i två år, säger Mårtens.
– Vi behöver jobba både lång- och kortsiktigt. Idag sker jättemånga bra saker hos klubbarna och det ska vi ta fasta på. Sedan kan jag komma in med min erfarenhet från klubbnivå och bidra med input och stöttning. 
Thomas Mårtens tillträder sin tjänst i Svensk Elitbandy den 1 april 2024.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.