Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Bara logiskt hur vi åskådare resonerar till att se idrott"

TV-sportens undersökning visar att elitidrotten attraherar fler besökare 2011 än 2010 vilket jag fick anledning att kommentera. 1:40 i tv ger inget utrymme för djuplodande analyser direkt.  Tänkte försöka göra lite kommentarer här.

Det är glädjande siffror men inte förvånande siffror.

Klubbarna har vaknat

Upplevelseindustri och dit hör elitidrotten växer fortare än BNP. Det är det grundläggande skälet till att idrotten ökar. Behovet av sociala mötesplatser ökar också. Det är ett tillkommande skäl.

På det kommer att klubbarna börjar jobba mer med upplevelsen och våra kommuners enorma investeringar ger resultat.

Årets vinnare är Speedway som ökat 75 procent.  Min kommentar på det området är att jag läst ett antal resultaträkningar från speedwayklubbar och det här med att räkna är inte deras starka sida.

AIK får en avgörande roll

Fotbollens ökning är att jämföra med en katastrofsäsong med minus 8 grader och snö när 2010 års säsong drog igång. 

Kommentaren från SvFF att EM och landslag ökar intresset tror jag inte en sekund på. 2013 blir dock en kanonsäsong för fotbollsallsvenskan, 2012 förstörs av EM. Allsvenskan får varannan säsong sönderryckt av EM eller VM och det måste man ta sig ur. 

2013 med AIK på Friends Arena kan ge dem ett snitt på upp emot 20 tusen och från juli kommer DIF in på en modern arena, de tar ett kliv på 101 år i arenadesign. Det kommer också ge resultat.

Ishockeyn i särställning

Ishockeyn är ensam om att ligga i världsklass inom svensk idrott, vara väderoberoende och det ligan och klubbarna skapar ger dem en särställning i elitidrotten.

Nu är jag jävig men Hockeyligan är ensam om att ha en organisation där de kan skapa verkstad av ligorna.

Jag blir imponerad över Villa i bandyn,  trots taskigt upptagningsområde (Suffer buying eller vad de nu heter på engelska är ingen storstad direkt) så får de med sig alla och trots förlusten idag blir klubben det viktigaste som finns i bygden. Det är oerhört smart jobbat.

Gurkburken...

Kul med damfotbollen, de måste skapa en anledning till för att locka folk och det tror jag de kan göra.

Basket och handboll är två sporter som inte riktig lyckas. Basket är underhållning på hög nivå och handboll är den tuffaste av sporter (enligt Jan Guillou som lirade som ung).

Men Gurkburken är långt borta.

Och trycket när Charles Barton och Joel Copeland i Plannja hade fyllt en arena på samma nivå som Luleås dåvarande invånarantal är nostalgi för oss som var där.

Sägar bara - gym, golf, ridsport!

Sen för att skapa lite perspektiv. Bland seniorer så har gymmen, golfen och ridsporten fler besökare än både fotboll och vinnaren ishockeyn. 

Vi människor söker egen upplevelse mer än att vara passiva besökare och konkurrensenom vår fritid kommer att bli mördande.

Dock, de som gör rätt vinner, de kan öka antalet besökare med 20 procent höja snittpriset med 20 procent och öka konsumtionen på arenan med mer än så.

För att citera en skomakare. Just do it.

Dan Persson

Bocaj (inte verifierad)

tis, 2012-03-27 09:42

1. Kan bara instämma i omdömet

Kan bara instämma i omdömet om speedwayen.

Nils (inte verifierad)

tis, 2012-03-27 09:49

2. Idrottens besökssiffror satta

Idrottens besökssiffror satta i kanske lite annat perspektiv... Allsvenskan totalt: 1 800 000 Elitserien totalt: 2 000 000 Köpcentrum Kupolen i Borlänge: 4 700 000 Köpcentrum Nordstan i Göteborg: 37 000 000 Får en att fundera lite, eller hur!

Peter (inte verifierad)

tis, 2012-03-27 14:14

3. Man kan nästan få

Man kan nästan få uppfattningen att du skulle misstro mätningen av publiken för speedwayklubbarna. Måhända har många klubbar haft svårt att sköta ekonomin men beroende på sportens uppbyggnad är majoriteten av klubbarna bolagiserade vilket innebär att dessa har certifierade kassaregister (precis som andra aktiebolag i kontantbranscher). Felmarginalen kan därför inte vara annat än ringa och med tanke på beskattningen av dessa idrotts-ab så skulle antalet istället vara högre. Förklaringen går i stället att finna i gynsamnma geografiska förhållande tillsammans med två jämna serier men där de lag som gått bäst sportsligt har legat nära varandra. I allsvenskan Eskilstuna, Hallstavik/norrtälje och Avesta, tre gamla storlag som tidigare år dragit mångt mer publik. Och i Elitserien har smålandsdominansen brutits av Piraterna och Indianderna vilket har lett till en höjning av deras snitt men där det småländska snittet över de fyra klubbarna har legat någorlunda stilla.
”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.