Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Den vänliga arenan, så fel det blev

Jaha, då vet vi, det sedan i maj kända beskedet att vår nya nationalstadion byter namn till Friends arena. För att klargöra lite grundläggande då risken är överhängande att jag blir lite negativ så är det så här.

Friends är en organisation som jag respekterar och högaktar. Idrotten skulle tjäna på att utveckla verksamheten så att man även var ett föredöme på antimobbing-området och har mycket att lära av Friends.

Bekräftar avsaknaden av förtroende

Swedbank har jag en yrkesmässig relation till vad gäller betalningar och jag möter människor som levererar, tar ansvar och har kompetens hos Swedbank Babs. Swedbank är inte sämre, utan bara lika dåliga som de andra storbankerna i behandlingen av sina kunder.

Det här beror på att de trots standardprodukter utan innovationsnivå på en konkurrensutsatt marknad har lovat sina ägare att leverera 15 procents avkastning. Något som är omöjligt utan olaglig kartellbildning. Alternativet att säga att den långsiktiga intjäningsförmågan bara motiverar halva aktievärdet vågar de inte fundera på. Följden blir ohemula villkoret för kunderna.

Med detta sagt är det som stör mig mest med det här namnbytet att Swedbanks kommunikationsdirektör bekräftar att svenska folkets förtroende för stora banker är så lågt att varumärket bara skapar negativa associationer.

Vilken moral har banken?

Då har vi ett allvarligt samhällsproblem på den nivån att statsministern borde vara bekymrad. När medelklassen tappar förtroende för samhällskritiska institutioner som banker så riskerar vi fundamenta för vårt välfärdssamhälle.

Orsaken till Greklands problem är att befolkningen inte har förtroende för riksdag, regering, skatter, banker med mera.

Jag har väldigt svårt att förstå att cheferna på Swedbank kan anses ha någon form av moral om de väljer att jobba kvar i banken efter att insikten om att de har förstört befolkningens förtroende för dem har blivit så tydligt klargjord.

De får försvara, förklara, beklaga

Jag förstår också varför anställda inte längre törs tala om var de jobbar utan kommer med lögner av typen ”jag jobbar på Austria Tabak och försöker få barn att börja röka” för att slippa bli sedda som amoraliska individer.

Det är också så att Friends varumärke vid första större huliganproblemet på arenan kommer att drabbas av det här namnbytet. Rubriken i kvällspress av karaktären ”Huliganupplopp på Friends arena” skapar en motstridighet som är direkt skadlig för organisationen. Någon som tror att det inte kommer att spåra ur vid något tillfälle de kommande 15 åren?

Nationalarenan har därutöver problemen med muträttegången. Nu kommer de åtalade att bli frikända för de är oskyldiga och utsatta för ett övergrepp av en mediekåt åklagare som har riksoduglingen Christer Van Der Kwast som föredöme (alternativt om de fälls av en inkompetent tingsrätt bli frikända i hovrätt) så den problematiken bör snart ligga bakom dem.

Det blev tokfel

Men den ekonomiska osäkerheten för arenan och det trista faktum att vi inte har förtroende för banker så är det här namnbytet grundläggande fel.

Fel för att varumärkesmässigt är det bolag som behöver få ut sitt varumärke som skall synas. Inte de som får betalt för att ge andra rätt att använda deras varumärke..

Fel för att Friends med allt det värde de har som CSR-aktör och med deras varumärke riskerar för mycket med en Nationalarena där grupperingar av publiken försiktigt uttryckt inte delar deras värdegrund.

Fel för att ingen av oss vill bo i ett samhälle där vi inte har förtroende för ledande finansinstituts varumärke. Skall vi bevara ett välfärdssamhälle kan vi inte vakna varje morgon med känslan av att banken satt på oss därbak. Så enkelt är det.

Fel för att Nationalarenan om den skall bli en sådan självfallet skall attrahera våra finaste varumärken. Den skall heta IKEA, H&M, Volvo, Scania, SKF, Swedbank och liknande. Inte bli skänkt till en ideell organisation för att ingen annan vill ha sitt namn på den.

Det här är så fel det kan bli. Det är djupt tragiskt att vår stora och fina (den blir fantastisk) arena har fått en så Kafkaartad start. Mitt långa liv har lärt mig att Kafka bor ihop med Murphy, dvs börjar det gå snett så fortsätter det.

Jag förstår varför Swedbank inte vill ha sitt varumärke på arenan men de har gjort Friends en otjänst när de tvingade dem att ta över.


Dan Persson

Bocaj (inte verifierad)

fre, 2012-03-30 14:38

1. Om man ska tro dina tidigare

Om man ska tro dina tidigare krönikor ligger inte konkursen så många år bort. Och då vill väl inte Swedbank förknippas med detta bygge? Eller är jag för konspiratorisk nu?
”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.

Skytteholms idrottsplats, grannen som s a s blev kvar när Råsunds revs, ska nu bli en fullvärdig arena med större huvudplan,  större läktare och här blir det totalt tre fullstora elvamannaplaner och en sjumannaplan. Solna stad satsar på anläggningen som blir hemmaplan för AIK:s damlag och Vasalunds herrlag och en fast plats för AIK:s akademi.Allt blir möjligttack vare en överenskommelse med företaget JM AB.

Stockholm Marathon gäller på lördag. Det är rekordvärme och många joggare funderar säkerligen på hur och om de ska orka… Arrangörerna förbereder Den 45:e upplagan som slår alla rekord. Med en vecka kvar till loppet fanns endast ett fåtal av de 23 000 platserna kvar. 23 000! Det är imponerande! Som om samtliga invånare i en medelstor svensk stad frivilligt anmälde sig för ett styrkeprov som många av dem inte har testat tidigare. 14 000 är debutanter och vet inte riktigt vad de har gett sig in på… Det kostade var och ca 1 000 kr, så för Marantongruppen blir det en bra affär.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Pengar i en folkrörelse, är det förenligt, i synnerhet vid behovet av miljoner. Och, räcker de kommersiella krafterna till i vårt land?
Ledande frågor när Center for Sport and Business på Handelshögskolan hade sin partnerdag.   Framtidsfrågor utmanade de närvarande som skulle försöka ta ställning. Ämnet är gränslöst, åsikterna och svaren likaså.
Det här är helgen då trav gäller för 100 000-tals svenskar. Solvalla invaderas av entusiaster och det uppstår en mycket speciell atmosfär med spel och, tävling och den spänning som det leder till.
Närmare 1,5 miljoner svenskar samlas årligen kring travet, en sport som förknippas med gemenskap och tradition som förts vidare över generationer. Inför årets stora travhelg, Elitloppet, vill ATG dessutom rikta nytt ljus åt travets betydelse i svensk historia. 

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.