Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

När både klubben och fansen ska känna sig som vinnare

En artikel på Växjö Lakers hemsida har retat upp fansen och nu har klubben tvingats be om ursäkt och radera inslaget. Foto: Mikael Fritzon, TT

 

Skall försöka förklara hur svårt det här kan vara. Sen är det inte enkelt. Lakers är inte utpekat mer än i nästa stycke, texten är i övrigt generisk.

Lakers har klantat sig flera gånger i rad och påvisat en bristande förståelse för hur den här typen av kommunikation måste byggas. Det är 180 grader motsatsen mot att arbeta med politisk journalistik, sådan erfarenhet är alltså bara ett bevis för att man kommer att göra fel. Under flera säsonger med den gamla ledningen gick man inte bort sig en gång.

Då över till det generiska.

Klubben blir en motståndare

Supportrarna är dels omistliga för upplevelsen för alla andra kunder. En levande klack är fullständigt livsviktigt för att få alla ekonomiskt viktiga kunderna att betala och konsumera. Supportrarna i betydelsen klack på ståplats är olönsamma om man ser dem som kunder men de skall ses som en del av eventet och då blir eventuell lönsamhet totalt ointressant.

På det kommer att supportrarna anser sig vara de enda viktiga. Andra är inte ”riktiga supportrar” eftersom de inte hoppar och sjunger iklädda klubbtröjor. Inomgruppssolidariteten blir väldigt hög och alla som inte är 100 procent med dem är emot dem. Vill man förstå bör man läsa psykologi om sekter.

För att då förvärra finns det ledare i gruppen supportrar med en självbild som får Jan Guillou att framstå som ödmjuk och tveksam, som baserar sitt informella ledarskap på att kritisera klubben som alltid av naturliga skäl blir den naturliga motståndaren, hur motstridigt kärleken till laget det än verkar. 

Vet alltid bäst

Personen i fråga kan mer ishockey, fotboll, basket handboll än alla andra utan att någon någonsin erbjudit sig betala för hans kompetens. De här personerna lägger oceaner av tid på sitt engagemang, då övriga i gruppen mera sällan är lika engagerade ger det makt.

Som lök på laxen blir målen annorlunda, dvs supportergruppen skall försöka ta en plats gentemot andra klubbars supporterklubbar och vinna respekt hos dem. De metoderna är mera sällan det klubbarna vill se.

Så ungefär ser det ut. Sen har klubben de fem-tio gånger så många ekonomiskt livsviktiga kunder att hantera i en marknad där de som är där för eventet men inte nödvändigtvis älskar klubben är en växande och ekonomiskt viktig kundgrupp. Till råga på allt den snabbast växande kundgruppen

Enkelt - utom genomförandet

En klubb skall få sex-åtta segment av kunder att må bra och trivas på samma match. Motsättningar mellan de här grupperna är rena mardrömmen för klubbens ekonomichef och idrott på den här nivån är ekonomi där omsättning styr tabellplacering. 

Så hur hanterar man då kommunikationen med den här gruppen? Reglerna är ganska enkla, strategin är enkel och genomförandet är ett taktiskt elände som får Hawkins spelteorier att framstå som gymnasiematte.

Av naturliga skäl så fokuserar jag på 1 och 2 och skippar tre. Jag lever på att gå igenom sådant med de jag kan fakturera, här skriver jag det allmänt kända.

Regler som måste följas

Reglerna ser ut som följer:

1: Tonalitet är allt

2: Deras språk

3: Framstå aldrig som en Messerschmitt eller som någon som sitter högre i en organisation

4: Lyssna hela tiden, ställ frågor, återkoppla, lyssna. Man behöver inte hålla med och man får sätta ned foten men man måste lyssna. Uppdraget är att jämställa med att få en fyraåring att acceptera max en timme PS4 spel per dag eller en miljöminister att acceptera mera kärnkraft på grund av fakta. Ingen värdering i detta bara ett försök att beskriva svårigheten. Exemplen är jämförbara.

...och strategin också

Strategin är som följer

1. Aldrig någonsin vara reaktiv. Ligger man inte före är man torsk. Förväntade supporterreaktioner på onsdag måste vara kommunicerade på tisdag.

2. Klubbens långsiktiga idrottsliga framgångar enda gemensamma målet.

3. Kommunicera utifrån ett perfekt CRM-system med relevans mot individ. Aldrig till alla med samma budskap.

4. Använd tränare och spelare för kommunikation om det sportsliga

5. Var bäst på sociala medier

Strategin är av den karaktären att det här är inget man delegerar nedåt och har man åsikten att det inte är viktigt eller att man inte har tid så kan man rulla sig i tjära och fjäder själv, det är trots allt bättre än att andra gör det. 

Får inte känna sig som förlorare

Supportrarna är livsviktiga för klubben och just klubben och laget är livsviktiga för supportrarna. Bojkott är ett icke ovanligt hot som man kan bortse ifrån. De viker sig alltid. 

Sen handlar inte det här om att vinna, man får aldrig någonsin vinna i betydelsen att de är förlorare. Man vinner när de känner sig som vinnare och man själv inte förlorat. En positiv supporterkultur är en del av sportsliga framgångar som skapar ekonomiska framgångar

Men grunden är att ha en total respekt för kunden, varje kund oavsett om det är ung supporter eller en sponsor och allt däremellan. Misstänker VD, styrelse att det finns minsta brist i den respekten hos den ansvariga så har man två alternativ. Byt ut personen ifråga eller förlora intäkter.

Dan Persson

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.