Regeringen och SOK träffas för en fika

Mitt uppe i alla diskussioner om ett svenskt OS-arrangemang 2026 presenterar SOK två nya huvudsponsorer. Det gäller praktiska samarbeten, dessutom. , Ett flygbolag, SAS som tar ansvar för allt resande och en klädpartner, Uniqlo. Annars  är de ansvariga på SOK sugna på fika.

SAS ska flyga OS-deltagare de närmaste åren. Inte bara de svenska representanterna utan det nya avtalet gäller också Norge och Danmark och sträcker sig över OS i Peking 2022. Foto: Jessica Gow / TT

Inom de närmaste veckorna ska SOK träffa regeringen. Så mycket medger de ansvariga, men de vill inte tala om vilket datum som gäller för en gemensam fikastund.

IOK har gett SOK en mycket speciell dispens. . Den preliminära ansökan om att bli OS-arrangör som lämnades den 11 januari dög för stunden. SOK får lov att återkomma senare med ett komplement.

Så länge gäller marknadsarbete. 

Fyra år med tre länder

SAS blir SOK:s huvudpartner i fyra år framåt, i samband med spelen i Tokyo 2020 och Peking 2022. I ett unikt landsöverskridande avtal ska SAS också bli partner till de olympiska kommittéerna i Sverige, Norge och Danmark.

Vid en presentation i dag var alla i vanlig ordning stolta och glada.

Mats Årjes, ordförande för Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) betonade sin glädje:

–   Ett unikt avtal som vi kommer att utveckla ytterligare inför spelen i Tokyo.

Rickard Gustafson, vd, SAS, fyllde i:

– Människor måste fortsätta att mötas. Vi gör det möjligt för dem att resa till, från och inom Skandinavien och med dem förflyttar vi också våra gemensamma skandinaviska värderingar ut i världen.  

Vid ytterligare en presskonferens i Stockholm kunde svenska idrottare för första gången bära kläder från SOK:s nya huvudsponsor Uniqlo, som avlöser HM som leverantör.

Och glädjen och belåtenheten var lika märkbar här:

Klädsamt avtal

-. Samarbetet med Sveriges Olympiska Kommitté är ytterligare ett sätt att utmana oss själva och hitta nya innovationer för våra funktionsplagg som även kan driva utvecklingen inom vårt ordinarie sortiment framåt och bredda utbudet, sade Uniqlos vd för Europe Taku Morikawa.

Avtalet mellan Uniqlo och SOK gäller under fyra år och innefattar alla typer av spel, även ungdoms-OS.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Klädmärket Uniqlo kunde på tisdagen tillsammans  med SOK visa upp de nya kläderna för de svenska atleterna i OS och Paralympics i Paris. 
De svenska OS-satsningen beräknas totalt kosta dryga 100 miljoner.  Den 24 juli, en onsdag, inleds tävlandet men invigningen sker den 26 juli med avslutning söndagen den 11 augusti 2024.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.