Klubben fick in över en halv miljon

Ansvariga inom Qviding FIF, en fotbollsklubb från östra Göteborg, bestämde att det enklaste sättet att stärka klubb- och lagkassorna var att sälja Bingolotter. Detblev en smått fantastisk utdelning.

De ledande personerna i Qviding FIF satte sig ner för några år sedan med en sak på dagordningen som kanske var viktigare än alla andra.

Hur skulle de kunna förstärka både klubbens och de enskilda lagens ekonomi på ett vettigt och roligt vis?

Qvidings klubbkassa stärktes ordentligt. Över en halv miljon kom in när enigheten spred sig bland medlemmarna

– Då bestämde vi oss för att börja sälja Folkspels olika produkter. Först Sverigelotten och sedan kom Bingolotto med i bilden, säger Lisa Källstrand, som arbetar på kansliet med ekonomifrågor.

Hur arbetar ni med bingolottoförsäljningen?

– Vi lägger ju nästan allt krut på Uppesittaren och Nyårsbingon. Då, när lotten kostar 100 kronor, går 21 kronor direkt till lagkassan och 20 kronor till föreningen. Under de vanliga veckorna är fördelningen 13 respektive 10 kronor. Så det går alltid lite mer direkt i lagkassan, och då kan de som säljer känna att pengarna gör nytta för dem själva och inte bara försvinner i föreningen.

Är det obligatoriskt att sälja lotter?

– Det är upp till varje lag att bestämma. Men att exempelvis inte sälja lotter inför Uppesittaren är inget bra beslut. De säljer ju sig själva mer eller mindre. Det är ett väldigt lätt sätt att bättra på sin ekonomi.

Resten av året, hur ser det ut, då?

– Det är också upp till lagen själva. Om ett lag vill åka på en cup i Danmark kanske de bestämmer för att finansiera resan genom att sälja lotter. Jag har faktiskt lite dålig koll på vad varje enskilt lag har gjort för sitt eget överskott, men jag kan tänka mig att det handlar just om cuper och träningsläger som de har sett till att finansiera med de pengarna.

Qviding Fif:s damlag är också engagerade och kring storhelger har fotbollsföreningen ett försäljningsbord hos lokala Ica-butiken.

– Där måste jag också hylla våra seniorer, ett gäng äldre män som drar ett stort strå till stacken genom att bemanna det bordet.

Qviding Fif:s del av Folkspels överskott 2021 landade på imponerande 519 952 kronor. Pengar som verkligen gör skillnad – och som är över en halv miljon kronor i ”bonus” jämfört med när inga lotter såldes.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

Det ideella engagemanget är ännu närvarande i svensk idrott. 
-Ja, i varje fall vad gäller orientering, utan alla frivilliga krafter vore den här tävlingen dödsdömd.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.