"En av de bästa SM-veckorna någonsin!"

SM-veckan genomfördes i slutet av januari/början av februari 2023 i Skövde. Nu kan utfallet summeras., det är inte illa utan arrangemanget tjänar som inspiration för många andra kommuner som överväger att ansöka om en SM-vecka.

- Skövde levererar ett mycket gott resultat och ligger i topp bland SM-veckans vinterveckor , säger Maria Hallberg, projektledare för SM-veckan på Riksidrottsförbundet.

En undersökning visar att västgötastaden kunde räkna in 100 000 besök och att den totala turistekonomin landar på 43,6 miljoner kronor.  Dessutom - SM-veckan i Skövde har synts i ca 2300 artiklar och det totala annonsvärdet beräknas till ca 65 miljoner kronor.

Undersökningsföretaget Upplevelseinstitutet har gjort mätningar bland besökare och Skövdebor och kommit fram till att det gjordes 37 500 unika besök under SM-veckan i Skövde. Av dessa var 16 600 Skövdebor samt 20 900 turister från andra kommuner. Av turisterna övernattade 31 procent och besökarna var mycket nöjda. 

-Vi är belåtna och noterar också att vi har kunnat leverera ett gott värdskap, säger Mats Olsson, vd på Next Skövde.

Via mediamätning och sändningstider på SVT har SM-veckan i Skövde har förekommit i ca 2300 artiklar under januari och februari och omräknat till annonsvärde motsvarar det ca 65 miljoner kronor. Och inte nog med det, 2,3 miljoner personer har tittat minst tre minuter på sändningarna från SM-veckan i Skövde.

- Skövde levererar ett mycket gott resultat och ligger i topp bland SM-veckans vinterveckor när det gäller antal besök och turistekonomi. Skövde genomförde en härlig idrottsfest och checkar redan av flera goda effekter, som bland annat kommer stärka den lokala idrotten samt gynna Skövde inför framtida evenemangssatsningar, säger Maria Hallberg, projektledare för SM-veckan på Riksidrottsförbundet.

Ekonomiskt har också Skövde kommun summerat kostnaderna och de är  nära målbilden. Budgeten var satt till 8-10 miljoner och utfallet blev 8,5 miljoner.

-Siffrorna ligger väl i linje med våra målsättningar för veckan och tack vare det goda samarbetet mellan alla parter kan vi konstatera att alla våra ansträngningar gav resultat både ekonomiskt och kring värdet som hela evenemanget bidrog med till Skövde som plats, säger Theres Sahlström, kommunstyrelsens ordförande i Skövde kommun.

Som en konsekvens av många plustecken betalar SM-veckan ut 1,5 miljoner som de arrangerade föreningarna får dela på. Det är entrépengar som belönar klubbarna.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.