Så tittar svenskarna på fotbolls-VM

 Historiskt sett råder skillnader mellan intresset för dam- och herrfotboll. Men gapet minskar bland Tele2s tittare. Fotbolls-VM i år har en ökad tittartid på 71 procent jämfört med fotbolls-EM förra året, trots att matcherna visas på morgonen. Antalet unika tittare har stigit med 13 procent sedan fotbolls-EM ifjol, visar Tele2:s siffror. 

På lördag möter Sverige värdnationen Australien i Sydney i en bronsmatch och man väntar att omkring 50 000 åskådare kommer att vara på plats samtidigt väntas även tv-tittandet öka. 

- Vi ser högre andel tittare och längre tittartid i genomsnitt i år jämfört med när damlandslaget spelade EM förra året. Då ska man ha i åtanke att fjolårets matcher i England spelades under mer gynnsamma tider på dygnet än årets matcher i Australien och Nya Zeeland. Det är en positiv trend för damfotbollen, säger Niclas Rosendahl, chef för TV & Play på Tele2. 

För varje match Sverige spelat i sommar har intresset ökat. Från och med åttondelsfinalen när Sverige slog ut regerande världsmästarna USA i en riktig nagelbitare med straffläggning. Under slutspelet fångade damlandslaget majoriteten av tittarna. Trots det ökade intresset för damfotboll så råder det fortfarande ett gap mellan tittandet på herrarnas matcher jämfört med damernas. Tele2s siffror från 2022 visar att genomsnittligt tittande på herrarnas VM då varade 18,61 timmar per abonnemang, medan tittandet för årets dam-VM hittills uppgår till 12,63 timmar per abonnemang.

- Tittarsiffran har stigit för varje match hittills. Semifinalen mellan Sverige och Spanien, motsvarar cirka 30 procent av de svenska hushållen. 

Många valde dessutom att se matchen mobilt och tittandet i Tele2 Play uppgick till omkring fem gånger fler än vid samma tidpunkt på förmiddagen dagen innan och cirka 75 procent fler än under en vanlig vardagkväll. Matcherna har följts flitigt både via datorer och mobiler. Aldrig förr har så många använt streaming för att se matcherna. Datatrafiken ökade med 41 procent när matchen mot Japan började. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.