Ändå över 10 000 åskådare i snitt per match

Tifon i världsklass och nytt publikrekord, men också allvarliga ordningsstörningar, pyroteknik och ett våld som förskräcker. För första gången når herrallsvenskan, i en 16-lagsserie, över 10 000 åskådare i snitt per match.

Supporters mot vakter och poliser - en återkommande bild från allsvensk fotboll. Foto: Mickan Palmqvist / TT

Tillsammans med Superettan passeras ännu en milstolpe med en sammanlagd publik på 3 028 537 miljoner besökare. 

 Tre lag, AIK, Hammarby och Malmö, har en snittpublik som överstiger 20 000 med AIK i topp, 25 739 åskådare, följt av Hammarby 22 542 och mästarlaget Malmö 20 055.

Ändå mörk skugga över fotbollen

Det starka intresset skuggas av en mörk sida som ansvariga inom fotbollen omöjligt kan acceptera. Ordföranden Fredrik Reinfeldt talade om maskerade unga mäns stora feghet efter söndagens final. 

Svensk Elitfotbolls generalsekreterare, Johan Lindvall, är mycket skarp i ett inlägg på SEF:s hemsida. Under rubriken ”Så här får det inte se ut” utlovar han översyn över gällande regelverk och nya samtal med SvFF, polisen, andra myndigheter och supporterorganisationer.

Han presenterar dock inga konkreta åtgärder.  Det är en svaghet i hans analys över situationen på elitfotbollens läkare. 

41 000 åskådare på derbyt

Mer siffror: Totalpublik allsvenskan 2 404 142, totalpublik superettan 624 395.

Publikmatcher, topp 5 2023: 

1 AIK-Djurgården 41 327.

2 AIK-Hammarby 41 142

3 AIK-Norrköping 32 178.

4 Hammarby-Degerfors 30 491

5 Hammarby-AIK 27 568

Publiksnitt per klubb, topp 5:

1 AIK 25 739

2 Hammarby 22 542

3 Malmö FF 20 055

4 Djurgården 19 288

5 IFK Göteborg 16 190.

Noterbart är förstås AIK:s grepp om publiken. 

Har tjänat pengar

Trots en strulig säsong med tränarbyte och stor oro i ledningen samt en placering i tabellens bottenskikt har publiken strömmat till som aldrig tidigare.

Ekonomiskt är säsongens publikhausse en fullträff. Elitklubbarna har välfyllda bankkonton och räkna med flera spektakulära spelarköp när silly season säsongen nu börjar – tiden över övergångar.

Svensk ekonomi må gå på tomgång – det gäller inte fotbollens elitklubbar.

Kjell Nilsson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.