PL en strålande affärsidé

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Ups and downs. Jag tror faktiskt att det enkla uttrycket beskriver säsongen för de flesta Premier League-lagen. Jag tror inte ens ligavinnarna Chelsea är helt nöjda med säsongen.
Säsongens stora negativa överraskning i premier League är Newcastle som klarade nytt kontrakt med nöd och näppe. Foto: TT

 

De floppade i Champions League, där de enligt många brittiska tidningarna blev för defensiva, too much Mourinhou, i andra mötet mot PSG. 

Stora förloraren

Mike Ashley och Newcastle är väl ligans stora förlorare. En klubb med sådan potential, om man ser till arena och fans, ska inte behöva hamna i en bottenstrid som gick hela vägen in i sista omgången.

Men ekonomiskt… ja, där är det idel framgångar. Räkenskaperna för PL-säsongen 2013/14 är klara och för första gången på 16 år gör alla 20 klubbarna tillsammans en vinst på 2,5 miljarder kronor (198 miljoner pund). Detta ska ställas mot säsongen innan då 12 av de 20 klubbarna gick med förlust.

Svindyra TV-rättigheter, 36 procents ökning av intäkterna för tröjsponsringen och finansiella Fair Play-regler som pressat ned i spelarlönerna i förhållande till omsättningen är förklaringen i korta drag.

Man tar sig faktiskt för pannan när man läser om klubbarnas ekonomi. Själv har man följt hela engelska första divisions-spelet från 70-talet och framåt, från leriga planer där otekniska spelare kapade benen av varandra till denna slickade tv-produkt som Premier League är idag. Det är en häpnadsväckande framgångshistoria.

En hel fotbollsvärld som bara häpnar över hur väl det stockkonservativa England har lyckats skapa en underhållningsprodukt som säljer globalt.

Varför erövrade PL världen?

Som enskild sportliga så finns det ingen riktig konkurrent. La Liga och Bundesliga må ha bättre topplag, men som gemensam produkt kan de nog inte riktigt mäta sig. De amerikanska sportligorna är säkert stora omsättningsmässig, men själva sporterna är inte globala.

Fotboll är helt enkelt störst, och den mest eftertraktade ligan verkar Premier League vara. 

Men varför blev det Premier League som erövrade världen och inte 80- och 90-talets superliga, Serie A? Eller just Bundesliga eller La Liga, som har världsfotbollen sexigaste  storklubbsdrama; El Clasíco med FC Barcelona och Real Madrid. 

Förklaringarna

Så vad beror det på? Jag tror att det beror på följande tre saker:

1. Kloka beslut om att sprida tv-pengarna till hela ligan. Och pengarna investerades i två komponenter: utländska spelare och tränare, och klubbarnas arenor.  Kvaliteten på produkten höjdes med andra ord. Detta samtidigt som den italienska fotbollen stagnerade med skandaler och dåligt skötta kommunala arenor. Först nu, detta år, försöker spanska politiker och representanter för mindre klubbar att övertyga Real Madrid och Barcelona att acceptera samma fördelningsmodell.

2. Världens bästa tv-producenter. Det  är ofta ett förbisett faktum, men de brittiska tv-producenterna ställde upp flera kameror, hade bättre närbilder och klippte matcherna mer dramaturgiskt än sina konkurrenter.  De tog dessutom fram bättre matchgrafik. De paketerade produkten, så att säga. De av oss som även gillar BBC:s naturprogram, dramaserier och kameraarbetet i exportsuccén Top Gear förstår hur hög den brittiska tv-kompetensen är.

3. Tur med tajmingen. Och tajmingen hette Manchester Uniteds sportsliga framgångar och David Beckhams hysteriska popularitet i Asien. Den kombon blev dragplåstret, de banade väg för både PL och den övriga europeiska klubbfotbollen in i den globala populärkulturen. Trots Manchester Uniteds harvande de senaste två säsongerna är klubben rikare än någonsin. Reklamkontrakten med Chevrolet och Adidas är massiva och Old Trafford fylls vecka ut och vecka in, och bland fans höjs nu krav på att arenan ska byggas ut ytterligare. 

Tycker du likadant eller har du andra analyser om utvecklingen? Vi vill veta vad ni tycker, kom med synpunkter i kommentatorsfältet!

Anders Falkirk

Skriv till IA!

Det finns flera andra förklaringar, och det är säkert många av er som har gjort andra analyser, eller har åsikter om det Anders Falkirk skriver. Vi vill veta vad ni tycker, skriv, ge idéer kom med synpunkter i kommentatorsfältet!

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.