Spelansvar mest lönsamt långsiktigt

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Först kommer födan, sedan kommer moralen.  Citatet från Tolvskillingsoperan är väl dramatikern Bertolt Brechts mest kända.  Eller att han skrev Erst kommt das Fressen, Dann kommit die Moral om man ska vara petnoga.  Och det kan det finnas skäl att vara, för visst är det så att överskott ger bolag större handlingsfrihet att göra bra saker. Utöver vad lagen kräver, menar jag.

Det primära målet för ett spelbolag är att erbjuda sina kunder underhållande spel. Det primära målet för en vd är att generera vinst till sina ägare, i ATG:s fall Svensk Travsport och Svensk Galopp. Sammanflätat med dessa mål löper det så oerhört viktiga spelansvaret, som aldrig får tullas på. För spelansvaret finns det lagar och regler, men ibland är den moraliska kompassen en hårdare domare än juridiken och dilemman blir föremål för interna diskussioner.

Vad får spelansvar kosta?

 Från tid till annan får vår vd, Hasse Lord Skarplöth, också frågan om vad spelansvaret får kosta. Frågan är relevant, det ligger kanske i farans riktning att ett spelföretag i kris är mer benäget att ta risker och kanske stretcha spelansvaret än ett spelföretag som går bra. Hans svar är dock orubbligt: Det får kosta kortsiktigt, för det är mest lönsamt långsiktigt.

 Därför är det alldeles extra roligt att ATG visar rekordsiffror för 2019. Medan många spelbolag kämpade på med vikande omsättning under förra året, hade ATG-koncernen en tillväxt i nettospelsintäkter om 6,6 procent. Nya spelansvarsåtgärder har kostat pengar, och det är som det ska.

 I samband med omregleringen sa vi att vi inte vill att människor ska spela mer, men gärna mer hos oss. Det var en stor del av anledningen till att ATG bestämde sig för att erbjuda till exempel casinospel. Stannade våra kunder kvar hos oss kunde vi erbjuda casinospänning, men på ett mer ansvarstagande sätt.

Relationer som bygger lönsamhet

Siffrorna talar sitt tydliga språk. Kunderna har stannat kvar hos oss, och spelar nu inte bara på hästar utan även casino och sportspel.

 Vi vill ha kunder som är med oss länge. Kunder som inte bara får en spännande spelupplevelse utan också en schysst upplevelse hos oss. Det är sådana kundrelationer som bygger långsiktig lönsamhet, bortom det närmaste kvartalet.

 Det är roligt när det går bra såklart. Inte minst för att det trovärdig gör vårt spelansvar lite extra när våra intressenter ser och förstår att vi har råd att agera med måttfullhet.  

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

Det ideella engagemanget är ännu närvarande i svensk idrott. 
-Ja, i varje fall vad gäller orientering, utan alla frivilliga krafter vore den här tävlingen dödsdömd.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.