Klart att vi tillsammans gör skillnad

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Det var ett statement från de som värnar om vår viktigaste rörelse. 

Det var en styrkedemonstration signerat svenskt föreningsliv.

Det var en julklapp och en nyårsgåva på 125 miljoner kronor– som gör skillnad.

Vi på ideella Folkspel håller som bäst på att räkna fram slutresultatet från två fantastiska aftnar. 

Tillsammans med miljontals TV-tittare myste vi oss igenom Uppesittarkvällen och firade därefter gemensamt Nyårsafton.

Sålde sex miljoner lotter

Tillsammans med hårt arbetande föreningar och organisationer såldes det uppemot fyra miljoner lotter till 23 december och närmare två miljoner till årets sista dag.

Tillsammans skapade vi – som finaler på ett år som överträffat alla förväntningar – något alldeles extra.

Tidigare i höstas kunde vi för senaste verksamhetsåret presentera ett överskott på 232 miljoner att fördela på de föreningsliv vi finns till för. Siffran var en ökning från föregående år med 43 miljoner.

Då vi summerar Uppesittarkvällen och Nyårsafton landar behållningen till våra klubbar och organisationer på 125 miljoner. Det ska jämföras med 2019 då vi var överväldigade över att generera 75 miljoner.

Klart jag är stolt.

Vinster för 168 miljoner

Varken det höjda lottpriset (på Uppesittaren) eller ett betydligt mer omfattande ansvarstänk i samband med försäljning och begränsat socialt umgänge, innebar någon märkbar skillnad i antalet sålda lotter jämfört med tidigare.

Tvärtom.

Då dessutom varje 100-kronorslott till Uppesittarkvällen gav 41 kronor i överskott mot tidigare 23 kronor kan var och en räkna ut vilka de stora vinnarna är.

Påpekas ska dessutom att höjningen – från 50 kronor till 100 kronor – inte handlade om ekonomisk vinning till någon privat ägare eller andra aktörer med vinstintresse. Som bekant är vi en ideell organisation som ägs av de 73 medlemmar vi representerar. 

Prisjusteringen var heller inte avgörande för över fyra timmars direktsändning eller vinster i programmet till ett värde av 168 miljoner.

Vad det i grund och botten gick ut på var att kunna dela ut ännu fler välbehövliga miljoner till föreningslivet, ett uppdrag vi minst sagt lyckades med.

Blivit en fast punkt

Jag har ett flertal gånger ombetts förklara den framgångsrika period vi befinner oss i samtidigt som många andra branscher drabbats stenhårt av en pandemi som vänt upp och ner på hela världen.

Visst har BingoLotto varje söndag inneburit en fast punkt för många, en plats för samling och gemenskap, helt enkelt.

Visst serverar programledarna Lotta Engberg och Stefan Odelberg tillsammans med gänget kring dem suverän underhållning vecka efter vecka.

Visst lockar det att vinna miljoner, bilar och resor.

Men den största och anledningen drivkraften bakom vårt lyft är enligt min mening det engagemang och den omsorg vi har kring vår viktigaste rörelse och den samhällsnytta den gör.

Våra lotter får allt större betydelse

Jag vill utan någon som helst tvekan tro att vi – du, jag och alla andra – är medvetna om att behållningen från vår verksamhet går det till det godaste av allt.

I tider då många andra återkommande inkomstkällor som cuper, lopp, fikaförsäljning helt eller delvis försvunnit, har våra lotter fått en allt större betydelse.

Sedan starten uppgår det totala överskottet till närmare 17 miljarder.

Med hjälp av föreningar som slitit och sliter hårt för sin överlevnad.

Tack vare konsumenter som inser att varje stöttande krona spelar roll.

Klart vi gör skillnad.

Klart ni gör skillnad.

Klart vi tillsammans gör skillnad.

Hans Sahlin

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.