Tjejerna förtjänar mera stöd

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Sedan några veckor tillbaka är den efterlängtade svenska hockeysäsongen igång. Lite i skymundan av SHL och Hockeyallsvenskan har även damernas högsta serie, Svenska Spel Damhockeyligan, inletts. 

Ja, lite i skymundan, skriver jag. För trots att SDHL ökar i både intresse och professionalism och trots att ishockey är en av de mest folkkära idrotterna i Sverige är nio av tio föreningsaktiva hockeyspelare män.

Foto: Tommy Holl

Visst, det har skett en tillväxt av tjejer även inom hockeyn, men man befinner sig mil från andra stora idrotter, som till exempel fotbollen.

Och snedfördelningen mellan killar och tjejer gör att hockeytjejerna inte har så många kända förebilder att se upp till. Jämför med en annan klassisk svensk vinteridrott, längdskidor, och skillnaden blir slående. Där får vi ständigt nya fixstjärnor på damsidan. Charlotte Kalla, Ebba Andersson, Maja Dahlqvist, Frida Karlsson…det bara fortsätter. Unga satsande skidtjejer har alltid någon att se upp till, någon att matcha sig mot.

Om de ska orka

Dit behöver vi komma även inom damhockeyn. Talangfulla tjejer behöver förebilder att spegla sig om de ska orka ta sig hela vägen. För att sätta fokus på frågan gjorde vi på Svenska Spel något som aldrig gjorts förut. Tillsammans med Svenska Ishockeyförbundet och Svenska Spel Damhockeyligan (SDHL) lät vi 3D-printa damfigurer till bordshockeyspel. Dels spelare från Damkronorna, dels från Brynäs och Djurgården.

Jag förstår om det kan verka trivialt. Vi säljer heller inte figurerna. Men för oss är det en fråga om symbolvärde: Vi vill att snacket ska gå. Att fler förstår hur viktigt det är att kvinnliga hockeyspelare får glänsa. Varje tjej ska veta att en karriär inom ishockey är möjlig.

Idag kan inte ens den yppersta sverigeeliten inom damhockey försörja sig på sin idrott. På ett seminarium som SDHL höll inför säsongsstarten berättade de om ett av målen: 2025 ska minst 25 procent av spelarna i ligan kunna leva på hockey.

Stöd påpå isen och i styrelserummet

Möjligheten att kunna bli hockeyproffs, fler stjärnor och ett framgångsrikt landslag kan attrahera fler tjejer till idrotten. Men för att nå dit behöver vi jobba hela vägen, på alla fronter och under lång tid. Stötta allt från unga tjejer till elitspelare. Säkra allt från bättre kvinnlig styrelserepresentation i klubbarna till bättre istider för tjejlagen.

Jag tycker att det finns tecken på att det går åt rätt håll. I två mästerskap i rad nu – OS och VM – har Damkronorna tagit sig till kvartsfinal. Det är ett steg framåt. Men Sverige är en hockeynation. Vi ska vara med och slåss om guld. Och då måste vi kunna bygga på med talanger underifrån.

Tillsammans med Svenska Ishockeyförbundet har vi inlett en historisk långsiktig satsning som handlar om att ta svensk hockey till toppen. SDHL har efterlyst en sponsor som ”inte bara är en logga”, utan aktivt engagerar sig i att göra skillnad. Svenska Spel är och vill vara den sponsorn. Det är så vi jobbar med alla de idrotter vi stöttar.

"gjorde allt vi kunde.”

Vägen för damhockeyn är lång, men nödvändig. Som SDHL uttryckte det i samband med seminariet: ”Vi ska kunna se alla hockeyälskande tjejer i ögonen och säga att vi gjorde allt vi kunde.” Exakt så.

Men då behöver vi fler hockeyklubbar som ser värdet av att satsa på damsidan. Fler företag som öronmärker en del av sitt stöd till tjejernas utveckling.

Jag vill att alla företag, klubbar och makthavare som brinner för ishockey och för jämställdhet inom idrotten ska kunna säga det om damhockeyn: Vi gjorde allt vi kunde. Det borde väl vara självklart att killar och tjejer ska få samma förutsättningar att utöva den idrott de älskar?

Patrik Hofbauer

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.