Spelbolaget har blivit en institution
Sedan 1974 har de blåa ATG-flaggorna stått som symboler för spelglädje, spänning och tradition i Sverige. För den som någonsin har besökt en spelbutik eller travbana, är dessa flaggor ett välkänt inslag och en del av den svenska spelkulturen. Som representant för över 1 400 spelbutiker runt om i landet, är ATG mer än bara ett spelbolag – vi är en institution.Men, som många vet, är ingenting konstant förutom förändring och en ny generation kunder söker nu nya sätt att njuta av sin spelupplevelse.
Men, som många vet, är ingenting konstant förutom förändring och en ny generation kunder söker nu nya sätt att njuta av sin spelupplevelse.
Traditionella spelformer är inne i en övergångsperiod där teknologiska innovationer skapar nya möjligheter, såväl som utmaningar. Digitala plattformar, online betting och virtuella lopp skapar en ny spelkultur där tillgänglighet och anpassningsbarhet står i centrum.
Sökte en ledig pall
Det var inte alltför länge sedan som den inbitne hästspelaren hade att välja mellan att besöka en travbana eller att gå till sitt spelombud, hoppas det fanns en ledig pall, kanske träffa en kompis eller två och sedan lägga sitt spel. Det hade naturligtvis sin charm, men tiderna förändras och våra kunder med den. Idag känns det lika självklart att logga in på atg.se, eller i en app., som att fysiskt gå till en butik.
Att butikskartan ritas om och att affärsmodeller måste ses över i kölvattnet av att kundresan digitaliseras råder det ingen tvekan om. Från gårdagens affärsmodell, där butiksupplevelsen till stor del var inriktad på den väl insatta och erfarna spelaren, till morgondagens, där den som spelar på hästar i mobilen eller enbart är intresserade av våra sportspel kanske inte tror att en spelbutik kan addera något värde.
Inget kunde vara mer fel.
Människan är i grunden en social varelse. Vi vill bli sedda, igenkända, tilltalade och gärna kunna ställa frågor till en fysisk person. Och vi vill kunna dela våra upplevelser med andra vid behov. I grunden basala önskningar som vi tror blir ännu viktigare för nästa generation spelare.
Känner igen ATG-andan
Det är för dem som vi nu, parallellt, utvecklar nya butikskoncept som bygger på upplysta ytor snarare än isolerade hörn. Ytor som uppmuntrar till interaktion även med spelbutikens personal, utöver polarna. Mindre skärmtid och mera prat om spel skulle man kunna säga. De kunder som varit med oss länge kommer att se förändringen, men känna igen ATG-andan. Och flaggan.
På travbanan kommer man även i framtiden kunna uppleva spelens magi i realtid - doften av häst, spänningen i luften, den pulserande energin från publikens jubel och då och då, suckar. Här lyser en typ av samhörighet och gemenskap med andra spelentusiaster igenom när varje lopp blir till en kollektiv upplevelse, bortom den individuella insatsen på spelkupongen.
Vi är väl medvetna om att det finns de som saknar den fysiska spelluckan, men när förändringens vindar blåser måste vi anpassa oss i alla dimensioner.
Och samtidigt, oavsett om du tillhör dem som föredrar on-line framför off-line, eller tvärtom, kommer du att känna igen dig i vår miljö när du kliver in i våra butiker.
Nu och i flera år framåt.
Johan Korssell
Head of B2B sales, ATG
Mest lästa just nu
AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.
Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.
Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering
Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.
Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar