Kallas förmögenhet bara växer

Charlotte Kalla fortsätter att stärka sitt kapital. Nu har hon har slutit ett långsiktigt samarbetsavtal med Polarbröd  fram till 2021. Ett långt gvande kontrakt.

Under träningslägret i Torsby skriver Charlotte Kalla nya sponsoravtal. Foto Ulf Palm / TT

- Polarbröd har varit det givna mellanmålet hemma hos mig i Tärendö i vardagen i flera år. Efter skolan behövde jag få i mig bra och god energi för att orka med all skidträning. Då var det tacksamt att få plocka fram rågkakor från frysen. Eller när vi var ute på skidtävlingar och mamma hade kokat varm choklad i termos som vi drack tillsammans med goda smörgåsar, säger Charlotte Kalla.

"En god macka"

Hennes uppskattning över en god macka har förstås gynnat det sponsorkontrakt som nu ligger klart.

Kalla har ett femtontal sponsorer. Hon har dock delarerat att hon kommer att försöka tacka nej till mer förslag framöver.

– Jag är rädd att människor kommer att bli besvikna men det är jag som gör våld på mig själv. För att jag ska kunna vara mitt bästa jag behöver jag se till mina behov och sätta mig själv i första rummet.

Över 11 miljoner i kapital

Samtidigt växer hennes fömögenhet. Årsredovisningen för Charlotte Kalla AB för räkenskapsåret 30 juni 2016 och 1 juli 2017 är nyligen klar och visar följande:

Resultatet blev en vinst på 4,1 miljoner kronor jämfört med 3,4 miljoner året innan.

Omsättningen uppgick till 7,2 miljoner, en ökning med nästan 1 miljon.

Det egna kapitalet ökade till 13,3miljoner jämfört med 11,5 ett år tidigare.

Många idrottsstjärnor tackar ställer välvilligt upp för spelbolag men Kalla vägrar bestämt.

– Det finns så himla stort mörkertal med spelmissbruk och är man stor måste man ta ansvar, betonar hon.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.