Charlotte Kalla blir skådespelare

Räntan på OS-guldet är hög, rekordhög. Därför tjänar nu Charlotte Kalla stora pengar. I Nykvarn, hemma hos managern Keith Karlsson, spelar hon in en reklamfilm som kommer ut på marknaden i april.

- Jag är glad för att jag kan leva på min idrott, säger Charlotte Kalla och låter förstå att hon nu börjar inse vilka pengar hennes framgångar genererar.

I början av 2008 registrerade hon sitt företag, Charlotte Kalla AB, och där har intäkterna ökat avsevärt efter OS. Guldet och silvret har gjort henne eftertraktad och Keith Karlsson har bearbetat vissa utvalda företag.

OS kan ge flera miljoner

- Vi skriver fler avtal under våren. OS-succén kan ge tio miljoner sett till flera år, säger Keith Karlsson till Sportbladet.

Hon själv är mycket noga att det ska handla om produkter som hon gillar.

- Det är superviktigt att jag kan stå för det. Det finns så mycket som inte är bra. Vi för en diskussion. Känner jag mig osäker hör jag gärna med Magnus (Ingesson, förbundskapten och Charlottes tränare) som känner mig väl.

I rosa morgonrock

Nu har 22-åringen fått ett miljonkontrakt med franska Danones och det gäller att marknadsföra drickyoghurten Actimel. I Nykvarn har hon spelat in en reklamfilm där hon i en rosa morgonrock spelar nyvaken och tar en klunk ur drickyoghurten.

Ni får själva se i april då reklamfilmen exponeras i de flesta kanaler, utom TV4, skriver Sportbladet.

Charlotte Kalla har tidigare gjort reklamfilm för förbundssponsorn Vattenfall och är van att vara skådespelare. I utbyte får hon nära en miljon kronor och produkter.

Utveckla sin personlighet

Ytterligare fyra eller fem stora sponsoravtal, bl a är kontraktet med Volkswagen förnyat, ger Kalla en trygg framtid.

- Det ska inte bara vara ett ekonomiskt avtal utan något som ger Charlotte mer. Det är ett sätt för Charlotte¬ att utveckla sin personlighet, påpekar Keith Karlsson.

Hon har att tänka på avslutningen i världscupen, men gillar avbrottet för den här typen av sponsoruppdrag.

- Det är en trygghet att ¬veta att jag inte skulle ta studielån direkt om jag skulle behöva börja plugga. Men samtidigt känns allt avlägset, jag åker skidor flera år till. 

Kallas sponsorer
Fischer, Salomon, Swix, Craft, Lill-Sport, Bliz, Skitech, Volkswagen, LKAB, Hello Sweden, SOK, ATG   Danone, Actimel. (Källa: Sportbladet)

Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.