Ska sälja SVT:s hela programsponsring

Göteborgsföretaget More SPACE tecknar samarbetsavtal med SVT Sport  och växer som ett av landets ledande sponsorföretag.

Det handlar om ett mycket eftertraktat avtal.  More SPACE blir SVT:s partner i minst tre år och får ansvaret  för att sälja programsponsring till SVT:s stora sportevenemang till och med december 2025.

Totalt handlar det om 19 stora sportevenemang med allt från Friidrotts-VM till Fotbolls EM för damer, Fotbolls VM för herrar, Junior VM i ishockey samt Vinterstudion med världscupen i Skidskytte och Ski Classics.

– Vi har sedan 2006 samarbetat med SVT Sport. Att vi nu får fortsatt förtroende i ytterligare minst tre år, känns förstås som ett erkännande på att vi gör ett bra jobb. SVT står för trovärdighet och kvalitet. Något som vi på More SPACE gärna skriver under på.  Sportsändningarna på SVT har en unikt hög räckvidd via starka tittarsiffror på sina evenemang. Den miljön är en fantastisk arena att synas på för många företag, säger Lars Odbjer, VD på More SPACE.

Stark medvind

– Efter pandemin har företagens satsningar på sponsringen åter tagit fart. Men idag ställer företagen delvis andra krav på sitt sponsorskap. Nu vill man inte bara synas med sin logga på ett event, utan tydligt förknippas med de värden rättighetsinnehavaren som man valt att sponsra, står för.

– Det kan handla om att göra gemensamma CSR-aktiviteter, synas på rättighetens sociala medier eller ha gemensamma interna kick-offer, betonar Odbjer.

– De rättighetsinnehavare som vill ligga i framkant behöver öka sina resurser för att kunna möta företagens nya krav. Där kommer vi, som en brygga mellan företagen och rättighetsinnehavarna, in och som en följd av detta breddat vårt erbjudande med fler rättigheter och fler sätt att erbjuda sponsring på.

Bara under det senaste halvåret har More SPACE tecknat avtal med ytterligare fyra rättighetsinnehavare för att kunna erbjuda kunderna ett ännu bredare utbud av samarbeten.

Många nya kontrakt

Odbjer framhåller:

– Utöver SVT Sport har vi tecknat avtal med Svenska orienteringsförbundet, Svenska Basketbollförbundet och Ski Classic. Dessutom, på uppdrag av Svenska Ishockeyförbundet, skall vi leda försäljningsarbetet kring Junior-VM i Göteborg 2023/2024. Ett förtroende som vi tar oss an med stor entusiasm.

– JVM i hockey är ett av de hetaste evenemangen som finns och att det nu kommer till Sverige och Göteborg känns som en strålande möjlighet för de som vill ta den.

Idag är More SPACE ett av de främsta bolagen som erbjuder sponsring i Sverige. Målet är att bli nummer ett på marknaden för såväl rättighetsinnehavare som kunder när det kommer till att leverera resultat.

Thomas Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.