Färsk F1-analys visar nya fakta
Amerikanska företag flockas kring Formel 1, där racen är slutsålda. SKF, Öhlins och Hexagon finns bland de svenska företag som är engagerade här. De amerikanska företagen dominerar, men ett nytt fenomen är krypto.
Netflix-serien ”Drive to Survive” styr ny yngre publik till sporten som ofta beskrivs som den mest kommersiella i världen.
Sverige har ingen förare, men däremot finns sex svenska företag med bland officiella partners. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys.
SKF, med FAM Ab som största ägare, har funnits med i Ferraris leverantörskedja sedan 1947. I juni anslöt sig också Öhlins Racing, med amerikanska Tenneco som ägare, till det legendariska Scuderia Ferrari Formel 1 stallet. Mjukvaruföretaget IFS, ett företag i Wallenbergsfären, har ett samarbete med Aston Martin.
En finländsk förare, men inget företag
Det finns sex svenska företag bland officiella Formel 1-partners i år. Det kan jämföras med Finland, som har en förare, Valtteri Bottas, med i serien men inget företag. Danmark, med Kevin Magnussen i lilla Haas-teamet, har tre företag med i år. Av dessa tre återfinns fintech-bolaget Lunar i Haas. Det mest kända danska företaget är Bang & Olufsen.
Förutom SKF, Öhlins Racing och IFS finns även IT-företaget Hexagon, men affärsmannen Melker Schöring i bakgrunden, med som officiell partner i Formel 1. Hexagon samarbetar med världsmästarteamet RedBull. Hexagon finns ytterligare med via tyska dotterbolaget Volume Graphics, som samarbetar med franska stallet Alpine.
Daniel Alm och hans Nocs Design uppmärksammades i början av säsongen då Nocs kom in som en partner till Alfa-Romeo. Det är ett stall med svenska intressen, eftersom Finn Rausing och Longbow Finance är storägare i Sauber och därmed Alfa-Romeo.
Det finns även andra Svensk-Schweiziska intressen eftersom ABB, via Accelleron, en division som ABB:s vd Björn Rosengren meddelat kan komma att säljas, och B&R Industrial Automation, är med i sporten.
Amerikanska Liberty Media äger Formel 1, och länge har Formel 1 varit en marginell sport i USA. Men inte längre. I år körs två race i landet. I Austin Texas och i Miami, och nästa år ska det köras även i Las Vegas.
Det stora intresset för Formel 1 i USA har också lett till att många amerikanska storföretag vill vara delaktiga och engagerade. Faktum är att USA har de klart flesta företagen i Formel 1 2022.
När det ännu 2018 fanns cirka 40 företag från USA med i sporten finns det nu 100 amerikanska partners. Det är framför allt teknologiföretagen som flockas kring sporten. Alphabet, Dell, Cisco, Amazon, AMD, Oracle, AT&T och Qualcomm finns med bland officiella Formel 1 partners 2022.
Ett nytt fenomen är kryptoföretagen. Så gott som varje team har en egen kryptopartner. Kryptoföretagens intåg har jämförts med när tobaksjättarna började utnyttja Formel 1 som kanal. Många av de kryptoföretag som är med har satsat tiotals miljoner dollar på att kunna dra nytta av Formel 1 boomen.
Björn Stenbacka
Mest lästa just nu
AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.
Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar