Ikea agerar igen i sponsring

Sällan eller aldrig  frontar Ikea som en sponsor till idrott. Det ingår helt enkelt inte i koncernens marknadsstrategi.

Men med förvåning noterade många att Ikea nyligen sa ja till O-ringen och 1400 orienterare som fick tävla inne i varuhuset i Uppsala.

Och – nu på lördag bjuder Ikea in till ”e-sportens dag”, med flera profiler från e-sporten på plats.

För några veckor sedan sa Ikea ja till en tävling inne i varuhuset i Uppsala. 1400 orienterare släpptes in och sprang bland alla montrar.

– Runt om i världen finns omkring 2,5 miljarder gamingfantaster. Det är en mångsidig grupp som förenas i sin kärlek till e-sport och gaming, men samtidigt en förbisedd grupp när det gäller livet hemma, säger Sara Vestberg på Ikea i ett pressmeddelande.

Jätteföretaget markerar ett intresse för e nymodern idrott och visar inget närmandeför traditionell idrott.

– Genom att uppmärksamma e-sporten – med fakta och diskussioner och vårt eget gamingsortiment – vill vi förbättra livet hemma för fler gamers, säger Sara Vestberg fortsättningsvis i samma pressmeddelande.

E-sporten ska firas på de tre Stockholmsvaruhusen i Kungens kurva, Barkaby och Ikea City i Gallerian. Representanter för e-sporten kommer också finnas på plats på många av varuhusen runtom i Sverige.

På Ikeas hemsida deklareras under rubriken Sponsring & samarbeten:

”Våra sponsringsprojekt fokuserar på barns rättigheter samt miljöfrågor. Vi har valt att fokusera på ett fåtal större projekt tillsammans med våra samarbetspartners Rädda Barnen, Naturskyddsföreningen, We_Change och Generation Pep samt genom IKEA Foundation och deras samarbetspartners”.

Thomas Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.