Magdalena - från flicklaget till landslaget

Ica, om något företag bevisar värdet av att näringslivet ser en vettig investering i att bli en idrottssponsor. I samband med damernas fotbolls-VM i Australien satsar koncernen på en omfattande hyllningskampanjfrån centralt håll i Stockholm ochdesutom medverkar inte mindre än 500 handlare som gynnar över 2000 lokala fotbollsföreningar.  Galjonsfigur är landslagets lagkapten Magdalena Eriksson utvald och hennes karriär från knatte till landslag hyllas och beskrivs. 

ICA har de senaste 50 åren sponsrat och stöttat fotbollen i Sverige både på lokal och nationell nivå, bland annat genom ett nära samarbete med Svenska Fotbollförbundet. Inför VM överraskades Magdalenamed en specialdesignad fotbollströja. 

Syftet är att hylla svensk fotboll i allmänhet och landslagsspelaren Magdalena Eriksson i synnerhet.

Med hjälp av designer

ICA har samarbetat med den framgångsrika designern Amanda Persson och tillsammans har de tagit fram en unik och specialdesignad tröja för lagkaptenen Magdalena Eriksson. 

Tröjan ska symbolisera landslagsspelarens karriär på ett ärofyllt och hållbart sätt. Amanda Persson har arbetat med upcycling och återanvänt tidigare matchtröjor. 

Initiativet syftar till att hylla Magdalena Erikssons fotbollskarriär i Sverige - från moderklubben Enskede till det svenska damlandslaget, där tre ICA-handlare har varit viktiga sponsorer längs vägen: ICA Kvantum BEA i Enskede, ICA Nära Bomben i Hökarängen och ICA Maxi i Linköping.

- Tröjan är ett fint bevis på hur ICA engagerar sig i svensk fotboll och att vi gör det över hela landet, från lokala klubbar hela vägen upp till Svenska fotbollförbundet, säger Mattias Kjellgren, ICA-handlare på ICA Nära Bomben i Hökarängen, som sponsrar Hammarby.

Magdalena Eriksson startade sin fotbollskarriär i Enskede IK för att senare ta sig till Hammarby IF, sedan Linköping FC och det svenska damlandslaget samtidigt som hon fick chansen att flytta till London och spela i Chelseas .

- Jag är väldigt glad över ICA:s initiativ och att se mina tidigare klubbar på den specialdesignade tröjan gör mig stolt. Att ICA stöttar föreningar och svensk fotboll är otroligt viktigt. 

Tack vare lokalt stöd

- Vi behöver all support vi kan få och framför allt till ungdomsfotbollen eftersom det bidrar till att utveckla unga spelare så att de kan få chansen till liknande karriärer som jag har haft och ta steget ut i Europa, säger Magdalena.

Initiativet med tröjan är ett av flera initiativ som tagits fram av ICA för att hylla svensk fotboll och lokala föreningar. Det är däremot första gången som ICA samarbetar med en designer för att ta fram en unik tröja som symbol för lokala föreningar och butikernas betydelse.

- Det här initiativet bygger på ett gediget och viktigt engagemang från ICA och 1500 ICA-handlare, där den lokala orten alltid är i fokus. Det är tack vare det lokala stödet som vi också kan vara med och stötta fotbollsföreningar runt om i landet, säger Peter Hägg, chef för varumärkesengagemang & samarbeten ICA Sverige.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.