75 miljoner i vinst på några timmar

I dag är det julafton. Idrottens egen julafton. Under några få timmar generar Bingolottos Uppesittarkväll inte mindre än 75 miljoner kronor som slussas ut till föreningarna.
Ingvar Oldsberg leder programmet som enbart på Uppesittarkvällen berikar idrotten med 75 miljoner kronor.

 

I spetsen står två tomtar, programledaren Ingvar Oldsberg och Hans Sahlin, Folkspels vd. 

De har blivit ett riktigt radarpar. De gnabbas och delar ut pikar, men är i grund och botten tämligen överens när de träffas för att prata om fortsatt samarbete. 

Men det hör till, de käbblas lite vid förhandlingarna, slutligen tar de i hand och är överens om att köra vidare.

- Jo, jo, vi har våra speciella möten, skrattar Hans Sahlin.

"Han är Sveriges främste"

- Han ska trilskas lite, men han är en ikon och Sveriges främste programledare.

- Han älskar det här, han gillar att tjöta med människor i direktsändning.

Ingvar Oldsberg vet sitt värde, påstår att han är lite tveksam inför fortsättningen, det blir lite rubriker i någon kvällstidning, men medger att han gillar programformen och att stå i centrum. Bingolottos blev hans come-back på den stora scenen och som Hans Sahlin och hans kollegor har utvecklat programformen är det egentligen som gjort för just Ingvar Oldsberg.

Det ska åtskilliga svenskar vara synnerligen tacksamma för. Det gäller både köpare av bingolotter och medlemmar i alla föreningar.

I klartext, det här är programmet med bara vinnare. Idrotten har för sin del fått 1,6 miljarder totalt under åren.

Inget typiskt Göteborgs...

Uppesittarkväll kom till 1995. 

- Hos TV4 tyckte de först att det var ett typiskt Göteborgspåhitt. Men efter att ha fundera lite där uppe i Stockholm nappade de och såg potentialen med ett sånt program, berättar Hans Sahlin.

Tittarsiffrorna har blivit allt bättre. SVT har försökt kämpa emot, men de har blivit överkörda. Men just i år sker en riktig konfrontation. SVT har skapat ett dubbelt ”På spåret”.

- Men jag tror att vi har ett bra grepp om den här kvällen. Är det nån gång människor spelar Bingolotto är det just den här kvällen. De har blivit en tradition för åtskilliga och till och med ungdomar samlas för att uppleva kvällen tillsammans.

Det finns förhoppningar om 2 miljoner tittare. Inte konstigt med tanke på att det finns 76 miljoner i vinstpott, fyra bingospel och en massa utlottningar. 

Och smaka lite mer på utfallet - försäljningen av Bingolotter tillsammans med Sverigelotten ger idrotten smått ofattbara 75 miljoner!

Säljer 4,5 miljoner lotter

Sedan fem år tillbaka står Folkspel också bakom en Bingolotto Special på nyårsdagen. 

- Många uppskattar även det programmet. Som bäst har vi haft 1,5 miljon tittare. Att jämföra med 3 miljoner på Uppesittarkvällen, berättar Hans Sahlin.

- Totalt säljer vi runt 4,5 miljoner lotter under de här två kvällarna.

- Det handlar om en monumental införsäljning. Vi ger föreningen alla tänkbara verktyg. I sammanhanget måste jag berömma Örebro SK, landets främsta klubb på försäljning år från år.

- Gjorde alla föreningar som ÖSK vore vår totala omsättning avsevärt högre.

Då är Loket tillbaka

Bakom Bingolotto och Folkspel AB finns nära 100 anställda som via årsplaner och utvecklade strategier ständigt söker högre säljnivåer.

Vd:n Hans Sahlin är personligen en del av hela företeelsen. Han kom till Folkspel 1998 och har upplevt både upp- och nedgångar.

- Just nu känner vi oss trygga med arbetet och programmet, men det är klart att vi hela tiden jobbar för att sälja ännu bättre och ge idrotten ännu mer. 

- Vi anstränger oss verkligen för att få föreningarna att inse vilket enorm potential det finns i både Bingolotto och Sverigelotten. De kan tjäna så mycket, mycket mer pengar via lite arbete.

- Numera har en  framgångsrik butiksförsäljning av Bingolotto stor betydelse jämfört med de största åren då försäljningen rullade på av sig själv.

Och apropå det, vecka 5-7 tar Ingvar Oldsberg semester och vikarien, ja, han kan sin sak. Leif Loket Olsson kliver då in i TV-studion.

Thomas Ejderhov

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.