Tittarrekord vid Tysklandsmatchen

På midsommardagen samlades Sverige för att se landslagets match mot Tyskland i VM-gruppspelet. Toppnoteringen på TV4 var 3 020 000 tittare och samtidigt slog matchen streamingrekord på C More. 

deppigtar efter den svenska 2-1-förlusten i lördagens match i fotbolls-VM, grupp F, mellan Tyskland och Sverige på Fisjt-stadion. Över 3 miljoner svenskar följde dramat via TV. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT

 

 

 

 

 

 

Fotbollsfebern stiger i Sverige i takt med att gruppspelen går mot ett avgörande. Sverige-Tyskland är det mest sedda sportevenemanget i år, med fler tittare än exempelvis både på OS och på VM-finalen i ishockey.

Redan i torsdags hade TV4 miljonpublik i matchen mellan Argentina-Kroatien (1 145 000 tittare), men precis som förväntat ökade tittandet rejält när det var dags för Sverige att kliva ut på planen i sin andra match.

I snitt såg 2 620 000 tittare på matchen, med en tittartidsandel på 80,1% (15-64 år), och under de nervösa slutminuterna nåddes toppnoteringen 3 020 000 tittare. Det bidrog till en tittartidsandel under dygnet på nära 60 procent för TV4:s och C Mores kanaler.

- Det är fantastiska siffror och ett bevis för hur mycket ett fotbolls-VM engagerar svenska folket. Nu hoppas vi på seger mot Mexiko och fortsatt VM-fest för Sverige, säger Niklas Supanich, exekutiv producent för fotbolls-VM på TV4 och C More.

Samtliga matcher i VM, från såväl TV4 som SVT, går att streama på C More och smidigheten i att ha allt samlat på ett ställe har gett utslag i abonnemangsförsäljningen. Med nästan tre veckor kvar av VM noterar C More efter helgen sin högsta abonnentbas någonsin på streamingtjänsten.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat.

Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.