SVT backar upp sin egen succé

SVT ska visa, och bevaka i stor skala de kommande tolv SM-veckorna. Allt enligt det program-koncept som public service-bolaget har initierat och backat upp i några år.

SVT är partner till RF och en rad specialförbund och det ligger i bolagets intresse att ge uppmärksamhet till arrangemangen såväl sommar som vinter.En mångfald av idrotter får möjlighet att exponeras sedan programidén vann kraft.  

I centrummiljöer byggs arenor upp och olika idrotter får fler åskådare och mer uppmärksamhet än vad de är vana vid. Och via TV-sändningar får SVT många tittare samtidigt som Riksidrottsförbundet gynnas och därmed är det flera vinnare vid SM-veckorna.

Nu är det alltså klart att SM-veckan kommer att sändas i SVT till och med 2025. SVT och Riksidrottsförbundet har undertecknat ett avtal som omfattar åren 2022–2025. SM-veckan firar i år tio år som evenemang. Nyligen avslutades årets sommarvecka i Malmö där 295 SM-guld delades ut. Veckan blev en stor framgång i både tv och på plats, och nu förlängs avtalet mellan SVT och Riksidrottsförbundet (RF).

Alla parter belåtna

Så det är klart att SVT förlänger succén.

Parterna är lika nöjda:

– SM-veckan är en riktig publikfavorit. Tv-tittarna får se den svenska idrottens mest kända namn, men bjuds också på toppidrott från sporter som inte bevakas lika ofta av media. Det är ett otroligt starkt och vägvinnande koncept, säger Åsa Edlund Jönsson, sportchef på SVT.

– Med SM-veckan vill vi inte bara öka intresset för idrottsrörelsen och dess olika grenar utan också synliggöra idrottsrörelsens mångfald och samhällsnytta. I och med en förlängning av avtalet med SVT skapar vi en trygghet och bra förutsättningar för ett långsiktigt och fortsatt utvecklingsarbete av SM-veckan, säger Stefan Bergh, generalsekreterare Riksidrottsförbundet (RF).

SM-veckan, som grundades av SVT och Riksidrottsförbundet, har under åren vuxit till Sveriges tredje populäraste idrottsevenemang. 

Programmet på export

Nu har  konceptet gått på export till bland annat Norge, Finland, Island och nu senast Tyskland.

Många kommuner ansöker om att få arrangera SM-veckan och sedan tidigare är det klart att Luleå/Boden ska arrangera SM-veckan vinter 2020 och att Halmstad blir värdstad för veckan sommaren 2020.

Affärskoncceptet äger Riksidrottsförbundet i samarbete med berörda specialidrottsförbund, sedan tillkommer  värdstaden med lokala partners.  

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.