Blåvitt utreder en egen arena

IFK Göteborg vill öka intäkterna och vägen dit skulle vara via ”clean court” på Gamle Ullevi. Men IFK är inte berett att betala vad Got Event begär och nu vill klubben utreda möjligheterna att bygga en egen arena i Göteborg.

Nobben från det kommunala bolaget Got Event får IFK Göteborg att öka takten på en framtida satsning.

Mycket nytt hos Blåvitt

- Vi ska titta på en långsiktig arenalösning, se om det är möjligt, erkänner ordföranden Kent Olsson som omgående vill starta internt utredningsprojekt.

IFK-basen berättar i ett pressmeddelande:

- Satsningen på att fortsatt utveckla verksamheten kommer, trots bakslag med ”clean court”, att intensifieras.

- Investeringen i våra ungdomssatsningar som Akademien och Änglagårdsskolan kommer att utökas kraftigt med den nya anläggningen som nu projekteras på Kvibergsområdet.

Modernaste anläggningen i Norden

- Vidare innebär investeringen i nya Kamratgården att IFK Göteborg kommer att ha den mest moderna träningsanläggningen i Norden. 

IFK har länge velat göra sina matcher till egna arrangemang. Med tillgång till alla rättigheter för reklam, biljettförsäljning, kiosker, loger etc ser klubben hur intäkterna skulle kunna öka.

Men skälet till att det inte blir ett nytt avtal är enkelt enligt Got Events VD Thomas Torkelsson:

22 miljoner saknades...

- De hade inte råd att betala för rättigheterna. Vi har redan fått 22 miljoner i koncernbidrag från kommunen och måste få ekonomin att gå ihop.

Här har IFK en annan uppfattning:

- I förhandlingen har vi varit tydliga med att vi är beredda att ta en rejäl kostnadsökning jämfört med nuvarande avtal. Hyran ska dock vara marknadsmässig, d.v.s. inte högre än vad våra konkurrerande föreningar i andra städer betalar, säger Kent Olsson i sitt pressmeddelande.

Thomas Torkelsson menar att utan IFK:s medverkan i en paketlösning med Gais och Örgryte på Gamla Ullevi skulle ekonomin haverera.

- I grunden är vi positiva till att klubbarna har rättigheterna själva, men man måste betala för sin del, säger Torkelsson.

Skilda förutsättningar i dag

Kent Olsson igen:

- Ska ett kommunalt bolag tjäna pengar på IFK eller ska IFK själv göra det?

Han menar att det ursprungliga och gemensamma avtalet om Gamla Ullevi inte är tidsenligt längre.

- Förutsättningarna är skiljda. Öis kämpar för överlevnad medan IFK är det starkaste varumärket inom svensk idrott, det har en undersökning visat, säger Kent Olsson som betonar:

- Vi vill vara i topp och jämför våra villkor med Malmö, Elfsborg och Helsingborg som alla äger sin matchrättigheter. Så kallade "match day revenues" innebär stora möjligheter, säger Kent Olsson.

- Kan vi sälja reklam, loger, äga vårt eget matcharrangemang så är det inte så att det skulle ramlat in miljoner redan i morgon, men på sikt skulle det vara värt många miljoner för oss per år.

Fakta

Med ”Clean court" avses:
Ett avtal enligt ”Clean Court-modell” innebär att:
•  Klubben har kontroll över sina matchevenemang.
• Klubben äger rättigheterna att sälja reklam, loger och hospitality exklusivt till våra matcher.
• Alla som besöker matcherna är kunder till klubben som därmed ansvarar för samtliga kunders upplevelse och affärsrelation.
• Klubben eliminerar konflikten där konkurrerande företag till dess partners kan köpa arenareklam på klubbens matcher.

Dan Persson

fre, 2011-01-07 12:12

1. Egen Arena inte möjligt.

Planen på en egen arena får ses som ett förhandlingsutspel. Det vore vansinne att bygga en arena till i GBG. Den enda möjliga lösningen är att IFK som ledande lag får köpa ut arenan och sedan ha egna avtal med de andra klubbarna för att få upp mängden event per år.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.