"Klubbarna måste fördubbla omsättningen"
Svensk Elitfotboll har tagit hjälp av JKL Group, som är rådgivare inom strategisk kommunikation. Byrån har gjort en utredning åt SEF och det har i sin tur resulterat i ett omfattande åtgärdsprogram.
Sju år hos Uefa i Genéve
Det är här som Lars-Christer Olsson har kommit in i bilden. Hans erfarenhet är omfattande. 1990 blev han generalsekreterare på SEF och var där i drygt ett år innan han 1991 erbjöds samma befattning på Svenska Fotbollförbundet. Lars-Christer Olsson var generalsekreterare på förbundet i nio år.
Sedan blev han värvad av Uefas dåvarande vd, Gerhard Aigner, och skåningen fick jobbet som direktör "för professionell fotboll och dess marknadsföring". Efter fyra år på den posten avancerade han till vd.
2007 bröt han upp från Genéve och har därefter haft olika konsultuppdrag, bl a som rådgivare inom marknads- och organisationsfrågor i Malmö FF.
Blev konsult för SEF
För ett år sedan blev han konsult i SEF. Nu utpekas han också som ny ordförande i Svenska Fotbollsförbundet när Lars-Åke Lagrell avgår om drygt ett år.
Men först ska han i alla fall fullfölja uppdraget att urskilja nya möjligheter för allsvenskan.
Ytterst handlar det om att komma bort från platsen som 24:e liga på Europarankingen.
"Mycket som måste utvecklas"
När Lars-Christer Olsson framträdde på ett tränarsymposium i Örebro var hans budskap rakt:
- Klubbarna måste få en bättre talangutveckling, bli starkare ekonomiskt men framför allt stärkas organisationsmässigt.
- I dag är det för lite samordning för att kunna bygga upp marknadsvärdet. Det krävs mycket mer insatser på central nivå för att lyckas. Tittar man på internationella ligor, som Premier League och Eredivisie i Holland har de kommit mycket längre på organisationsplanet, sa Lars-Christer Olsson till Nerikes Allehanda i samband med tränarsymposiet.
TV-avtalet ska ge mera
Han anser också att SEF måste bli bättre på de centrala avtalen. Framför allt ska avtalet som gäller TV-rättigheterna ge klubbarna mera.
Mycket av en rekonstruktion handlar om ekonomi. Han menar att elitföreningarna måste allra minst fördubbla dagens omsättning för att bli attraktiv för tilltänkta partners.
Det handlar om något av ett dubbelt omvänt scenario – för att bli attraktiv krävs nya pengar och för att nå dessa nya pengar krävs attraktion.
"Inte gjort på en eftermiddag"
Lars-Christer Olsson påpekar också:
- Klubbarna måste kunna utnyttja sina anläggningar på ett mycket bättre sätt än vad de gör i dag. Man kan göra mycket med en trevlig arena. Och publikintäkterna är bland det viktigaste för en klubb.
I hans uppdrag i SEF:s s k ”Framtidsprojektet” är målet att allsvenskan bli Nordens bästa liga senast 2020.
- Det är inget jobb som man fixar på en eftermiddag. Men det går att göra ganska mycket redan nu. Så förhoppningsvis kommer vi att bära frukt redan i år.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.