"Klubbarna måste fördubbla omsättningen"

Lars-Christer Olsson om någon vet vad det betyder att försöka konkurrera inom europeisk toppfotboll. Hans budskap är rakt: ”De svenska klubbarna måste fördubbla sin omsättning om ligan ska klättra”.

Svensk Elitfotboll har tagit hjälp av JKL Group, som är rådgivare inom strategisk kommunikation. Byrån har gjort en utredning åt SEF och det har i sin tur resulterat i ett omfattande åtgärdsprogram.

Sju år hos Uefa i Genéve

Det är här som Lars-Christer Olsson har kommit in i bilden. Hans erfarenhet är omfattande. 1990 blev han generalsekreterare på SEF och var där i drygt ett år innan han 1991 erbjöds samma befattning på Svenska Fotbollförbundet. Lars-Christer Olsson var generalsekreterare på förbundet i nio år.

Sedan blev han värvad av Uefas dåvarande vd, Gerhard Aigner, och skåningen fick jobbet som direktör "för professionell fotboll och dess marknadsföring". Efter fyra år på den posten avancerade han till vd.

2007 bröt han upp från Genéve och har därefter haft olika konsultuppdrag, bl a som rådgivare inom marknads- och organisationsfrågor i Malmö FF. 

Blev konsult för SEF

För ett år sedan blev han konsult i SEF. Nu utpekas han också som ny ordförande i Svenska Fotbollsförbundet när Lars-Åke Lagrell avgår om drygt ett år.

Men först ska han i alla fall fullfölja uppdraget att urskilja nya möjligheter för allsvenskan.

Ytterst handlar det om att komma bort från platsen som 24:e liga på Europarankingen.

"Mycket som måste utvecklas"

När Lars-Christer Olsson framträdde på ett tränarsymposium i Örebro var hans budskap rakt:

- Klubbarna måste få en bättre talangutveckling, bli starkare ekonomiskt men framför allt stärkas organisationsmässigt.

- I dag är det för lite samordning för att kunna bygga upp marknadsvärdet. Det krävs mycket mer insatser på central nivå för att lyckas. Tittar man på internationella ligor, som Premier League och Eredivisie i Holland har de kommit mycket längre på organisationsplanet, sa Lars-Christer Olsson till Nerikes Allehanda i samband med tränarsymposiet.

TV-avtalet ska ge mera

Han anser också att SEF måste bli bättre på de centrala avtalen. Framför allt ska avtalet som gäller TV-rättigheterna ge klubbarna mera.

Mycket av en rekonstruktion handlar om ekonomi. Han menar att elitföreningarna måste allra minst fördubbla dagens omsättning för att bli attraktiv för tilltänkta partners.

Det handlar om något av ett dubbelt omvänt scenario – för att bli attraktiv krävs nya pengar och för att nå dessa nya pengar krävs attraktion.

"Inte gjort på en eftermiddag"

Lars-Christer Olsson påpekar också:

- Klubbarna måste kunna utnyttja sina anläggningar på ett mycket bättre sätt än vad de gör i dag. Man kan göra mycket med en trevlig arena. Och publikintäkterna är bland det viktigaste för en klubb.

I hans uppdrag i SEF:s s k ”Framtidsprojektet” är målet att allsvenskan bli Nordens bästa liga senast 2020.

- Det är inget jobb som man fixar på en eftermiddag. Men det går att göra ganska mycket redan nu. Så förhoppningsvis kommer vi att bära frukt redan i år.

Östersunds FK har lyckats samla in 20 miljoner kronor.

- Målet är uppnått, lyder glädjemeddelandet på klubbens hemsida

Det var tidigt i höstas som ÖFK satte upp målet att få in 20 miljoner kronor i externt kapitaltillskott för att klara ekonomin.

Handbolls-EM, startar i dag, fredag. Spelplats som så många gånger förr, i olika sporter, är Scandinavum i Göteborg.

”Sveriges mesta arena” sedan invigningen 1971 – här har inte mindre än 16 europeiska mästerskap genomförts i arenan. Nu är det åter dags när EM i handboll 2020 drar igång och då blir arenans 17:e EM. Tillsammans med 18 världsmästerskap gör det Scandinavium till en riktig mästerskapsarena.

Dagen kryper sakta närmare. Ni vet, första söndagen i mars är det alltid dags. 15 000 skidåkare  preparerade i Berga By, minst det tiodubbla antalet människor lika redo vid TV:n. Vasaloppets strapatser delas av åtskilliga, nio mil kräver en hel del. I år kanske mer än på många år. Det är minimalt med snö.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ibland tar sig idrottssponsring uttryck i de mest märkliga och positiva formerna. Som  i Göteborg. I december genomförde Göteborgsvarvet, till förmån för WaterAid, en julkampanj för att samla in pengar till ett livsviktigt arbete - och resultatet blev strålande!

Sportbladet inleder en storsatsning på bandy som innebär sändning av Elitseriens samtliga matcher. Aftonbladet fortsätter arbetet med Bandypulspå samma sätt som tidigare, men utvecklar samtidigt sändningarna för att få en större målgrupp.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.