Allsvensk premiär som gav PR

Över 91 000 människor såg premiäromgången av allsvenskan. Det innebar en succé för beprövade elitklubbar som behöver all tänkbar framgång efter dystra ekonomiska rapporter och publiktapp i fjol.

43 000 fler åskådare jämfört med premiären 2010 ger allsvenskan en skjuts från start. Och fotbollsfolket tar varje tillfälle som erbjuds för att både få PR och gjuta mot i varandra.

Här är förklaringarna

Nu finns det bakomvarande förklaringar – en senare start och därmed bättre väder och åtminstone delvis bättre planer, men framför allt ett stockholmsderby som lockade 30 000 besökare. Minns bara i fjol när Djurgården tvingades spela inför tomma läktare.

Nu var inte derbyt den höjdare många längtade efter, men i flera av de andra matcherna, som IFK Göteborg- Örebro och Trelleborg-Malmö FF bjöds på högre kvalité.

- En bra start, och vi tror att våra gemensamma publikåtgärder kommer att betyda en förbättring totalt 2011, säger Lars-Åke Lagrell, SvFF:s ordförande.

- Vi har tillsammans med SEF satsat stora resurser och pengar på publikdragande effekter bland annat via återinförd publikbonus, betonar Lagrell.

Klubbarna vill tro på en vändning

48 000 i fjol blev nu till 91 000 åskådare. Det är precis vad svensk elitfotboll behöver för att vända den nedåtgående trenden.

Dessutom har Sveriges radio gjort en undersökning där det framkommer att inte mindre än 80 procent av de allsvenska föreningarna ser ljusare på årets ekonomiska förutsättningar.

Tilltron inför framtiden är avgörande. I färskt minne finns ekonomiska förluster – som Malmö FF som trots mästertiteln förlorade 33 miljoner kronor. Halmstad, AIK, Djurgården, Kalmar och Gefle tappade också miljoner.

Sponsorerna återvänder

Sponsorer och publik svek i fjol och därtill avstannade all spelarförsäljning till utlandet och på det viset försvann de miljonintäkterna.

Nu vill klubbarna tro och tycker sig ha anledning att vänta sig bättre utdelning. Resultatet av genomförda besparingar, bättre publiksiffror och ljusare spelarmarknad lappa ska ihop kassaskrinet lite varstans.

Dessutom räknar 93 procent av klubbarna med att sponsorerna ska öka i antal och belopp. Många rapportera positiva svar när företagen uppvaktas. Med en framgångsvind vill fotbolls-Sverige skissa på fler och bättre sponsoravtal. I vissa fall så bra som upp till 25 procent utvecklade sponsorkontrakt.

Lars-Christer Olsson, före detta vd för UEFA och främste kandidat till ny styrelseordföranden när Lars-Åke Lagrell avgår, tro att det finns ett nytänkande hos elitföreningarna:

- Driver man en klubb som ett bolag ska man göra vinst i bolaget och inte bränna dem på eftermiddagen när man tjänat dem på förmiddagen.

Båda klubbarna hade siktet mot SHL nästa säsong, med allt vad det skulle innebära i större sponsringsbelopp, publikmatcher och uppmärksamhet. Så kom coronan och kvalet avbröts, hockeyallsvenskan kunde inte slutföras.

Golfen har medvind. Men det finns också förlorare. rena tragedier. 

Sollerö golfklubbs bana ligger fantastiskt inbjudande vid Siljan, men nu växer gräset okontrollerat .Maskinparken är såld och en av de stora fairwayklipparna hämtades nyligen av en köpare. Nu är det slutklippt.

Sannerligen ett annorlunda initiativ. SOK, Sveriges Olympiska Kommitté utropar "Anta en olympisk utmaning! och förklarar: "Är du sugen på att utmana dig själv och få träningstips av en olympier? Då är Olympisk Utmaning helt rätt för dig."

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

TV-profilen Rickard Olsson har fått en ett nytt uppdrag. I nio avsnitt av programmet ”Travsommar med Rickard Olsson” – som visas i ATG Live och ATG Play – ska han lära sig själv och tittarna olika moment i den svenska travsporten.

- Jag älskar hästar, men har inte kommit nära travsporten tidigare. Nu har jag fått chansen och jag tycker att det är superkul, säger den folkkäre programledaren.

Över en halv miljon insamlade på ett dygn

Brynäs vädjan till fansen för att säkra stjärnorna har gett ett ett sanslöst gensvar! På bara några timmar samlade Brynäs fans in över 628 000 kr efter klubbens vädjan om hjälp för att slutföra  stjärnvärvningarna. Insamlingen ska hjälpa SHL-klubben att finansiera värvningarna av forwarden Patrik Berglund, 32, och backen Simon Bertilsson, 29.