Allsvensk premiär som gav PR

Över 91 000 människor såg premiäromgången av allsvenskan. Det innebar en succé för beprövade elitklubbar som behöver all tänkbar framgång efter dystra ekonomiska rapporter och publiktapp i fjol.

43 000 fler åskådare jämfört med premiären 2010 ger allsvenskan en skjuts från start. Och fotbollsfolket tar varje tillfälle som erbjuds för att både få PR och gjuta mot i varandra.

Här är förklaringarna

Nu finns det bakomvarande förklaringar – en senare start och därmed bättre väder och åtminstone delvis bättre planer, men framför allt ett stockholmsderby som lockade 30 000 besökare. Minns bara i fjol när Djurgården tvingades spela inför tomma läktare.

Nu var inte derbyt den höjdare många längtade efter, men i flera av de andra matcherna, som IFK Göteborg- Örebro och Trelleborg-Malmö FF bjöds på högre kvalité.

- En bra start, och vi tror att våra gemensamma publikåtgärder kommer att betyda en förbättring totalt 2011, säger Lars-Åke Lagrell, SvFF:s ordförande.

- Vi har tillsammans med SEF satsat stora resurser och pengar på publikdragande effekter bland annat via återinförd publikbonus, betonar Lagrell.

Klubbarna vill tro på en vändning

48 000 i fjol blev nu till 91 000 åskådare. Det är precis vad svensk elitfotboll behöver för att vända den nedåtgående trenden.

Dessutom har Sveriges radio gjort en undersökning där det framkommer att inte mindre än 80 procent av de allsvenska föreningarna ser ljusare på årets ekonomiska förutsättningar.

Tilltron inför framtiden är avgörande. I färskt minne finns ekonomiska förluster – som Malmö FF som trots mästertiteln förlorade 33 miljoner kronor. Halmstad, AIK, Djurgården, Kalmar och Gefle tappade också miljoner.

Sponsorerna återvänder

Sponsorer och publik svek i fjol och därtill avstannade all spelarförsäljning till utlandet och på det viset försvann de miljonintäkterna.

Nu vill klubbarna tro och tycker sig ha anledning att vänta sig bättre utdelning. Resultatet av genomförda besparingar, bättre publiksiffror och ljusare spelarmarknad lappa ska ihop kassaskrinet lite varstans.

Dessutom räknar 93 procent av klubbarna med att sponsorerna ska öka i antal och belopp. Många rapportera positiva svar när företagen uppvaktas. Med en framgångsvind vill fotbolls-Sverige skissa på fler och bättre sponsoravtal. I vissa fall så bra som upp till 25 procent utvecklade sponsorkontrakt.

Lars-Christer Olsson, före detta vd för UEFA och främste kandidat till ny styrelseordföranden när Lars-Åke Lagrell avgår, tro att det finns ett nytänkande hos elitföreningarna:

- Driver man en klubb som ett bolag ska man göra vinst i bolaget och inte bränna dem på eftermiddagen när man tjänat dem på förmiddagen.

Elitserien i bandy har ännu inte startat , men det är ändå händelserikt. Licensnämnden har nämligen agerat och beslutat om elitlicens för säsongen 2020/21. Fem föreningar är utpekade.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Sverige  blir platsen för en unik golftävling de tre närmaste åren. På Bro Hof ska 78 damer möta 78 herrar i ett exceptionellt arrangemang i premiären 2020. Affischnamn  och värdar är de svenska essen, Annika Sörenstam och Henrik Stenson.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.