Nytt sätt att tjäna pengar för idrotten
Företaget skulle marknadsföra sitt nya koncept för tidredovisning, TimeApp, och ville göra en annorlunda marknadsföring.
- Gärna på ett sätt som skulle kunna få en social betydelse och funktion. Då kom vi på idén att vända oss till föreningslivet, berättar Daniel Lindén som tillsammans med Martin Eriksson har skapat ett alldeles speciellt program för tidredovisning.
Själva engagerade inom idrotten
Men frågan var alltså hur man skulle nå små och medelstora entreprenörföretag inom tjänste-, hantverks-, industri och handelssektorn.
P&K Utvecklingskonsult AB valde att gå via idrottsföreningarna. Inte så att föreningarna ska sälja programmet, utan att de ska tipsa företag och organisationer i sin närhet om TimeApp och om något av dessa tips leder till ett avslut kommer 50 procent av första faktureringen att tillfalla föreningen.
- Vi är själva eller har varit starkt engagerade i lokala föreningar, förklarar Martin Eriksson som tycker det är kul att flera kan tjäna på en affär.
"Enbart förmedla en kontakt"
- De behöver bara förmedla vårt budskap, inte ta något försäljningsuppdrag och om deras tips på möjliga kunder leder till avslut, så ska de givetvis ersättas.
Programmet TimeApp är enkelt och kreativt när den anställde ska redovisa tider, resor, kostnader och utlägg.
- Vi utgick från våra egna behov, men ägnade mycket tid åt att prata med andra företagare om deras behov av och förväntningar på ett modernt program för tidredovisning, berättar Daniel Lindén.
Kan tacka Anders!
Under resans gång har den ena funktionen efter den andra adderats till TimeApp och idag är det marknadens kanske mest mångfunktionella system. Här finns – utöver en komplett tidredovisning med alla tänkbara statistik- och utskriftsmöjligheter – också en integrerad körjournal och artikel-/materialdatabas.
Anders Alderbrant från Mölnbo IF var den som först av alla tog erbjudandet på allvar och nu kan hans förening räkna hem 4 000 kr. Allt bara för att de tipsade om ett företag som blev förtjust och köpte
TimeApp Unlimited – därmed fick Mölnbo IF ett värdefullt stöd till föreningskassan enbart genom ett enkelt tips.
- Nu hoppas vi givetvis på att flera föreningar ska se den här chansen, säger Martin Eriksson som är glad över produkten som också har stämpelklocka och en faktureringsfunktion. Det finns en egen sida där man kan ladda upp egna bilder och välja egna teman/färger.
- Vi räknar med att provisionskostnaderna till föreningar kommer att motsvara vad det skulle kosta att marknadsföra konceptet mer traditionellt genom annonsering och TV-/radioreklam.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Lars Knapasjö (inte verifierad)
tors, 2011-06-16 09:49
1. Stort intresse
Nu har till och med skåne-föreningarna upptäckt möjligheterna att tjäna pengar på TimeApp ...