Nytt sätt att tjäna pengar för idrotten

Möjligheterna för i synnerhet mindre föreningar att stärka klubbkassan är begränsade. De insåg också företaget P&K Utvecklingskonsult AB och som en konsekvens har nu Mölnbo IF tjänat 4 000 kr utan särskilt stora ansträngningar.

Företaget skulle marknadsföra sitt nya koncept för tidredovisning, TimeApp, och ville göra en annorlunda marknadsföring.

- Gärna på ett sätt som skulle kunna få en social betydelse och funktion. Då kom vi på idén att vända oss till föreningslivet, berättar Daniel Lindén som tillsammans med Martin Eriksson har skapat ett alldeles speciellt program för tidredovisning.

Själva engagerade inom idrotten

Men frågan var alltså hur man skulle nå små och medelstora entreprenörföretag inom tjänste-, hantverks-, industri och handelssektorn.

P&K Utvecklingskonsult AB valde att gå via idrottsföreningarna. Inte så att föreningarna ska sälja programmet, utan att de ska tipsa företag och organisationer i sin närhet om TimeApp och om något av dessa tips leder till ett avslut kommer 50 procent av första faktureringen att tillfalla föreningen.

- Vi är själva eller har varit starkt engagerade i lokala föreningar, förklarar Martin Eriksson som tycker det är kul att flera kan tjäna på en affär.

"Enbart förmedla en kontakt"

- De behöver bara förmedla vårt budskap, inte ta något försäljningsuppdrag och om deras tips på möjliga kunder leder till avslut, så ska de givetvis ersättas.

Programmet TimeApp är enkelt och kreativt när den anställde ska redovisa tider, resor, kostnader och utlägg.

- Vi utgick från våra egna behov, men ägnade mycket tid åt att prata med andra företagare om deras behov av och förväntningar på ett modernt program för tidredovisning, berättar Daniel Lindén.

Kan tacka Anders!

Under resans gång har den ena funktionen efter den andra adderats till TimeApp och idag är det marknadens kanske mest mångfunktionella system. Här finns – utöver en komplett tidredovisning med alla tänkbara statistik- och utskriftsmöjligheter – också en integrerad körjournal och artikel-/materialdatabas.

Anders Alderbrant från Mölnbo IF var den som först av alla tog erbjudandet på allvar och nu kan hans förening räkna hem 4 000 kr. Allt bara för att de tipsade om ett företag som blev förtjust och köpte

TimeApp Unlimited – därmed fick Mölnbo IF ett värdefullt stöd till föreningskassan enbart genom ett enkelt tips.

- Nu hoppas vi givetvis på att flera föreningar ska se den här chansen, säger Martin Eriksson som är glad över produkten som också har stämpelklocka och en faktureringsfunktion. Det finns en egen sida där man kan ladda upp egna bilder och välja egna teman/färger.

- Vi räknar med att provisionskostnaderna till föreningar kommer att motsvara vad det skulle kosta att marknadsföra konceptet mer traditionellt genom annonsering och TV-/radioreklam.

Lars Knapasjö (inte verifierad)

tors, 2011-06-16 09:49

1. Stort intresse

Nu har till och med skåne-föreningarna upptäckt möjligheterna att tjäna pengar på TimeApp ...

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Sportprofilerna Niklas Wikegård och Jonas Eriksson expanderar sitt träningskonceptet WE och öppnar ett nytt träningscenter tillsammans med hälsoentreprenören Peter Bláha. 

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.