Tjejerna utklassade DN Galan och Masters

De här tittarsiffrorna ger utrymme för många tolkningar och slutsatser. 1,8 miljoner tittare såg Sveriges semifinal i fotbolls-VM, Jämför det med att Allsången på Skansen den veckan sågs av 1,615 miljoner, DN-galan i förra veckan av 946 000 och Nordea Masters av 450 000 tittare.

FIFA har också summerat dam-VM och det är åtskilliga människor världen över som har följt turneringen. Det är idel tittarrekord:

Rekord i mängd

• Mer än 14 miljoner såg Tysklands fyra matcher i snitt. Som jämförelse kan nämnas att 15,5 miljoner följde VM-matchen i boxning mellan Klitschko-Haye, och 14,8 miljoner tittade på Tyskland-Serbien i Sydafrika-VM 2010.

• 14,1 miljoner i USA såg finalen USA-Japan, det är ESPN:s högsta fotbollssiffra för en match på dagtid - endast Rose Bowl 2011 sågs av fler.

• 10,4 miljoner såg finalen i Japan, vilket var rekord.

• 2,3  miljoner (rekord) såg Frankrike-USA i semifinal.

Vilken effekt det här innebär på damfotbollen både internationellt och nationellt visar sig om inte annat på sikt.

De två omgångarna som spelats efter dam-VM har lockat 1 100 åskådare i snitt. Totalt ligger snittet nu per allsvensk match på 916 totalt, att jämföra med fjolårets snittsiffra på 631 personer. Inte mindre än 3 525 personer såg seriefinalen Umeå-LdB FC Malmö, 2 047 såg KIF Örebro-Göteborg och i Piteå kom 1 976 åskådare vid matchen mot Djurgården.

Så ser planeringen ut

Planeringen för damlandslaget fortgår och planeringen ser just nu ut så här:

• 21-25 augusti - Sverige tar ledigt!

• 17-22 september: hemmalandskamp där motstånd söks, kvalspel till OS pågår världen över.

• 26 oktober uppvaktar Sverige Tyskland om en match.

• 19-22 november: kvalspel runt om i världen och här hoppas förbundskapten Thomas Dennerby få till en dubbellandskamp och läger på plats med lämplig väderlek och kvalificerat motstånd.

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Två sponsorer lovar atleterna 970 000 kronor om de sätter världsrekord under friidrotts-VM i Doha 27 september – 6 oktober. Utöver detta ger guld 580 000, silver 290 000 och brons 190 000 kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

C More har ingått avtal som exklusiv mediepartner till ESS - Elitserien i Speedway med start säsongen 2020. Storsatsningen innebär att Elitseriens samtliga 82 matcher sänds i C Mores kanaler. Två matcher per omgång, en på tisdag och en på torsdag, är huvudmatcher och planeras att sändas i Sportkanalen.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.