Peter Forsberg vill ha fler skolkompisar

Behovet av kompetensutveckling inom idrotten blir allt mera tydligt. Cruyff Institute har fått uppmärksamhet via elever som Peter Forsberg och Magdalena Forsberg. Nu startas nya utbildningar.

- Vi har identifierat hur man i rollen som klubbchef och sportchef behöver komplettera sin ofta starka idrottserfarenhet med ”affärsmannaskap”, dvs hur man driver och verkar i ett företag, säger Anders Sewerin, en av de drivande bakom den nya utbildningen.

Utbilda sport- och klubbchefer

Hos Cruyff Institute pågår den unika utbildningen Management Diploma for Athletes, tillsammans med IFL vid Handelshögskolan, med fokus på ”idrottarnas nästa karriär” och individens utvecklingsbehov. Det är där som bl a Magdalena Forsberg, Peter Forsberg och Mattias Jonsson studerar.

- Men behovet av kompetensutveckling inom idrotten är hur stort som helst. Vi har identifierat hur man i rollen som klubbchef och sportchef behöver komplettera en ofta stark idrottserfarenhet med ”affärsmannaskap”, dvs hur man driver och verkar i ett företag.

Anders Sewerin har träffat föreningar och förbund.

Stor vilja hos förbund och föreningar, men...

- Vi får mycket positiva reaktioner, men tyvärr finns en stor osäkerhet. Vem driver frågan och beslutar i ett förbund eller i en klubb om hur man ska kompetensförstärka vid sidan av tävlingsarenan?

Idrotten blir allt mer kommersiell och den dagliga klubbdriften med olika beslut liknar i mycket det traditionella företagets vardag. Kompetenskraven ökar, men fortfarande sker rekryteringen till exempelvis klubb- och sportchefer via individens idrottsbakgrund.

- Sällan eller aldrig ställer styrelsen frågan om annan kompetens eller utbildning. Detta gäller tvärs över alla idrotter.

"Styrelsen ställer inte rätt frågor"

Han pekar på många exempel på hur klubben gör sitt bästa, men inte når fram med att få en tillräckligt effektiv drift av verksamheten.

- Den löpande styrningen och uppföljningen som är legio i ett vanligt företag glöms plötsligt bort när det gäller klubben. Styrelsen ställer inte rätt frågor. Vilken kompetens behöver vi egentligen? Även om styrelseledamöterna ofta är kompetenta företagare så agerar man utifrån en annan logik vad gäller klubbens verksamhet.

Det är också påvisat att sponsorer kan få för lite eller för mycket att säga till om och kortsiktiga lösningar kan driva verksamheten i fördärv.

För optimistiska budgetar

Anders Sewerin tar några exempel:

- Inte sällan upprättas budgetar alldeles för optimistiskt och utan tillräcklig ekonomisk analys. Förmågan att driva arenor och evenemang är mycket ojämn. Eller hur elitlicenserna kan följas upp. Likaså behöver momshanteringen rätt resurser.

Han ser undantag, men menar att generellt behöver idrottsbakgrunden (specifik kunskap, nätverket, ansiktet utåt, etc) kompletteras med kompetenser inom ekonomi/administration/affärsmannaskap.

Den här saknaden av kompetens vill Cruyff Institute motverka. Anders Sewerin fastslår:

- Idrotts-Sverige skulle finna stora fördelar med att ansvariga ges ännu större kunskap. Här finns det bara vinnare!

Thomas Ejderhov

Johan Cruyff, den förre världsstjärnan i fotboll, är själv mycket engagerad i undervisningen.

Kommentarer Vi vill ha din åsikt — skriv ny kommentar →

Tomas Nilsson

tors, 2012-01-12 10:00

1. Behov av attitydförändring

Det är mycket glädjande att frågan om affärskompetens inom idrotten nu hamnat på dagordningen. All heder åt Cruyff Institute och deras insatser. Efter att ha bedrivit yrkeshögskoleutbildningen Yh Sportmarknadsförare sedan 2006 vet vi alltför väl hur svårt det är att "komma till tals" med idrottsrörelsen. Icke desto mindre, vi har nu examinerat cirka 120 studenter som lite i det tysta tagit plats inom sportbranschen. Det borgar gott för framtiden. Poängen är inte att framhålla utbildningen i sig utan att peka på det stora behovet av attitydförändring. Min slutsats är att det krävs att krafter mobiliseras, och samordnas, för att driva opinion för ökad kompetensutveckling i allmänhet och inom sport och affärer i synnerhet. Attityden "vi kan bäst själva" är djupt rotad. Tomas Nilsson, vd Caddie Sport&Business

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

290 miljoner kronor och inte ett öre mer, sa politikerna. I dag står det klart att nya Olympia i Helsingborg inte går att få billigare än 408 miljoner och ändå är majoriteten för ett bygge.

Tommy Salo avhopp som sportchef i Leksands IF varade i knappt ett dygn. På tisdagsförmiddagen greppade han vd:n Kjell Kruses hand och sa ja till att köra vidare som om inget hade hänt.

Ingen annan elitklubb har fått sina sponsorkontrakt så hårt granskade som Brynäs. Avtalet med kommunen som i bästa fall ska ge 25 miljoner kronor över fem år står också fast efter valet.

Får vi lov att presentera mannen som lade ned 5 000 timmar under 17 år för att idrottsrörelsen skulle få ett eget lotteri: Ingemar Nilsson, 68 år, med rötterna i nykterhetsrörelsen.

Det blir STCC och RallyX i tv-rutan och på bildskärmarna även under de tre kommande åren. Det står klart sedan SVT och STCC har skrivit under ett nytt treårsavtal.