Klubben med en egen kulturcoach

Idrotten är föränderlig i alla avseenden. Det sportsliga resultatet är en konsekvens av bl a de ekonomiska förutsättningarna. Men också tack vare något så ovanligt som en kulturcoach.
Östersunds FK deltog årets bokmässa och fick där tillfälle att berätta om vad och hur man gör. Foto: TT

 

Läs i dag också:

Varje år försvinner flera hundra klubbar

"Peab köper ut fotbollförbundet på Friends"

De har tjänat 79 miljoner på en tävling


Kan kultur få ett idrottslag att vinna fler matcher? Ja, absolut. Åtminstone om man ska tro Karin Wahlén, kulturcoach för Östersunds FK. 

Elitsatsande Östersunds FK är inte den klubb som har mest pengar. Så för att locka spelare och tränare måste de erbjuda någonting annat. Kultur, till exempel.

"Därför vinner vi mera"

- Sedan tre år jobbar vi långsiktigt med kultur. Vi tror helt enkelt att det får oss att vinna fler matcher, säger Karin Wahlén som i sin roll som kulturcoach introducerat laget för litteratur, konst och teater.

Spelare, tränare och kanslipersonal lägger periodvis mycket tid till att ägna sig åt kulturella uttrycksmedel. Det handlar inte om att bara läsa en bok eller se en föreställning, spelare och ledare förväntas att jobba aktivt.

Det har resulterat i uppträdanden och boken ”Min resa till ÖFK” där personliga reflektioner ligger till grund. Kultur, liksom sport, har många gemensamma nämnare och är på lika blodigt allvar för många. För Östersunds FK är kulturarbetet ett seriöst inslag i verksamheten med syfte att upptäcka nya sidor och bli bättre som individer och som lag. 

- Det är inte frivilligt att delta utan det ingår i kontraktet. Men ingen protesterar, och jag tror att även om det skulle finnas de som inte ser meningen med att delta är grupptrycket så starkt att de hakar på ändå.

"Vi gav oss inte"

Men projektet fick en trög start.

- När vi började för tre år sedan gick det skitdåligt. Vi fick tjata på spelare och ledare för att komma, och media var helt ointresserade. De trodde att det var ett PR-jippo. Det var mängder av negativa kommentarer som tyckte att det var fånigt, men vi gav oss inte. Vi höll i och med tiden blev spelarna allt mer intresserade, säger Karin.

Det var och är en satsning som sticker ut i idrottsvärlden. I början skyllde kritikerna lagets sportsliga motgångar på att de ägnade sig för mycket åt kultur och borde träna i stället. Men med tiden har allt det ändrats och i dag hyllas satsningen närmast unisont. Laget har kort och gott blivit bättre. Men varför?

- Därför att alla som är inblandade i laget har blivit modigare. De får utmana sig själva i miljöer och sammanhang där de inte är vana att vistas. De får upptäcka nya sidor av sig själva och det gör dem både starkare och stoltare när de klarar av det. Den som blir modigare utanför planen blir det på planen också. Dessutom är det här en enda stor teambuilding, säger Karin och fortsätter: 

- Det är förstås inte bara arbetet med kultur som gör att vi vinner matcher. Det gäller fortfarande att träna de sportsliga delarna också. Men visst hjälper det till.

Uppmärksammade förebilder

Med all säkerhet har spelare och lokal media sporrats ytterligare av den uppmärksamhet initiativet har fått i nationellt. Och satsningen har fått en del andra välkomna ringar på vattnet. I Östersund märker man ett ökat kulturintresse i staden till följd av den, enligt Karin. 

- Helt plötsligt börjar journalister ringa spelarna för uttalanden om filmer och frågor till kulturministern. Det är väldigt glädjande, för spelarna är ju förebilder för många unga som kanske inser att kultur är intressant.

Spelarna själva har fått ett ökat kulturintresse privat.

- De har startat en bokcirkel. Det är deras eget initiativ och sker utanför vår verksamhet, men det är väldigt roligt. Vi vinner fler matcher, på och utanför planen, säger Karin Wahlén. 

Petrus Wouda (inte verifierad)

sön, 2014-11-02 01:13

1. Intressanta aspekter

Jag är inblandad i ett projekt i Uppsala, där vår ishockeyklubb har initierats främst för att verka bland de yngsta barnen upptill tolv år. För det har vi också aktivt verkat för att säkerställa tillgänglighet för dessa barn. Mer om det finns beskrivet på vår hemsida: www.uppsalayoung.se. Grundtanken för oss är att försöka aktivera icke redan föreningsaktiva barn, arbeta för att ge barnen positiva sociala referenser och skapa bredare kontaktytor för framtiden i sin bomiljö. Det anser vi vara viktigt för barnen som bor i områden där det finns stora risker för social utslagning när de kommer upp lite i åldrarna. Ett sätt som jag personligen har funderat på är att söka kontakt med andra föreningar i de aktuella stadsdelarna för utbyte. Det kan vara föreningar med totalt annorlunda verksamheter. Som exempel: Utbyte med en fotoklubb. De gör besök hos oss, tittar på en träning, fotograferar och man avslutar med ett samkväm då besökarna kan ställa frågor till utövarna om sporten och allt runt omkring. Senare återgäldas besöket, kanske med en liten fotoutställning från den första träffen där fotoföreningens medlemmar kan visa sina färdigheter och berätta om sin verksamhet. Med lite fantasi kan man hitta på liknade aktiviteter mellan många olika föreningar och på så sätt skapa en bred bas för framtida sociala relationer. Sportens fostrande roll blir ju mer allsidig och respekten för andra och andras val av fritidsaktiviteter borde också öka. Om idrottsklubben lyfter blicken från "kärnverksamheten" så kan man också lägga in rena kulturinslag med besök på bibliotek, dans och teater som exempel. Detta är som tidigare nämnts mina egna funderingar runt en kommande verksamhet där det inte finns någon tidigare föreningskultur att stångas emot. Det kan vara svårare i den etablerade föreningsmiljön att förändra tankesättet, men jag är övertygad att man på sikt måste göra förändringsarbeten inom idrotten på olika plan för att inte tappa utövare och för att utveckla själva idrottsrörelsen. Det är därför glädjande att det finns en förening som kan tjäna som förebild för oss och som dessutom har goda erfarenheter.

När Stjernfors Golfklubb drevs i konkurs av en privat aktör tog medlemmarna saken i egna händer. Ett år senare är banan iordningsställd, caféet bemannat och optimismen på topp. Klubbens nystart har finansierats med bland annat bidrag från Sparbankens ägarstiftelse.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Man kan tro att Jämtländska Sportkompaniet har fått storhetsvansinne… Bolaget arrangerar sprinttävlingen på Östersunds skidstadion i samarbete med ett ett tyskt och norskt bolag,  och de står nu bakom en uppgraderad tour som stöttar de lokala arrangörerna i varje land och stad. Totalt handlar det en nysatsning på flera miljoner. Målet är att Supersprint på 100 meter snö ska bli en World Sprint Series inom fyra år för damer och herrar. Bland annat en tävling i Dubai, jo, på snö. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.