Peter veteranen bland 41 utlänningar

Toppförarna är få, publiksiffrorna sviktar, de flesta klubbarnas ekonomi är usel och antalet licenserade förare har aldrig varit färre. Av 71 förare i elitserien är 41 utlänningar.
Veteranen Peter Karlsson är oroad över att det finns så få förare i svensk speedway. Lägg därtill att årets dåliga väder gjort att intresset har dalat. Foto: Håkan Larsson

 

- Det är naturligtvis inte bra, säger Smedernas veteran Peter Karlsson, som blir 46 år senare i år och som debuterade som 16-åring 1985.

Han har alltså kört elitseriespeedway i 30 år.

Undantaget i Småland

Den enda klubben som är på grön kvist är Vetlanda, som har säkra sponsor och dessutom fått ett miljonarv. Laget har vunnit elitserien och är storfavorit till SM-guldet när slutspelet inleds.

- Årets elitserie har varit en katastrof med sju lag och inget lag åker ur. Inte undra på att intresset dalar, säger Bo Wirebrand, legendarisk förare och ledare i Vetlanda och en period förbundskapten, men numera enbart styrelseledamot i Vetlanda.

Bo Wirebrand menar att den svenska ligan är av högsta världsklass och att de utländska toppförarna behövs. Andra är av en annan uppfattning.

- Den enda chansen för svensk speedway är om ledarna inser att det krävs en långsiktig satsning, att de unga grabbarna får möjlighet att utbilda sig och köra på hög nivå utan resultatpress den första tiden. Här har lagledare och klubbledningar ett mycket stort ansvar, och jag skulle vilja påstå att lagledarnas agerande kan ta död på sporten. De tänker inte, i alla fall inte mer än kortsiktigt, säger en speedwayledare som väljer att vara anonym.

Vetlanda får kritik också

Samme ledare kritiserar också Vetlanda för att inte satsa på sina egna unga förare.

- Istället tar dom in 40-åringen Rune Holta mitt under säsongen, en norsk polack dom skulle klara sig utan. Vetlanda vinner ju SM-guld även med en yngre förare i laget.

Konkurserna bland speedwayklubbarna har under den senaste tioårsperioden avlöst varann. Förbundet har svårt att få ihop fullt antal lag till serierna. Kostnaderna är helt enkelt för höga. Få vågar riskera klubbens existens. Lejonen från Gislaved, som 2008 och 2009 vann SM-guld, sattes i konkurs den 29 februari 2012, tackade i alla fall ja till årets elitserie. Men vägrade att riskera ekonomin en gång till och avstod från spektakulära värvningar.

Häromdagen fick klubben ett knytnävsslag  i ansiktet av Vetlandas lagledare Fredrik Staaf, som menade att Lejonen inte hade i elitserien att göra med det dåliga lag de ställer på benen. Det är knappast något som stärker en redan sargad sport, som slåss för sin existens.

Hamnat i en ond cirkel

Speedwaylagen har hamnat i något som kan beskrivas som en cirkel som ingen tycks kunna ta sig ur.

Kostnaderna för klubbarna, eller de bolag som numera driver lagen, är helt enkelt för höga och intäkterna från sponsorer och publik för låga.

Men vad omsätter då ett elitlag under en säsong?

 Bo Wirebrand har bra koll på sitt Vetlanda.

- För vår del är omsättningen runt 10 miljoner kronor. Bakom detta ligger ett hårt och idogt arbete med en intensiv jakt på sponsorer, och jag tycker att företagen i och omkring Vetlanda ställer upp på ett fantastiskt sätt år efter år. Nu har vi 350-400 sponsorer och det har inte gett sig självt. Speedway är ju så enormt mycket mer än att bara köra fyra varv på banan, säger han.

En tung sponsor

Hur mycket har företaget Elitfönster betytt?

- Enormt mycket, framför allt när de började hjälpa upp oss för tolv, tretton år sen. Numera är väl deras insats på en lagom nivå.

Men hur är det med krisen i svensk speedway?

- Jag kan naturligtvis inte uttala mig om andra klubbar, men visst, ett lag går ju i princip i konkurs varje år, så helt okej är det väl inte.

Är det helt enkelt för dyrt att vara med i elitserien?

- Det är ju en liga av högsta världsklass och så bör det vara. Visst, förarna är inte billiga, men vi kräver mycket och dom har stora omkostnader.

2 670 i publiksnitt

Vetlanda har totalt fyra personer anställda, varav två till viss del går på bidrag. Dackarna från Målilla har tvingats skära ner sin personalstyrka på grund av vacklande ekonomi. Då har ändå klubben en av två svenska tävlingar i GP-serien som korar världsmästaren.

- Men vi måste få ordning på och fylla ut serierna. Som det varit i år är det inte roligt, menar Bo Wirebrand.

Publiksnittet ligger på 2 670 per match, men då ska man vara medveten om att det inte är betalande, eftersom siffrorna räknas upp med hjälp av en koefficient.

Skillnad på Tonys tid

Peter Karlsson ser också vädret som en stor bov den här säsongen.

- Regnar det måste matcherna ställas in men klubbarna har ju ändå utgifter i form av reseersättningar, domare, ambulanspersonal och annonsering. I år har det blivit extra kostsamt. I Eskilstuna, där publikunderlaget normalt är bra, är tappet stort men man måste förstå publiken. Ruskväder lockar inte till att åka till en speedwaybana, säger Peter.

Kommande vecka avgörs sista omgången i elitserien och veckan därpå väntar slutspelet. Kanske kan det, vid bra väder, bli betydligt högre publiksiffror.

- Men det går inte att bygga en hel säsong bara på slutspelet, menar Bo Wirebrand.

Och att tro på publiksiffror på uppemot 7-8 000 personer som det var på Tony Richardssons och Masarnas storhetstid är nog inte att tänka på.

Håkan Larsson

Fotnot: Conny Samuelsson, Njudungarna (Vetlanda) är den hittills äldste föraren på elitnivå med sina 51 år när han slutade 1998. Han körde dock inte på samma nivå som Peter Karlsson gör i dag.

Kommuner runt om i landet börjar allt mera upptäcka vinsterna med Idrottsturism och det leder till ett uppvaknande och skilda  uttryck. I spåren på det uppstår nya idéer. Som i Närke där stans marknadsbolag,Örebrokompaniet,med ansvar för platsvarumärket Örebrohar inlett en kampanj benämnd Ambassadörerna.  Fem vanliga örebroare är utsedda till att representera Örebro i ett annorlunda initiativ.

Nu attackerar Svenska Fotbollförbundet och Svensk Elitfotboll polisens strategi på arenorna.” Den nuvarande situationen är inte hållbar”, skriver Förbundets ordförande Karl-Erik Nilsson i ett pressmeddelande.

Vad visar egentligen evenemangsforskningen om effekten av stora idrottsevenemang? Under Almedalsveckan presenteras och debatteras färska resultat från studier av alpina-VM och skidskytte-VM i Åre och Östersund.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En reklamkampanj,signerad Asics, innebar  en ordentlig utmaning för en grupp löpare från världens alla hörn som genomförde deras mest fysiskt och psykiskt krävande utmaning när de sprang från London till Paris genom att, enligt ett upplägg med tio maraton på tio dagar. Den 450 kilometer långa färden ingick i en ,som inleddes på Londons Regent Street och avslutades med Paris Marathon, har dokumenterats i en film som finns ute nu.

500 mil på öppet hav. Utlämnade till vädrets makter – och till varandra. Det är delar av innehållet till den senaste TV-satsningen. Då är idrottskändisar bra att anlita till besättningen tycker Discovery och lanserar programmet Öppet hav. En av de ombordvarande är Thomas Wassberg!

Benjamin Nygren, 17 har tackat ja till belgiska Genk. Han kan inte motstå locktonerna – och pengarna. Hans beslut innebär också att IFK Göteborg får 50 miljoner i övergångspengar och säkrar klubbens ekonomi.