Arena 7: Här är undantaget i Sverige

Kan hockeyns och fotbollens klubbar hämta influenser från handbollen. Kristianstad Arena byggd för 337 miljoner och ägd av kommunen är den procentuellt mest välfyllda av alla anläggningar i landet.
Kristianstads handbollsfans älskar matcherna. Stämningen i arenan är hög och klubben får allt större resurser i takt med att publiken hela tiden återvänder.


IFK Kristianstad är undantaget från regeln. När alla, ja åtminstone många klubbar oavsett idrott har sjunkande publiksiffror, då är det trängsel vid entrén när det är handboll på gång i stan.

Imponerande publiksnitt

Handbollsklubben redovisar ett imponerande publiksnitt och det enorma stödet fortsätter att förbrylla Idrottssverige. Vad är det som gör IFK Kristianstad till denna enorma publikmagnet?

- Det är många olika faktorer, IFK Kristianstad har en lång historia som handbollsklubb och det finns en handbollskultur i staden som gett oss en grogrund att bygga på, säger marknadschefen Nikolas Larsson.

- Men framför allt, vi fick ett nytt verktyg att arbeta med när vi flyttade in i Kristianstad Arena även om vi visste att det skulle bli en utmaning att fylla arenan som tar 5 000 åskådare.

Arena med fyra planer

Kristianstad kommun står för den dagliga driften och äger arenan, med fastighetsbolaget ABK:s dotterbolag Sikab som fastighetsförvaltare och Yllan AB som operativt huvudansvarig för evenemang, restauranger och kiosker i arenan.

Byggkostnaden stannade på 337 miljoner kronor. Hyran och driften uppgår till ungefär 30 miljoner årligen.

Kristianstad Arena mäter totalt 21 000 kvm och rymmer fyra fullmåttsplaner och 18 omklädningsrum. En verklig multiarena, där det också anordnas andra evenemang.

Publiksnittet ligger nära 5 000 personer vilket är maxgränsen. Fler åskådare än så går det inte att ta in av säkerhetsskäl. Med det är klubben överlägsen i Handbollssverige och föreningen har dessutom den högsta årskortsbeläggningen i landet sett till procent av arenans kapacitet.

300 företag står bakom

- Vi arbetar efter en publikstrategi, det handlar om att se helheten och inse att IFK Kristianstad är lika mycket ett varumärke som en handbollsklubb. Vi arbetar inifrån och ut med att utveckla våra målgrupper och försöker få alla som är engagerade i föreningen att bli involverade i matcheventet på olika sätt.

- Till exempel deltar föräldrar från ungdomssektionen på A-lagsmatcherna istället för att sälja adventskalendrar och vi har också en bred sponsorflora på omkring 300 företag som vi försöker engagera på olika sätt, säger Nikolas Larsson.

IFK Kristianstad värnar om sin profilering. Förutom att uppmana åskådarna till att bära oranga tröjor placerade de bland annat ut jättetigrar (i papper) i Kristianstad natten innan hemmapremiären. Efter mycket tålamod har de även hittat en hymn till laget som släpptes digitalt och tog sig in på Digilistan.

Attraherar åskådarna

- Vi arbetar mycket med upplevelser. Vi vill överraska publiken. Som när vi presenterade och döpte vår nya maskot i samband med matchen mot Guif. En annan detalj är att ingen i laget har nummer åtta eftersom den åttonde spelaren sitter på läktaren.

Larsson framhäver också att handbollen är en lättsåld sport, det händer mycket, det är högt tempo, många mål och lagom tidslängd. Detta underlättar när IFK Kristianstad ska attrahera sekundära målgrupper som inte är varken sportnördarna eller de mest hängivna supportrarna. Detta bidrar också till att föreningen har en bra spridning mellan tjejer och killar såväl som gamla och unga.

- En match som slutar 25-24 i handboll kan vara dramatisk och lättare att ta till sig än en 0-0 match i fotboll för de som inte är så insatta i idrott.

16-sidig bilaga inför varje match

Hanna Oredsson är en trogen supporter och återkommande besökare på IFK Kristianstads matcher. Hanna lyfter fram den speciella känslan av att gå på matcherna och hon ser möjligheter för andra föreningar att ta lärdom av Kristianstads arbete att locka tjejer.

- Det är alltid en bra stämning här. Alla är taggade och det finns inget hat mot motståndarlaget som annars är ganska vanligt inom idrotten. Det tycker jag är väldigt skönt.

IFK Kristianstad lägger resurser på sin marknadsföring, både på nätet och med mer traditionella medier som tv- och radioreklam. Klubben ger också ut en 16-sidig bilaga inför varje match som finansieras med annonsförsäljning. Trots framgångarna tänker IFK Kristianstad inte sluta att utvecklas.

Studiebesök i Kiel

- Vi hoppas kunna sjösätta ett nytt biljettsystem i slutet av året där säsongskortsinnehavare kan släppa sin plats om de inte kan komma på matchen. Den som har säsongskortet kan på så sätt få kickback på sin biljett och vi kan sälja den till en annan åskådare, berättar Nikolas Larsson.

- Vi hämtar också inspiration från andra föreningar, till exempel från HV71 som har ett framgångsrikt nätverk på sponsorsidan och Malmö FF med sin supporterkultur. Vi har även varit i Tyskland och tittat på Bundesliga och sett exempelvis hur Kiel jobbar.

Målsättningen inför säsongen var att öka publiksnittet från 4100 till 4300. Det var snart gjort.

Marcus Mattsson

Fakta

"Vi arbetar efter en publikstrategi, det handlar om att se helheten och inse att IFK Kristianstad är lika mycket ett varumärke som en handbollsklubb. Vi arbetar inifrån och ut med att utveckla våra målgrupper och försöker få alla som är engagerade i föreningen att bli involverade i matcheventet på olika sätt", säger Nikolas Larsson, marknadschef i IFK Kristianstad.

Daniel Sirensjö (inte verifierad)

tors, 2014-01-02 20:29

1. Byggkostnaden

Kostnaden ni skriver var kalkylen. NCC pressade byggkostnaden rejält till 270 miljoner kronor.

skanska (inte verifierad)

tors, 2014-01-02 22:21

2. sirensjö

Jobbar du på NCC? Vart fan man läser är du och berättar hur bra NCC är? #besserwisserW

Daniel Sirensjö (inte verifierad)

tors, 2014-01-02 22:35

3. NCC

Nej, jag jobbar inte på NCC och har aldrig gjort. Brukar definitivt inte lyfta fram NCC, men i det här sammanhanget var det relevant. Däremot vågar jag stå för vad jag skriver och är inte anonym.

Vågar jag?Göran Larsson (inte verifierad)

tors, 2014-01-02 23:19

4. Handbollspublik

Hej! Mycket intressant läsning. Hoppas verkligen att Eskilstuna GUIF kan dra nytta av Kristianstads lyckade satsning när den nya arenan tas i bruk.

Maktkampen om golfens digitala bokningssystem är över, en rättsprocess som inleddes under mars 2023.  Techbolaget Sweetspot utmanade Svenska Golfförbundets. SGF:s så kallade GIT-system och klagade hos Konkurrensverket gällande missbruk av dominerande ställning.

Sweetspots vd. Henrik Ahlin menade i sin klagan att landets cirka 460 golfklubbar mer eller mindre tvingas att använda GIT vid bokning av speltid. Konkurrensverket fann inte skäl att utreda frågan vidare.

Hällefors kommun har lagt ett bud på ishallen på Hällevi. De styrande är beredda att betala 1krona..

Kommunen erbjuder Hällefors IK, som äger ishallen, så pass för att ta över ägandet och därmed hela ansvaret för ishallen. En krona. Kalla det vad ni vill, men det måste betraktas som närheten til ett skambud

Arvfonden fortsätter att berika föreningar. Vid Arvsfondsdelegationens sista möte för i år  tillkom en rad beslut om lokalstöd som att gynnar en rad föreningar som hade ansökt och som nu kommer att tilldelas pengar.   

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

  Svenska Spel har samarbetat med Elitfotboll Dam sedan 2009, och innan dess inom även agerat inom ramen för ett långvarigt samarbete med Svenska Fotbollförbundet. Nuvarande avtal sträcker sig till den sista december 2026. Men efter översyn av sponsringsportföljen har Svenska Spel beslutat att inte förlänga efter det. Ett hastigt och beslut som innebär att miljonergår förlorat för damfotbollen. 

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

SVT laddar inför OS.Anja Pärson och Anna Jönsson haag har nuskrivit på avtal och ska guida tittarna under SVT:s sändningar 2026. Pärson blir expert i studion i Stockholm medan AnnaJönsson Haag ska vara på plats i Val di Fiemme under längdtävlingarna. Me det är flera välkända namn som vi får höra som experter under OS. SVT har öppnat plåboken och värvat stjärnor.

Raden av f d landslagåkare som  greppar mikrofonen blir allt längre.

– Jag brinner för OS, oavsett om det är vinter eller sommar. kan jag vara med höja upplevelsen så är det jättekul, säger Anja Pärson,

Per Engström, sektionschef på Noa, polisens nationella operativa avdelning, är inte rädd för att kasta en skugga över Alexander Isaks uppmärksammade miljardaffär.

 Liverpool betalade Newcastle 1.65 miljarder för hans signatur. Avtalet är fem årigt och ger Isak 3,8 miljoner i veckolön.

Isak tränar för närvarande med det svenska landslaget inför fredagens VM-kvalpremiär mot Slovenien.  SvFF har meddelat att Isak inte är tillgänglig för media, möjligen efter Slovenien-matchen.