- Tennisen viktigare än Pepes toalett

Aldrig blir idrott och finanser så tydliga som vid tennisveckorna i Båstad. Med ett hundratal vd:ar och chefer från börsen eller storföretag på plats blir Bjärehalvön en naturlig och självklar samlingsplats för beslutsfattare. Dvs nuvarande eller kommande sponsorer i en eller annan form.

- Swedish Open i Båstad är mest populärt, påvisar en undersökning som Sveriges Annonsörer gjort bland sina medlemmar, i samarbete med företaget YouGov. Inget annat evenemang lockar annonsörerna att sponsra och/eller besöka som just dessa arrangemang.

Kombinera nytta med nöje

Det avgörande skälet är att där finns de potentiella kunderna.

- Ja, med tanke på den tennisfeber som råder i landet efter Robin Söderlings framgångar kanske detta inte är så förvånande, säger Jan Dahlberg, sponsringsansvarig på If och ordförande i Sveriges Annonsörers kommitté för sponsring och event, KSE.

- Sett ur ett affärsmässigt perspektiv är Båstadstennisen i sommartider ett av de få ställen där företrädare för näringslivet kan kombinera nytta med nöje.

Dagpass och kvällspass

- Kombinationen av företagare och en köpstark och trendsättande privatpublik gör dessutom evenemanget intressant för många olika branscher. Hela 42 procent av de tillfrågade företagen svarar att de har sin potentiella målgrupp på plats i Båstad.

Årets upplaga av Swedish Open i Båstad är en succé, men arrangörsparet Thomas Wallén och Christer Hult har nya mål i sikte.

- Nästa år hoppas vi på utsålt innan den första bollen är slagen. Vår målsättning är att det inte ska finnas någon biljett kvar då tävlingen startar, säger de till Helsingborgs Dagblad.

78 000 åskådare

Herrtävlingen följdes av 55 000 åskådare medan 23 000 personer såg tjejernas kamp. 78 000 åskådare påvisar två intensiva veckor.

- Om tre år hoppas vi att tjejernas tävling är lika stor som herrarnas. Det skulle i så fall betyda 120 000 åskådare på två veckor, säger Hult.

Det finns olika alternativ för att komma till målet. Exempelvis via ett dags- respektive ett kvällspass. Med dubbla entréer förstärks kassan avsevärt.

”Viktigare än toaletten på Pepes”

Thomas Wallén sammanfattar intresset på följande sätt:

- Det är ett socialt evenemang där tennisen är ryggmärgen. Kombinationen av tennis, affärer och party är ganska unik. Vi jobbar på en anläggning med egen strand, två-tre restauranger och nattklubbar och det lockar både partyfolket och affärsfolket, men framför allt de tennisintresserade.

Han säger också:

- Tennisen har stått i fokus hela tiden. Festandet och alla partyn har kommit i andra hand. Vad som hänt på centercourten har varit viktigare än vad som skett på toaletten på Pepes och det är oerhört glädjande.

Företagen öronmärker pengar

Swedish Open märker inget av lågkonjunkturen:

- Företagen tycks ha pengar öronmärkta för tennisen. Det har inte varit några problem att förnya de avtal som gått ut, säger Christer Hult.

Åter, möjligheten att skapa nya relationer i en avspänd miljö och att träffa människor med beslutsrätt är oslagbar.

Inte mindre än ett 50-tal seminarier gör också sitt. Där uppstår de naturliga samlingsplatserna, dit besökarna kan söka sig i hopp om att få prata med en ny affärsbekant.

Seminarierna hade de mest skiftande rubriker, men mycket handlade om business och inte minst byggmarknaden, eftersom fastighetsmagnaten Erik Paulsson också är en av männen bakom Båstads tennisanläggning och expansionen.

Ingen tak över stadion

I Dagens Industri avslöjas att han och hans team har synat förutsättningarna för att bygga tak över tennisstadion.

Han har gjort en omfattande research, med bl a besök i Wimbledon, men funnit, inte minst efter att kostnaderna beräknas till 100 miljoner kronor, att ett bygge inte är realistiskt.

- Lägger vi 100 miljoner kronor får vi ett bra tak. Men det finns flera nackdelar. Taket i Wimbledon har massiva stålkonstruktioner som ger inomhuskänsla även om taket är öppet. Så vill vi inte ha det. Vi har så stora fördelar med en öppen arena, säger Erik Paulsson i DI.

- Under mina år här, från 1988 och framåt, har vi bara en enda gång behövt flytta finalen till en måndag.

Kommunens alla fördelar

Näringsidkarna i Båstad kan påvisa en omsättning på över 100 miljoner tack vare att tennisen drar runt 100 000 personer till bygden.

Kommunen sparar idogt och från ansvarigt håll önskar man också utdelning. 1 miljon kronor i reda pengar lär komma in, och då är parkeringsavgifter runt 700 000 kr den största källan. Men kommunalrådet Annette Åkesson hävdar:

- Ur den kommunala synpunkten är fördelen med tennisveckan för oss indirekt, dels med marknadsföringen och att kommunens varumärke kommer fram.

- Dessutom att affärer, restauranger och caféer tjänar så pass bra att de kan ha öppet året runt innebär ju för oss Båstadbor att vi har ett större utbud jämfört med andra kommuner som är lika stora, säger Annette Åkesson i Helsingborgs Dagblad.

Till synenergierna hör också hur små föreningar som Bjäre Bowlingklubb, Bjärelaget, Båstad GIF, Förslöv IF och Båstad Malen Tennissällskap tjänar runt 30 000 kr via ansvaret för parkeringar.

Fakta

Christer Hulth och Thomas Wallén är göteborgarna som står bakom Båstadstennisens expansion. Foto Björn Larsson Rosvall, Scanpix

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.