Golfmässan blir nordisk inköpsmässa

Golfmässan byter kostym och blir en nordisk inköpsmässa i Malmö, med start de första dagarna i oktober 2012. Samtidigt inleds ett samarbete med Golfstore och deras egen mässa.

Golfmässan på Elmia i Jönköping, 26-29 september, blir den sista i sitt slag, arrangerad av SGLF, Sveriges Golfleverantörers Förening, som företräder en bransch som omsätter cirka 1,2 miljard kronor och sysselsätter cirka 4 000 personer.

Ett nordiskt evenemang

Från och med nästa år arrangeras Golfmässan, som fortsätter att vara en branschmässa, i Malmö med inriktning på den nordiska marknaden.

Anders Westerlund på SGLF förklarar flytten:

- Vi tar genom flytten ett stort steg för att skapa en nordisk inköpsmässa för golfbranschen.

De flesta golfföretagen jobbar redan idag utifrån ett nordiskt perspektiv.Samtidigt inleds ett samarbete om gemensam plats och tidpunkt för mässa med Golfstore, Kontinentaleuropas största inköpsorganisation av golfprodukter med 285 anslutna shopar i sex länder som uppdragsgivare. Golfstore har sedan många år tillbaka sin egen mässa för anslutna shopägare, förlagd till Malmö.

Branschen behöver effektiseras

Lars Thonning, vd i Golfstore, säger angående det nya samarbetet:

- Golfstore har velat det här en lång tid. Branschen har haft ett par tuffa år och nu behöver vi rationalisera och effektivisera – och att ha varsin mässa på samma plats, under samma vecka, är en bra början.

Rent praktiskt innebär detta att SGLF börjar veckan med Golfmässan, där utställare inom bland annat klubbor, skor och konfektion medverkar. När den är klar startar Golfstores mässa, i samma lokaler, Malmömässan. Många av utställarna är samma företag.

Öppna för allmänheten

Anders Westerlund, SGLF, ser fördelar för både utställarna och inköparna:

- Givetvis sparar utställarna pengar om de kan fokusera på en plats, istället för olika platser vid olika tidpunkter. Dessutom underlättar det för shopägare och andra besökare, som bara behöver åka till en plats för att göra sina inköp till kommande år.

Lars Thonning öppnar dörren för att mässveckan kan komma att bli publik med åren:

- När Golfmässan och vi är klara så kan vi fylla på med utställare från golfbanor och golfresor, och öppna upp hela mässan för allmänheten ett par dagar. Med närheten till Köpenhamn skulle vi kunna locka en storpublik till en publik golfmässa.

Leif Malm (inte verifierad)

fre, 2011-12-30 08:58

1. Golfmässa

Varför har man inte en golfmässa till våren (mars - April) istället för så sent på året som september eller Oktober? Alla andra mässor är på våren och varför inte en golfmässa? Framför en golfmässa för folket och inte bara för inköpare,det är ju trots allt en folksport i framfart!

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.