Fansen ska dra in 7 miljoner till AIK

Kampanjen 3712, som AIK-supportrar har lanserat inför den allsvenska säsongen, siktar på att slå rekord i sålda årskort och publiksnitt. Man räknar med att kampanjarbetet ska inbringa minst 7 miljoner extra till AIK Fotboll AB.

Den 5 mars lanserades 3712 – en kampanj från AIK-supportrarnas paraplyorganisation AIK-alliansen, för att öka publiksnittet till nya rekordnivåer och samtidigt hylla Råsunda.

De två första siffrorna i namnet 3712 står för 1937, året då klubben började spela på Råsunda och 12 för 2012, året då klubben lämnar stadion, 75 år efter premiäråret.  

Målet är 14 000 sålda årskort

AIK Fotboll AB hade innan kampanjlanseringen räknat med 10 000 sålda årskort. Men sedan dess har försäljningssiffrorna accelerat och supportrarna själva satsar på 14 000 sålda årskort.

Det skulle inbringa cirka 7 miljoner extra till AIK:s kassa. Därtill satsar fansen på att höja publiksnittet, vilket skulle öka den siffran med ytterligare ett antal miljoner. Jämförelsevis hade AIK Fotboll AB, som är noterat på NGM Equity-listan, en helårsomsättning för 2011 på 115,6 miljoner.

Med 10 000 säljsamtal över telefon, 110 000 flygblad, 50 000 klistermärken och banderoller till en sammanlagd längd av två kilometer som kommer sättas upp längs vältrafikerade vägar, kampanjar AIK:arna fram till 1 april - då AIK möter Mjällby i Allsvenskans första omgång.Det är första steget i kampanjen som kommer löpa över hela året.

10 000 ideella timmar

Initiativtagarna beräknar att AIK-supportrarna tillsammans kommer att ha lagt ned över 10 000 ideella timmar på arbetet fram till premiären.

Bland annat får man ideell hjälp av AIK:aren och telemarketing-företagaren Björn Jacobsen som anordnar tillfällen där supportrarna säljer kort över telefon.  Den aktiviteten förväntas generera 1 000 årskort. Vid de första två tillfällena överträffades försäljningsmålen.

- Det är ett kvitto på att klubbarna har stora möjligheter att öka publikunderlaget om man börjar jobba lika strategiskt mot publiken som man redan gör i affärslivet. Bearbetar man publiken med direktförsäljning och PR så ger det resultat, säger Björn Jacobsen.

Sista året på Råsunda

Råsunda rankas av internationella fotbollsförbundet FIFA som en av världens tio mest klassiska fotbollsarenor. Efter säsongen rivs den och ersätts av nya nationalarenan Swedbank Arena.

- Det är det sista året på Råsunda. Varje match kommer att vara speciell. Det blir sista gången vi spelar derby på Råsunda, sista gången vi möter IFK Göteborg, Malmö, Helsingborg och alla andra, säger Magnus Hultman, en av initiativtagarna till kampanjen.

- Vi uppmanar alla AIK:are att köpa årskort och gå på matcherna, för möjligheten att se Gnaget på Råsunda kommer aldrig komma tillbaka

Nisse (inte verifierad)

tors, 2012-03-15 15:57

1. NR #1

AIK är unika i Skandinavien med sina supporter aktioner när det blåser positiva vindar är de helt enkelt störst och bäst det finns ingen som kan mäta sig med dem. Bara att ge grabbarna och tjejer en eloge.
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.