25 miljoner bara i utgifter i Göteborg

Intäkterna är på cirka 25 miljoner kronor. Bara det att utgifterna är lika stora. Nu framkommer tidigare hemliga siffror på hur Got Event och Sport & Evenemang AB lyckades sy ihop drömmatchen FC Barcelona-Manchester United - och hur budgeten ser ut.
Sport & Evenemang AB etablerar sig allt mera och senaste satsningen var på Europas största TV-skärm (stor som en 25-metersbassäng) i samband med Sveriges tre matcher i EM. 17 000 personer tittade på.

 

Idén föddes för ett halvår sedan. Thomas Torkelsson, VD på Got Event, och Affe Akbari, vd vid Sport & Evenemang AB, kunde inte motstå lockelsen. Inte heller Ullevis arenachef Jonas Georgsson som fick uppdraget att kolla förutsättningarna.

Lika begärlig som hopplös

En omöjlig uppgift egentligen. En drömmatch, lika begärlig som hopplös, för alla arrangörer.

- Göteborg tänker alltid stort kring evenemang. Både storklubbar och världsartister vet att vi är duktiga på genomförande, säger Jonas Georgsson som lett förhandlingarna från idépresentation till konkret affärsavtal med klubbarna.

Via hans möten med representanter för Barcelona och United  växte förhoppningarna. Det var visst möjligt att i Göteborg ordna en repris på fjolårets Champions League-final.

En glödhet sommar

För 14 dagar sedan förstod de tre göteborgarna att Barcelonas och Uniteds klubbledningar gillade förslaget och att ett undertecknande var nära. I veckan skrev alla på kontraktet och den 8 augusti springer stjärnorna ut på Nya Ullevi inför 50 000 åskådare.

Göteborg befäster ytterligare positionen som en av Skandinaviens viktigaste besöksorter. Sommaren blir glödhet, först med både Madonna och Bruce Springsteen som nu alltså följs av världsstjärnor som Lionel Messi, Danny Welbeck, Andrés Iniesta och Wayne Rooney.

Got Event och företaget Sport & Evenemang är nu partners och de som riskar i affären. Budgeten är klar, om än ifrågasatt åtskilliga gånger innan beslut fattades.

Flyg, arvode, hotell, ja, allt

Om de inte vore så säkra på att det blir fullsatt på Nya Ullevi hade de aldrig vågat gå in i affären.

Idrottens Affärer kan avslöja att utgifterna ligger på ca 10 miljoner kronor per klubb. Det är vad de kräver för att komma och spela. Till det kommer flyg i första klass, fem-stjärnigt hotell, mat, transport, och andra kringkostnader.

De slutliga utgifterna hamnar på nära 25 miljoner. Det är precis vad intäkterna beräknas ge – 50 000 åskådare multiplicerat med 500 kr i snitt för biljetterna.

- Vi tjänar pengar på det och de tjänar pengar på det. Det är en bra affär för alla parter, medger Thomas Torkelsson.

En supermatch per år

Det är på marginalerna som arrangörerna ska hämta hem en vinst. Framför allt via de dyraste biljetterna, sponsoravtal och på att sälja TV-rättigheten.

- Vår förhoppning är att Supermatchen kan utvecklas till ett återkommande evenemang, säger Max Markusson på Göteborg & Co som tror att ett stort antal utländska fans lockas till stan.

Sport & Evenemang har stor del i event, såväl ekonomiskt som praktiskt. Företaget bygger också om Nya Ullevi till en tajt fotbollsarena med läktare om ca 100 meters längd på båda kortsidorna för 18-20 000 personer.

Många uppdrag

Sport & Evenemang etablerar sig allt mera på eventsidan i landet. De står bakom utomhusmatcherna i ishockey på olika orter, för STCC bygger de om Solvallas travbana och Östersunds flygfält på Frösön till racingbanor och de står bakom planerna på Världscup-slalom inne på Ullevi 2014.

- Allt är möjligt. Och sånt här gillar folk, säger Affe Akbari som har ytterligare ett stort projekt aktuellt.

- Det har aldrig gjorts något liknande. Inte heller det, säger Akbari med ett skratt och förblir hemlighetsfull.

Det gäller ytterligare en idrott, det ska ske mitt i stan, det är helt unikt och det kommer garanterat att samla tiotusentals åskådare.

Europas största skärm

Akbari berättar glatt om Arena Sweden och byggandet av Europas största TV-skärm i samband med Sveriges tre EM-matcher.

- 17 000 personer köpte biljetter till tre fotbollsfester inne på Gamla Ullevi. Vi hade en sagolik stämning under Sveriges matcher. Men så hade vi också en jätteskärm för att sända matcherna.

 255 kvm stor! Motsvarande 554 stycken 42-tums TV-apparater eller stor som en 25-metersbassäng med tio banor!

- Med underhållning, artister, ett jättelikt cateringområde blev det en jättesuccé. Nu planerar vi att sända minst fem matcher från fotbolls-VM i Brasilien, avslutar Akbari.

Här nedan kan du se filmen som marknadsförde Arena Sweden och som visar skärmens storlek.

Thomas Ejderhov 

svenska folket (inte verifierad)

mån, 2012-07-02 09:16

1. bra artikel

bra artikel

Trav-Sverige får en ny stor aktör. Sulkysport lanseras med hjälp av fem mycket kapitalstarka personer, bl a Rune Andersson och Margareta Wallenius-Kleberg. Avsikten är att bygga både webb och tidning.

Så står den där. Sveriges första Airdome med dubbla plastväggar, 22,5 meter hög, 115 meter lång och 75 meter bred. Gigantisk och efterlängtad, men aldrig förverkligad utan två personers välvilja.

Idrottens Affärers första samarbete med Handelshögskolan Stockholm bjöd på Paolo Aversa - en företagsdoktor med bensin i blodet. Det är han som har utvecklat mycket av den business som omger formel 1.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Vi vill alla bli vinnare. Spelandet består bland oss svenskar, men förändras på flera olika sätt. Det visar sig att färre spelar – och satsar mera.

Du som vill se direktsänd hockey och fotboll ligger bakom de allra största affärerna någonsin i svensk idrott. Upphandlingen av rättigheterna till SHL respektive paketet Allsvenskan-Superettan handlar om miljardbelopp.

Det är miljoner hit och dit, och det är räknat i euro eller pund, det är siffror så man baxnar och tycker att det borde finnas något slut. Men inte. Internationell fotboll saknar gränser i dubbel bemärkelse.